A KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENCIPTAKAN LINGKUNGAN SEKOLAH YANG POSITIF

Authors

  • Khairunnisa Nisa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Puriandari Angkat Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Tri Kumala Bintang Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i5.493

Keywords:

Leadership, Principal, Environment, and Positive

Abstract

Leadership generally means the ability to be ready to influence, encourage, invite, guide, mobilize, direct people or groups to accept this influence and then create something that might help achieve a certain goal. This research method is to use the interview method, where the method used is to collect data by asking the subject for information, the method used is direct conversation. Interview or ask direct questions related to this research topic with one of the teachers. This journal discusses the importance of the principal's leadership role in creating a positive school environment. This research was conducted at a Darul Ilmi Islamic boarding school in Tanjung Sari.

References

Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Astuti, D. P. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Lingkungan Sekolah Yang Positif. Jurnal Pendidikan, 11(2), 131-140.
Budiyono, D. (2015). Manajemen Sekolah Berbasis Budaya Positif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Chairi, A. (2009). Landasan Filsafat dan Metode Penelitian Kualitatif. Discussion Paper.
Cheng, Y. C. (2003). Leadership & Strategy. In T. Bush & L. Bell. The Principles and Practice of Educational Management. London: Paul Chapman Publishing.
Didin Kurniawan dan Imam Machali.(2012).Manajemen Pendidikan : Konsep dan Prinsip pengelolaan pendidikan.Jogyakarta: Ar-Ruzz Media. Hlm. 246.
Doe, J. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Menciptakan Lingkungan Sekolah Yang Aktif Jurnal Kepemimpinan Pendidikan, 10(2), 123-145.
Fattah, N. (2012). Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Kotter. J. P. (1994). Leading Change. Menjadi Pionir Perubahan. Jakarta: Gramedia.
Menteri Pendidikan Nasional, Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah/ Madrasah. Nomor 28 tahun 2010.
Mulyasa, E. (2010). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. 2015. Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Murniati. (2008). Manajemen Strajejik: Peran Kepala Sekolah dalam Perberdayaan. Bandung: Cita Pustaka Media Perintis.
Purwanto, A. (2022). Pengaruh Kebijakan Sekolah terhadap Lingkungan Sekolah yang Positif. Jurnal Pendidikan, 13(2), 196-206.
Sergiovanni., T. J. (2006). The Principalchip A Reflective Practice Perspective. Fifth Edition. Boston: Pearson.
Smith, C. S. & Piele P. K. (2006). School leadership. Handbook for Excellence in Student Learning. California: Corwin Press.
Syah, Muhibbin 2010.Psiklogi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Yusuf, A. M. (2014). Kuantitatif, Kualitatif, & Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana.
Zamroni. (2011). Dinamika Peningkatan Mutu. Yogyakarta: Gavin Kalam Utama.h.87.

Downloads

Published

2024-12-24

How to Cite

Nisa, K., Puriandari Angkat, & Tri Kumala Bintang. (2024). A KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENCIPTAKAN LINGKUNGAN SEKOLAH YANG POSITIF. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 2(5), 01–14. https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i5.493