Efektifitas Penerapan Metode Cross-Line Terhadap Pemahaman Konsep Perkalian Pada Siswa Kelas 3 SD Negeri 2 Bugel

Authors

  • Natasya Arieni Fasya Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Daniela Arnesti Nailufar Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Wulan Sutriyani Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

DOI:

https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i3.296

Keywords:

Effectiveness, Cross-Line Method, Pretest-posttest

Abstract

Abstract.This research is motivated by an understanding of the material concept in multiplication which aims to evaluate the effectiveness of applying the cross-line method to understanding the concept of multiplication in grade 3 students at SD Negeri 2 Bugel. modern. This is because, because there are still many who cannot multiply, the cross-line method is a shortcut for understanding the concept of multiplication quickly. The cross-line method is a math learning technique that involves using crossed lines to help students understand the concept of multiplication. This study used a quasi-experimental method with a pretest-posttest group design. The research sample consisted of 14 grade 3 students. The results showed that the application of the cross-line method significantly increased the understanding of the concept of multiplication in grade 3 students at SD Negeri 2 Bugel. In conclusion, the cross-line method can be used as an alternative in learning mathematics to increase understanding of the concept of multiplication in 3rd grade elementary school students.

 

 

 

References

Desi Pristiwanti,Bai Badariah,Sholeh Hidayat & Ratna Sari D. 2022. Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling. Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai.
Dian Novitasari.2021. Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika.
Fiqhan Khoirul A, Adinda Febriana S, & Adib Risqy.2022.Japenese Multiplication Methode (JAMED) Solusi Perkalian Masa Kini. Jurusan Tadris Matematika, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan , Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia.Vol.1,No.1.
Gunawan, H., et al. (2013). Matematika SMA Kelas X. Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.
Hadi, Sutarto. (2009). Pendidikan Matematika Realistik: Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Penerbit Universitas Negeri Yogyakarta.
Mangunsong, F. (2013). Pembelajaran Berbasis Masalah: Konsep dan Implementasi dalam Pembelajaran. Penerbit Bumi Aksara.
Nasution, S. (2013). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Penerbit Bumi Aksara.
Sudjana, N. (2013). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Penerbit Sinar Baru Algesindo.
Sugiman. (2011). Konstruktivisme dalam Pembelajaran Matematika. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 2(1), 13-23.
Zharfa Nur Fajrina.2018.Pengaruh Penggunaan Teknik Cross-Line terhadap Kemampuan Representasi Matematis pada Materi Perkalian Kelas III SD Al- Zahra Indonesia (Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta,)
Zulkardi. (2014). Pendidikan Matematika Realistik Indonesia: Sebuah Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 1-14.
Estiqomah Ayun N.(2020).Penerapan Teknik Cross-Line Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa dan Pemahaman Konsep Perkalian Bilangan Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas III MI AL-HIKMAH Jonggol Jambon Ponorogo Tahun Pelajaran 2019/2020. Institut Agama Islam Negeri Ponorogo. DOI : http://etheses.iainponorogo.ac.id/9030/1/SKRIPSI%20PERPUS%20FIX.pdf.
Inayati Murwani R & Kartika Nur F.(2023).Peran Transfer dalam Pembelajaran Pada Pembelajaran Motorik Anak Usia dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.Vo.7.,No.2.
Dewa Ikram,Rahmat Fadli,Karoma& Mardia A.(2023). Inovasi Dalam Pembelajaran Kontemporer pendukung kurikulum merdeka belajar. Entinas : Jurnal Pendidikan dan Teknologi Pembelajaran.Vol.1.,No.2.
Muchlisin Riadi.(2020). Populasi dan Sampel Penelitian (Pengertian,Proses, Teknik Pengambilan dan Rumus ). Kajian Pustaka : https://www.kajianpustaka.com/2020/11/populasi-dan-sampel-penelitian.html?m=1. Di akses tanggal 12 juli 2023.

Published

2023-07-17

How to Cite

Natasya Arieni Fasya, Daniela Arnesti Nailufar, & Wulan Sutriyani. (2023). Efektifitas Penerapan Metode Cross-Line Terhadap Pemahaman Konsep Perkalian Pada Siswa Kelas 3 SD Negeri 2 Bugel. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(3), 85–100. https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i3.296