Pengembangan E-Learning Berbasis Telegram pada Materi Jas di SMK Negeri 1 Jabon Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i3.724Keywords:
E-Learning, Telegram, SuitAbstract
The learning process for suit subjects at SMK Negeri 1 Jabon uses two approaches, namely face-to-face learning and virtual learning via WhatsApp groups. However, the existence of innovation in virtual learning is still considered important, including the development of more advanced virtual learning media. This research aims to evaluate the use of Telegram-based e-learning media in suit material as a learning tool, as well as assessing the suitability of the media according to material experts and media experts. This research method is quantitative descriptive using an R&D (Research & Development) approach. Data was collected through a media feasibility questionnaire with a Likert scale from two media experts and two material experts to assess the suitability of Telegram-based e-learning media on material. The results of this research include the development of Telegram-based e-learning media using the Manybot feature to access Botfather, which produces new bots for learning purposes. This Telegram-based e-learning media was considered suitable for use in the learning process and received a good assessment, seen from the average validation results for material experts at 90.05% and media experts at 92.5%, with the title very appropriate and in the good category.
References
Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 34 Tahun 2018. (2018). Standar Nasional Pendidikan Sekolah Menengah.
Mustofa, Ulinnuha., Murdanu, (2018), Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Video Tutorial Untuk Meningkatkan Kompetensi Menggambar 3D. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin. Vol. 18, No. 2
Fauziyyah, L. N. (2020). Penerapan E-Learning Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits Sebagai Alternatif Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19 (Doctoral dissertation, IAIN Kediri).
Aisyah, R. N., Istiqomah, D. M., & Muchlisin, M. (2021). Developing E-learning Module by Using Telegram Bot on ICT for ELT Course. In 5th International Conference on Arts Language and Culture (ICALC 2020) (pp. 106-111). Atlantis Press.
Muhammad, R., Arwani, I., & Rahayudi, B. (2020). Implementasi Plugin Notifikasi Sebagai Media Integrasi Antara E-Learning Moodle dengan BOT Telegram (Studi Kasus: Bimbingan Belajar The Second School). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 4(7), 2275-2282.
Lenardo, G. C., & Irawan, Y. (2020). Pemanfaatan Bot Telegram sebagai Media Informasi Akademik di STMIK Hang Tuah Pekanbaru. JTIM: Jurnal Teknologi Informasi dan Multimedia, 1(4), 351-357.
Al-Furqansyah, Y. A., Yuliani, H., & Syar, N. I. (2021). Analisis kebutuhan pengembangan media e-learning berbasis telegram pada pokok bahasan hukum newton di smp. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(1), 62-69.
Ramadhan, F. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Matematika Dengan Bot Api Media Sosial Telegram Di Akademi Farmasi Surabaya. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 2(02).
Windrayadi, Y. D. P., & Yusuf, M. (2021). Pengembangan E-Learning Berbasis Aplikasi Telegram Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid 19. OPORTUNITAS: Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen, Kewirausahaan dan Koperasi, 2(02), 59-64.
Hanafi, M., & Yasir, Y. 2016. Pengaruh Penggunaan Media Sosial Facebook Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Fisip Universitas Riau (Doctoral dissertation, Riau University).
Pangestika, N. L. (2018). Pengaruh pemanfaatan media sosial whatsapp terhadap penyebaran informasi pembelajaran di SMA Negeri 5 Depok (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Hartanto, W. (2016). Penggunaan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 10(1).
Saribekyan, H., & Margvelashvili, A. (2017). Security analysis of Telegram. Diakses tanggal, 15.
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.
Nurdyansyah, N., & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013.
Ramdani, A., Jufri, A. W., & Jamaluddin, J. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis android pada masa pandemi covid-19 untuk meningkatkan literasi sains peserta didik. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(3), 433-440.
Lewis, B. K. (2010). Experiential learning and media sales: A case study perspective. Journal of Advertising Education, 14(2), 25-35.