Implementasi Model Pembelajaran Inklusif Untuk Anak Slow Learner

Authors

  • Rafael Lisinus Ginting Universitas Negeri Medan
  • Kenanga Natalia Ayu Sari BR Sipayung Universitas Negeri Medan
  • Dea Ramahdani Universitas Negeri Medan
  • Muthiah zhafirah Universitas Negeri Medan
  • Gracia Hutasoit Universitas Negeri Medan
  • Dewi Ramadana Universitas Negeri Medan
  • Inggrid Caroline Universitas Negeri Medan
  • Azzah Jihan Zafirah Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i6.510

Keywords:

Learning Problems, Slow Learner Children, Game Therapy

Abstract

Slow learner children experience learning and behavior problems. This is because children have limited intellectual abilities and psychological skills. The aim of this research is to provide a solution to increase the interest and motivation to learn in slow learner children by using game therapy. The type of research used by the author is literature study. Where, the literature study method is a series of activities relating to methods of collecting library data, reading and taking notes, and managing research materials. Because the data collected is in the form of words or descriptions, the research uses a qualitative approach. Based on several research results, it shows that slow learner children experience learning and behavioral problems. This is because children have limited intellectual abilities and psychological skills. Slow learner children also experience difficulty concentrating, get bored easily, so children tend to have a lot of undirected activities. Apart from learning problems, slow learner children also face behavioral problems. It is hoped that Indonesian society, especially educators, will respond and educate children with special needs well and according to expectations.

References

Sadila, Yana, et al. Peran Guru Bk Dalam Proses Belajar Anak Berkebutuhan Khusus. (2022). Jurnal Pema Tarbiyah 1(1), 32-37.

Taufan, Johandri, et al. Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif bagi Anak dengan Hambatan Fisik dan Motorik. (2018). Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus 2(2), 19-24.

Tatang, A. P. Strategi Inversi Layanan Bimbingan dan Konseling Bagi Anak Berkebutuhan Khusus (2023). Consilia: Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling. 6(2), 27-33.

Julita, Elma, et al. Peranan Guru Bimbingan Konseling Dalam Proses Belajar Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus (Studi Kasus di SLB Labui). (2019). PhD Thesis. UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Purwanta, Edi. Bimbingan dan Konseling Anak Berkebutuhan Khusus. (2012). PLB FIP UNY,

Wati, Febri Eka. Bimbingan Anak Tunagrahita Dalam Meningkatkan Belajar Di SLB Dharma Bhakti Kemiling Bandar Lampung. (2019). PhD Thesis. UIN Raden Intan Lampung.

Abdul, dkk. Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Secara Inklusif (2009). Surakarta: Universitas Sebelas Maret,

G, Lokanadha Reddy. Slow Learner: Their Psychology and Instruction (2006). New Delhi: Discovery Publishing House,

Melani, Lusi. Evaluasi Program Terapi Okupasi (Occupational Therapy) Bagi Penyandang Tunadaksa Di Yayasan Pembinaan Anak Cacat (YPAC) Jakarta Bachelor's Thesis. (2014). Fakultas Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Az-Zahrah, A., Hadi, S., & Prasetyowati, S. (2021). Systematik Literatur Review Upaya Meningkatkan Keterampilan Menyikat Gigi Pada Anak Tunagrahita. Jurnal Ilmiah Keperawatan Gigi, 2(3), 518-537.

Hidayat, S. A., Purwacaraka, M., & Erwansyah, R. A. (2023). Edukasi Terapi Bermain Dengan Metode Video Pada Anak Disabilitas Intelektual Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial. Lumbung Inovasi: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 8(2), 335-342.

Eshthih Fithriyana, Hidayah. (2019). Game Therapy Based on Local Wisdom in Cognitive Development of Slow Learner Children. Annual Conference on Islamic Early Childhood Education. 4(2), 129-138

Ekowati, D. (2014). Affective Bibliotheraphy Untuk Meningkatkan Self Esteem Pada Anak Slow Learner Di Sd Inklusi. Journal Management System. 1-24

Apriliawati, Denisa. (2020). Diary Study sebagai Metode Pengumpulan Data pada Riset Kuantitatif: Sebuah Literature Review. Journal of Psychological Perspective, 2(2) 79-89.

Rizka Nurrahmawati. (2022). Kemampuan Merawat Diri dan Mencuci Tangan bagi Anak Hambatan Intelektual, Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(1), 55 - 59

Kristiana Nopalita. (2022). Pengembangan Buku Cepat Untuk Pengenalan Lambang 1-5 Pada Peserta Didik Hambatan Intelektual, Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6(1), 50 – 56

Purwanto, (2008). Metodologi Penelitian Kuantitatif Untuk Psikologi dan Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 168.

Mestika Zed (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia. 2-3.

Amir Hamzah. (2019), Metode Penelitian Kepustakaan Malang: Litersi Nusantara. 2.

Downloads

Published

2023-12-11

How to Cite

Rafael Lisinus Ginting, Kenanga Natalia Ayu Sari BR Sipayung, Dea Ramahdani, Muthiah zhafirah, Gracia Hutasoit, Dewi Ramadana, … Azzah Jihan Zafirah. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Inklusif Untuk Anak Slow Learner. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(6), 242–257. https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i6.510

Most read articles by the same author(s)