Penerapan Geogebra terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Pembelajaran Matematika

Authors

  • Alfito Fatihah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yahfizham Yahfizham Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i3.737

Keywords:

Geogebra, Mathematical problem solving ability, Mathematics learning

Abstract

Currently, many learning media are used to develop and improve students' mathematical abilities, especially students' problem-solving abilities. One of the learning media that can be used in this case is the Geogebra application. The purpose of this study is to provide a description of the application of geogebra to students' mathematical problem solving abilities in mathematics learning. This study adopted from the Systematic Literature Review Method and selected 15 articles from google scolar data that are relevant to the research focus. The results of the study concluded that the application of geogebra had a positive, effective, and superior impact in improving students' mathematical problem solving abilities in the learning process.

References

Chania Sari, P., Devi Eriani, N., Audina, T., Setiawan, W., Siliwangi, I., & Terusan Jenderal Sudirman, J. (2019). PENGARUH PEMBELAJARAN BERBANTUAN GEOGEBRA TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIK SISWA SMP. Journal on Education, 1(3), 411–416.
Durrotunisa, E., & Mardhiyana, D. (3032). Penerapan Pembelajaran Realistic Mathematic Education (RME) Berbantuan Geogebra Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. EDUNOVATICA: Jurnal Inovasi Pembelajaran, 2(1), 1–6.
Hidayatsyah. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Menggunakan Model Problem Based Learning Berbantuan Geogebra. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(01), 458–470.
Kania, E. S., Yaniawati, P., Indrawan, R., & Firmansyah, E. (2020). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Geogebra. Pasundan Journal of Mathematics Education (PJME), 10(8), 65–81.
Khoiriyah, S., & Pitaloka, D. A. (2019). Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika 2019 UIN Raden Intan Lampung.
Koyumah, S., & Utomo, R. B. (2016). PENGARUH MODEL NUMBERED HEAD TOGETHER BERBANTUAN GEOGEBRA TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS (Vol. 2, Issue 2).
Mukarramah, Edy, S., & Suryanti, S. (2022). Pengaruh penggunaan Software Geogebra Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 11(1), 67–80.
Muliani, P. L., Sumandya, W., Kadek, N., & Purwati, R. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Geogebra terhadap Minat dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Emmasains: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 9(2), 330–339. https://doi.org/10.5281/zenodo.5637814
Mulkiah, S., Gustianah, S., Ramadhan, G., & Ashari, R. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Geogebra Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP . METATIKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 8–17.
Nayanti, P. W., Miatun, A., & Kurniasih, M. D. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantu Software Geogebra Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik SMP Negeri 3 Babelan. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(7), 733–747. https://doi.org/10.59141/japendi.v4i7.2082
Nazaruddin, Kartika, Y., & Novianti. (2020). Pengaruh Pembelajaran Master Berbantu Sofeware Geogebra Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Geometri. ASIMETRIS: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 1(1), 7–11.
Ni’mah, L. L., Sulistyaningsih, D., Si, S., & Pd, M. (2020). PENERAPAN SOFTWARE GEOGEBRA PADA MATERI GRAFIK FUNGSI EKSPONEN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA.
Nurfadilah, U., & Suhendar, U. (2018). Pengaruh Penggunaan Geogebra Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Topik Garis dan Sudut. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(2), 99–107.
Rahmmatiya, R., & Miatun, A. (2020). ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DITINJAU DARI RESILIENSI MATEMATIS SISWA SMP. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2), 187–202. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/teorema/article/view/3619
Ramadani, S., & Musdi, E. (2023). PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN GEOGEBRA TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS PESERTA DIDIK. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Matematika, 12(3), 70–76.
Riska, A., Gunur, B., Tamur, M., & Ramda, A. H. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Solving Berbantuan Geogebra Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. AKSIOMA: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 14(2), 221–229.
Sari, R. M. V. N., Ardana, I. M., & Suweken, G. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran CPS Berbantuan GeoGebra Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif dan Pemecahan Masalah Matematika. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 9(2), 99–113. https://doi.org/10.25273/jipm.v9i2.8279
Sariningsih, R., & Purwasih, R. (2017). Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self Efficacy Mahasiswa Calon Guru. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(1), 163–177.
Suciati, I., Wahyuni, D. S., & Sartika, N. (2021). Mathematics Learning Innovation During the Covid-19 Pandemic in Indonesia: a Systematic Literature Review. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(4), 886. https://doi.org/10.33394/jk.v7i4.3833
Yuhani, A., Sylviana Zanthy, L., Hendriana, H., Siliwangi Bandung, I., Terusan Jenderal Sudirman, J., & Barat, J. (2018). PENGARUH PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3). https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.445-452

Published

2024-05-15

How to Cite

Alfito Fatihah, & Yahfizham Yahfizham. (2024). Penerapan Geogebra terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 2(3), 117–127. https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i3.737

Most read articles by the same author(s)