Analisis Kemampuan Menyimak Dialog Berita Dan Petunjuk Pada Anak Sekolah Dasar (SD)

Authors

  • Arina Nur Salsabila Universitas Negeri Semarang
  • Zahrotun Siti Nur Kholimah Universitas Negeri Semarang
  • Shafira Azzahro Universitas Negeri Semarang
  • Fahrizal Akbaryanto Universitas Negeri Semarang
  • Sri Sukasih Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i6.467

Keywords:

Ability, Listening Skills, News Dialogue

Abstract

The research aims to analyze the listening skills of elementary school (SD) children in comprehending dialogue in news and instructions. It covers the ability to understand and respond to messages conveyed, including news dialogues and instructions for elementary school children. The research approach used is "Library Study,"one of the qualitative research methods, where the study is conducted in the library through the collection of books, documents, archives, and other materials. The article writing technique utilizes the IMRAD method. The research results indicate the importance of understanding the Indonesian language. In comprehending dialogue, the focus is on understanding vocabulary, context, and emotional nuances. In listening to news, children need to recognize the main information, understand facts, and the structure of the news. Comprehending instructions requires language understanding, time sequence, and instruction processing. Both extensive and intensive listening play a role in developing the listening skills of elementary school children. A holistic learning approach involving direct interaction and practical exercises helps children develop listening skills. The role of teachers, parents, and the learning environment supports the effective formation of language understanding in elementary school children.

References

Anggraini, N. (2021). Peranan orang tua dalam perkembangan bahasa anak usia dini. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 7(1), 43-54.
Ariyani, L. (2019). Keterampilan Menyimak Dialog Interaktif.
Arum, S. (2022). Korelasi keterampilan menyimak berita dengan keterampilan menulis teks berita siswa kelas x sma negeri 1 pasaman.
Azzahra, A., Ibrahim, H., Rohimah, N., Nasution, S. F., & Zakiyyah, Z. (2023). Mengembangkan Keterampilan Menyimak Yang Kritis Di Kelas Tinggi. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 3(3), 39-52.
Fadhlurrahma, F. (2019). Keterampilan Berbahasa: Menyimak Berita.
Farsyafat, K. I. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Think Talk Write Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Petunjuk. Educational Journal of Bhayangkara, 1(1).
Firdaus, W., & Tamsin, A. C. (2019). Karakteristik Struktur dan Kebahasaan Teks Berita Karya Siswa Kelas VIII SMP Negeri 12 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(4), 35-40.
Gereda, A. (2020). Keterampilan Berbahasa Indonesia: menggunakan bahasa Indonesia secara baik dan benar. Edu Publisher.
Husein, M. I., & Wance, M. (2021). Analisis Wacana Kritis Berita Konflik di Media Ambon Ekspres dan Siwalima. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(9), 1995-2010.
Imam, I. (2014). Meningkatkan Kemampuan Menyimak Siswa Kelas I Melalui Teknik Permainan Pesan Berantai Pada Pembalajaran Bahasa Indonesia. Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 3(2), 111-118.
Jatiyasa, I. W. (2012). Pengajaran Keterampilan Menyimak di Sekolah Dasar. Lampuhyang, 3(2), 57-67.
Laia, A. (2020). Menyimak Efektif. Penerbit Lutfi Gilang.
Liliweri, A. (2017). Komunikasi antar personal. Prenada Media.
Moleong, L. J. (2019). Meleong.
Mufarikha, M., & Darihastining, S. (2022, November). Peningkatan Kemampuan Menyimak Cerita Rakyat Pada Siswa Kelas V MI Ghozaliyah Melalui Media Audio. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 2, pp. 30-53).
Munthe, D. A. Y., Hasibuan, T. P., Sukma, D. P., Irfani, S. Y., & Deliyanti, Y. (2023). ANALISIS KEMAMPUAN MENYIMAK SISWA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 2(2), 48-56.
Nurhayani, I. (2017). Pengaruh penggunaan metode bercerita terhadap kemampuan menyimak siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan UNIGA, 4(1), 54-59.
Nuryaningsih, W. D. (2021). Peta Pikiran Untuk Memahami Teks Berita. Penerbit NEM.
Pamuji, S. S., & Inung Setyami, S. S. (2021). Keterampilan Berbahasa. Guepedia.
Saputri, A., Suwangsih, E., & Sari, N. T. A. (2023). ANALISIS KEMAMPUAN MENYIMAK CERITA PENDEK SISWA KELAS II SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 1340-1345.
Setiawati, L. (2014). Hakikat Menyimak. Modul). Universitas Terbuka.
Umi Hijriyah, U. (2016). Menyimak Strategi dan Implikasinya dalam Kemahiran Berbahasa.
Wibowo, M. A. (2016). Penerapan Strategi Directed Listening Thinking Approach (DLTA) dalam Pembelajaran Keterampilan Menyimak pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 20(1).
Widyatnyana, K. N. (2020). Struktur dan Kebahasaan Berita Feature Kompas (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).

Downloads

Published

2023-11-20

How to Cite

Arina Nur Salsabila, Zahrotun Siti Nur Kholimah, Shafira Azzahro, Fahrizal Akbaryanto, & Sri Sukasih. (2023). Analisis Kemampuan Menyimak Dialog Berita Dan Petunjuk Pada Anak Sekolah Dasar (SD). Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(6), 41–53. https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i6.467