Peran Guru Dalam Memotivasi Belajar Siswa Kelas IV Di SDN 1 Wergu Wetan
DOI:
https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i3.738Keywords:
Teachers role, motivating learning, studentsAbstract
This research aims to explain the role of teachers in motivating learning of class IV students at SDN 1 Wergu Wetan. The instruments of this research are observation guidelines, interview guidelines and documentation tools in the form of cellphones and cameras. The method used in this research is qualitative using a qualitative descriptive type, the research subject is a class IV teacher at SDN 1 Wergu Wetan. Data collection techniques in this research used observation, interview and documentation techniques. The data sources in this research, the author collected various reference sources which are the subject of discussion, come from books, journal articles, proceedings, and so on. The results of this research show that the role of teachers is very important in increasing students' learning motivation. To motivate students, teachers have several ways, such as giving appreciation to students, managing the class well, delivering material using teaching aids, and learning objectives can be achieved.
References
Anggraini, S., & Sukartono, S. (2022). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 6(3), 5287-5294.
Amalia, G., & Maknun, L. (2021). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah/Sekolah Dasar. Jurnal Pendididkan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 21–36.
Bariyah, A., Jannah, M., & Ruwaida, H. (2023). Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 572–582. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4604
Dewi, N. (2021). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Murid Melalui Pemberian ‘Reward Super Student’ Di Sekolah Dasar Kristen ‘B’ Surabaya. Aletheia Christian Educators Journal, 2(2), 151–156. https://doi.org/10.9744/aletheia.2.2.151-156
Kirana, Z. C., & Al Badri, A. N. (2020). Peranan Apresiasi Guru Terhadap Antusias Belajar Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah Hasan Muchyi. SALIMIYA: JurnalStudiIlmuKeagamaan Islam, Volume 1, 180.
Mokoagow, S. (2021). Peran Guru Pendamping dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Journal of Elementary Educational Research, 1(1), 20–26. https://doi.org/10.30984/jeer.v1i1.39
Nissa, K., & Putri, J. H. (2021). Peran Guru Dan Strategi Dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa. Jurnal Guru Kita PGSD, 5(4), 51. https://doi.org/10.24114/jgk.v5i4.27984
Oktaviani Tuti Sasmita et al. (2020). Peran guru kelas untuk meningkatkan motivasi belajar siswa di Sekolah Dasar. Februari, 1(1), 2721–0294.
Prijanto, H. J., & De Kock, F. (2021). Peran Guru Dalam Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa Dengan Menerapkan Metode Tanya Jawab Pada Pembelajaran Online. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(3), 238–251.
Rahmawati, H., Iskandar, S., Rosmana, P., Nabilah, A. P., Rahmawati, A., Herlina, P., & Agustiani, N. (2023). Peran Guru Penggerak Terhadap Penerapan Pembelajaran Kurikulum Merdeka Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 4039–4050.
Ramadhani, D. A., & Muhroji, M. (2022). Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar pada Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4855–4861. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2960
Sakinah, A. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Journal of Education and Teaching Learning, 1(1), 1–5. https://doi.org/10.59211/mjpjetl.v1i1.9
Sintia Angraini, S. (2022). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu, 4(1), 30–35.
Sobron, A. N., Titik, S., & Meidawati, S. (2020). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Minat Belajar Siswa Kelas V Sdn Tambahmulyo 1. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 1–4.
Yumriani, Y., Maemunah, M., Samsuriadi, S., Tapa, M. A., & Burbakir, B. (2022). Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 5(1), 119–130. https://doi.org/10.24256/pijies.v5i1.2434