Efektivitas Penggunaan Strategi Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di SD Negeri 060822 Medan

Authors

  • Annisa Rahmadani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fitri Khoiroh Sayidah Harahap Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nabila Ulkaira Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yunita Azhari Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Safran Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i1.566

Keywords:

Effectiveness, Strategy, Student Learning Outcomes

Abstract

Learning strategies are one of the important components for teachers to prepare in the teaching and learning process. This research aims to describe the effectiveness of using learning strategies in improving student learning outcomes at SD Negeri 060822 Medan. This type of research is descriptive qualitative research, namely research in the form of narrative data or utterances from people being observed (orally). The data sources for this research use observation and interviews. The results of this research indicate that the teacher's role in designing and implementing learning strategies greatly influences the effectiveness of learning. Teachers who are effective in understanding student needs and developing appropriate strategies can create a dynamic and supportive learning environment. In addition, the use of appropriate learning strategies can have a positive impact on student learning outcomes, increase understanding of concepts, and stimulate student involvement in learning.

References

Ananda, R., & Amiruddin, A. (2019). Perencanaan pembelajaran.

Asep, D., Hernawan, H., & Pd, M. (n.d.). Hakikat Strategi Pembelajaran.

Asrori, M. (n.d.). Pengertian, Tujuan Dan Ruang Lingkup Startegi Pembelajaran.

Darmani, H. (2019). Pengantar Pendidikan Era Globalisasi: Konsep Dasar, Teori, Strategi, dan Implementasi Dalam Pendidikan Globalisasi. Animage.

Guci, F. H. (2018). Implementasi Pendekatan Kontekstual Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMP Islam Al-Azhar 12 Rawamangun (Master's thesis, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 2018).

Hasanah, U. (n.d.). Strategi Pembelajaran Aktif Untuk Anak Usia Dini.

Huda, Miftahul. 2013. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran: Isu-isu Metodis dan Paradigmatis. Yogyakarta: PustakanPelajar.

Huda, Miftahul. 2015. Cooperative Learning: Metode, Teknik, Struktur dan Model Terapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Hudzaifah, I. F. (2022). Peningkatan Hasil Belajar IPS Materi Mobilitas Sosial Melalui Model Pembelajaran Example NonExample. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(24), 445-466.

Jaya, F. (2019). Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Abad 21.

Maknun, J. (2020). Implementation of Guided Inquiry Learning Model to Improve Understanding Phsics Concepts and Critical Thinking Skills of Vocational High School Student. International Education Studies. 13(6).

Maliana, H. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pelajaran Ips Kelas Ii Sd Muhammadiyah 2 Dukun-Gresik (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Gresik).

Moleong, L. J. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.

Roestiyah, N. K. (2001). Metode Pembelajaran. Jakarta: Gramedia.

Rumbrawer, Y. (2018). Penerapan Strategi Pembelajaran Ekspositori Pada Mata Pelajaran IPS Di Kelas IV SD Negeri Saribi. Metodik Didaktik, 14(1), 8–16.

Sajidan, Baedhowi, Triyanto, Totalia, S & Masyukuri, M. (2018). Peningkatan Proses Pembelajaran dan Penilaian Pembelajaran Abad 21 Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran SMK. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Sapuadi. (2019). Strategi Pembelajaran. Sumatera Utara: Nurani Borneo.

Sanjaya. (2007). Metode Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sanjaya, W. (2013). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standart Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Seknum, M. F. (2013). Abstrak Strategi Pembelajaran.

Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Siska, D. A. (2021). Modul Mata Kuliah Micro Teaching Pendidikan Biologi (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung).

Siswondo, R., & Agustina, L. (2021). Penerapan Strategi Pembelajaran Ekspositori untuk Mencapai Tujuan Pembelajaran Matematika. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 1(80)

Stai, D., & Soreang, Y. (2018). Strategi Pembelajaran Abad 21 Epi Hifmi Baroya (Vol. 01).

Sudarma, Momon. (2014). Profesi Guru: Dipuji, Dikritisi, dan Dicaci. Jakarta: Rajawali Pers.

Sudaryono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Prenada Media Group.

Suherman, Erman. (2002). Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching and Learning). Jakarta: Depdiknas.

Sukerni, P. (2020). Penerapan Model Ppembelajaran Make-A Match Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Tema Pengalamanku. Journal of Education Action Research, 4(1), 1-9.

Susanto, A. (2014). Pengembangan pembelajaran IPS di SD. Kencana.

Syaparuddin. (2020). Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKN Peserta Didik. Maha Guru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1).

Thamrin, E. (2019). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Menghadapi Abad Milenial. Kandidat: Jurnal Riset dan Inovasi Pendidikan, 1(2), 126-137.

Warsita, B. (2009). Strategi Pembelajaran dan Implikasinya Pada Peningkatan Efektfitas Pembelajaran. Jurnal Teknodik, 13(1).

Wibowo, T. (2019). Mata Pelajaran Ips Di Mi/Sd: Sebuah Strategi Pembelajaran Implementatif. Southeast Asian Journal of Islamic Education, 1(02), 147–163.

Widayati, A. (2004). Metode Mengajar Sebagai Strategi Dalam Mencapai Tujuan Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 3(1).

Widiasworo, E. (2018). Cerdas Pengelolaan Kelas. Diva Press.

Wirabumi, R. (2020, October). Metode Pembelajaran Ceramah. In Annual Conference on Islamic Education and Thought (ACIET) (Vol. 1, No. 1).

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Annisa Rahmadani, Fitri Khoiroh Sayidah Harahap, Nabila Ulkaira, Yunita Azhari, & Safran Hasibuan. (2023). Efektivitas Penggunaan Strategi Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di SD Negeri 060822 Medan. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 2(1), 54–71. https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i1.566