Upaya Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di MTS Nahdlatul Wathon Kacamatan Licin

  • Afrida Nur Laili Institut Agama Islam (IAI) Ibrahimy Genteng Banyuwangi
Keywords: Kepala Sekolah, Profesionalisme Guru

Abstract

This study aims to determine the efforts of school principals in increasing teacher professionalism at MTS Nahdlatul Wathon, Licin District. The method used in this research is a qualitative method with a descriptive approach. There are three data collection techniques used, namely observation, interviews and documentation. Data analysis used in this research is interactive analysis. The results of the study show that school principals encourage teachers to participate in teacher working groups (KKG), increase teacher commitment through subject teacher deliberations (MGMP), involve teachers in training activities, training, seminars, workshops, upgrading, workshops and certification exams Teacher. In addition, the principal's efforts to increase teacher professionalism are trying to meet the needs for facilities and infrastructure, although they are still far from perfect, fostering good relationships with teachers, education staff, students and parents. Meanwhile, the inhibiting factors in the principal's efforts to increase teacher professionalism at MTS Nahdlatul Wathon, Licin District include, namely, when teachers are ordered to take part in activities, they sometimes make excuses and alternate throwing assignments.

 

References

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
As’adi, M. (2023). Pengaruh Kesejahteraan Guru Dan Komitmen Organisasi Terhadap Kinerja Guru Pada MTS Nahdlatuth Thullaab Kecamatan Licin. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Sosial, 1(4), 374-380.
Avalos, B. (2011). Teacher professional development in teaching and teacher education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27(1), 10-20.
Budihargo, B. (2017). Profesionalisme Ditinjau Dari Faktor Demografis (Jenis Kelamin, Usia Dan Tingkat Pendidikan) Pada Karyawan Tetap Administratif Universitas Muhammadiyah Purwokerto (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Purwokerto).
Desmawati, D. (2021). Upaya Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam Di SMA Negeri 2 Rumbio Jaya Kabupaten Kampar (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).
Gunawan, I. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Teori dan Praktik. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2018). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Inovasi Pembelajaran. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 3(2), 373–390.
Latifah, N., Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar (Sebuah Studi Pustaka). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 42-51.
Mukhtar. (2013). Metode Praktis Penelitian Deskriptif Kualitatif. Jakarta: Referensi. (GP Press Group).
Paryadi, P. (2015). Upaya Kepala Sekolah Meningkatkan Kompetensi Profesionalisme Guru Pendidikan Bahasa Indonesia di SMA. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 9(5).
Safitri, D. (2019). Menjadi Guru Profesional. Riau: PT. Indragiri Dot Com.
Saputra, W. N. A., Jairi, J., & Rohaetin, S. (2019). Upaya Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di SMA Negeri 1 Tewang Sangalang Garing Kabupaten Katingan. Journal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 11(02), 270-277.
Slamet, S. (2022). Peran Kepala Sekolah dalam Membangun Citra Publik pada Era 5.0 di Kabupaten Banyuwangi. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(3), 268–273.
Slamet, S., & Imami, N. A. S. (2020). Pengaruh Komunikasi Pimpinan dan Bawahan Terhadap Kinerja Karyawan Restoran Ayam Bawang Cak Per Cabang Malang. MOMENTUM: Jurnal Sosial dan Keagamaan, 9(2), 289-306.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Wibowo, A. & Santosa, A. B. (2022). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Perspektif Pendidikan dan Keguruan, 13(1), 14-21.
Published
2023-07-17
How to Cite
Afrida Nur Laili. (2023). Upaya Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di MTS Nahdlatul Wathon Kacamatan Licin. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(4), 239-247. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i4.300