Integrasi Literasi Budaya Dan Kewarganegaraan Ke Dalam Pembelajaran Sebagai Upaya Membentuk Karakter Cinta Budaya Lokal

  • Shalaisa Saputri Universitas Pendidikan Indonesia
  • Elsa Aulia Fadhilah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dinie Anggraeni Dewi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rizky Saeful Hayat Universitas Islam Nusantara
Keywords: cultural literacy and citizenship, learning, character, local culture

Abstract

Indonesia was born as a country that is a paradise for culture, local wisdom, ethnicity, religion and many other diverse things. There are many phenomena that show students who are not enthusiastic, are too focused on technology and modern things, consider the local culture in the area where they live to be old-fashioned, so that they do not develop a sense of love for their local culture. The aim of this research is to describe the integration of cultural literacy and citizenship into learning as an effort to shape the character of loving local culture. This research method uses the library method, this method is carried out by collecting various information through books, scientific works, theses and so on. The results of this research are that cultural and civic literacy can be integrated into learning, the form of activities can be visiting cultural tourism, playing various regional games, and even using extracurricular activities as a medium for introducing regional culture

References

Ahsani, E. luthfi F., & Azizah, N. R. (2021). Implementasi Literasi Budaya dan Kewargaan untuk Mengembangkan Keterampilan Sosial Siswa Madrasah Ibtidaiyah di Tengah Pandemi. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 11(01), 7. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v11i01.10317

Abdillah, F., Manurung, F., Natzmi, A., Harahap, N. H., & Muary, R. (2023). Pengembangan Potensi Generasi Muda Terkait Tradisi Budaya Lokal Sebagai Sarana Pemberdayaan Masyarakat Melalui Program Kkn Di Nagori Dolok Mainu. 3(2), 470–476.

Aisara, F., & Widodo, A. (2020). Melestarikan Kembali Budaya Lokal Melalui Kegiatan Ekstrakulikuler Untuk Anak Usia Sekolah Dasar. Cakrawala Jurnal Penelitian Sosial, 9, 149–166.

Desfriyati, D., Nur Indah, A. P., Rustini, T., & Arifin, M. H. (2022). Menanamkan Sikap Mencintai Budaya Lokal di Era Globalisasi Pada Anak SD. ASANKA: Journal of Social Science And Education, 3(1), 47–54. https://doi.org/10.21154/asanka.v3i1.3939

Dewi, D. E. C. (2014). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Budaya Lokal. Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Budaya Lokal, 13, 381.

Jayadi, K. (2014). Kebudayaan Lokal Sebagai Sumber Inspirasi (Tinjauan Antropologi Visual pada Pelukis di Kota Makassar). Gelar Jurnal Seni Budaya, 12(2), 115–128.

Kebudayaan, K. P. dan. (2018). Materi Pendukung Literasi Budaya Dan Kewargaan. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 3(1), 10–27. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Setiawati, W., & Lestari, P. (2023). Literasi Budaya Dan Kewarganegaraan Dalam Penguatan Nilai Nasionalisme Melalui Pembelajaran IPS Di SMP Kebon Dalem Semarang. Sosiolium, 5(1), 7–15. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/SOSIOLIUM

Yusuf, R., Sanusi, Razali, Maimun, Putra, I., & Fajri, I. (2020). Tinjauan Literasi Budaya dan Kewargaan Siswa SMA Se-Kota Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 91–99. https://doi.org/ 10.23887/jpku.v8i2.24762

Published
2024-01-08
How to Cite
Shalaisa Saputri, Elsa Aulia Fadhilah, Dinie Anggraeni Dewi, & Rizky Saeful Hayat. (2024). Integrasi Literasi Budaya Dan Kewarganegaraan Ke Dalam Pembelajaran Sebagai Upaya Membentuk Karakter Cinta Budaya Lokal. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 2(1), 262-269. https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i1.597