Implementasi Metode Komunikasi Persuasif pada Mata Pelajaran Al-Quran Hadits Siswa Kelas VIII di SMP Darussalam Kalibaru Tahun Pelajaran 2023/2024

Authors

  • Afrida Nur Laili Institut Agama Islam (IAI) Ibrahimy Genteng Banyuwangi
  • Yuda Pratama Institut Agama Islam (IAI) Ibrahimy Genteng

DOI:

https://doi.org/10.51903/bersatu.v2i2.650

Keywords:

Persuasive Communication, Al-Qur'an and Hadith Subjects, Students

Abstract

This research aims to determine the implementation of persuasive methods in learning Al-Qur'an and Hadith subjects for class VIII students at SMP Darussalam Kalibaru in the 2023/2024 academic year. The research method used is classroom action research (PTK) with the application of two cycles. The research sample involved 20 students. The research results showed a significant increase in student learning outcomes, from 40% at the start of the study to 95%. Data analysis shows that the implementation of persuasive communication methods in teaching Al-Qur'an and Hadith subjects at Darussalam Kalibaru Middle School has proven to be very effective. The results achieved provide a positive picture of the potential of this method in increasing students' understanding and engagement in learning. These findings provide an important contribution to the practical understanding of the use of persuasive methods in the context of learning the Koran and Hadith in the educational environment.

References

Al Mubarok, Z. (2017). Studi Evaluasi Program Garda Ampuh Pendidikan Kesetaraan Paket A, B, C Di Kabupaten Banyuwangi. Jurnal Ilmiah Ar-Risalah: Media Ke-Islaman, Pendidikan dan Hukum Islam, 15(2), 48-64.
Arikunto, S. (2012). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
As’adi, M. (2023). Pengaruh Kesejahteraan Guru dan Komitmen Organisasi Terhadap Kinerja Guru Pada MTS Nahdlatuth Thullaab Kecamatan Licin. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Sosial, 1(4), 374-380.
Bahar, N. (2021). Implementasi Teknik Komunikasi Persuasif Dalam Meningkatkan Pemahaman Keagamaan Pada Ikatan Remaja Masjid Al-Iklhas Desa Polewali Kec. Libureng Kab. Bone (Doctoral dissertation, IAIN Bone).
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2017). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Yrama Widya.
Elhaq, I. A. (2016). Implementasi komunikasi persuasif guru agama Islam dalam menyampaikan pendidikan agama Islam di Sekolah Dasar Al-Manar Kecamatan Hamparan Perak Kabupaten Deli Serdang (Doctoral dissertation, Pascasarjana UIN Sumatera Utara).
Fahmi, A. (2015). Ilmu Al-Qur’an untuk Pemula. Jakarta: Artha Rivera.
Hamandia, M. R., & Razzaq, A. (2019). Strategi Komunikasi Persuasif dengan Metode Kisah dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam UIN Raden Fatah Palembang. Jurnal Komunikasi Islam Dan Kehumasan (JKPI), 3(2), 175-188.
Huda, M., Fawaid, A., & Slamet, S. (2023). Implementasi Teori Belajar Behavioristik Dalam Proses Pembelajaran. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(4), 64-72.
Maulana, H. & Gumelar, G. (2013). Psikologi Komunikasi dan Persuasi. Jakarta: Akademia.
Rakhmat, J. (2010). Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ramayulis. (2005). Metodologi Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Rasikh, A. R. A. (2019). Pembelajaran Al-Qur’an Hadits di Madrasah Ibtidaiyah: Studi Multisitus pada Madrasah Ibtidaiyah Negeri Model Sesela dan Madrasah Ibtidaiyah At Tahzib Kekait Lombok Barat. Jurnal Penelitian Keislaman, 15(1), 14-28.
Sanjaya, W., (2016). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.
Susanto, R. (2017). Pengaruh Pembelajaran Tahfidzul Qur’an Dan Minat Menghafal Al-Qur'an terhadap hasil belajar Al-Qur'an Hadist peserta didik kelas XII di pondok pesantren Daarul Huffaz Pesawaran Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Umam, K. (2008). Peranan mata pelajaran Al-Qur’an Hadits dalam meningkatkan pemahaman serta pelaksanaan Pendidikan Agama Islam di MTs Negeri Malang 1 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Wijayanti, H. N. (2022). Komunikasi Persuasif Guru TPQ Di Masjid Al-Muttaqiin Malangjiwan Dalam Pembentukan Perilaku Santri (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Zaenuri, A. (2017). Teknik komunikasi persuasif dalam pengajaran. JALIE; Journal of Applied Linguistics and Islamic Education, 1(1), 41-67.

Downloads

Published

2024-02-24

How to Cite

Afrida Nur Laili, & Yuda Pratama. (2024). Implementasi Metode Komunikasi Persuasif pada Mata Pelajaran Al-Quran Hadits Siswa Kelas VIII di SMP Darussalam Kalibaru Tahun Pelajaran 2023/2024. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(2), 413–423. https://doi.org/10.51903/bersatu.v2i2.650