Efektivitas Media Papan Edukasi Pintar Terhadap Kemampuan Literasi Dan Numerasi Pelajaran Matematika Kelas 1 SDN 02 Guyangan

  • Muhammad Rozikul Afnani Universitas Islam Nahdlatul Ulama, Jepara
  • Atik Eva Nur Rizki Universitas Islam Nahdlatul Ulama, Jepara
  • Wulan Sutriyani Universitas Islam Nahdlatul Ulama, Jepara
Keywords: Numerical Literacy, Smart Education Board.

Abstract

Considering that the culture of literacy in Indonesia is still low, has not taken root and has not taken root among humans. It's no secret that during the rise of popular culture, books are no longer a priority. This study aims to determine the effectiveness of smart education board media on literacy and numeracy abilities of grade 1 students at SDN 02 Guyangan in Mathematics subject matter Place Value of Numbers. This type of research is a quantitative experimental research, with a One-Group Pretest-Posttest Design. The research conducted in class 1 at SD N 2 Guyangan found that the use of the Smart Education Board media was effective in improving the literacy and numeracy skills of grade 1 students in the Place Value of Numbers material.

References

Arsyad, A.. (2017). Media Pembelajaran. Rajawari Pers. Jakarta
Ekowati, D. W., Astuti, Y. P., Utami, I. W. P., Mukhlishina, I., & Suwandayani, B. I. (2019). Literasi Numerasi di SD Muhammadiyah. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 93.
Fitriana, E., & Ridlwan, M. K. (2021). Pembelajaran transformatif berbasis literasi dan numerasi di sekolah dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 8(1).
Hamzah, A. & Lidia, S. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif Kajian Teoritik & Praktik. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi.
Istiqomah, Wijayanti, R., & Asmah, A. (2019). Pengembangan Media Papan Laci Pintar Untuk Kemampuan Berhitung Kelompok B Usia 5-6 Tahun Tk Miftahul Khoir 1 Purwosari Pasuruan.
Kamaladini, dkk. (2021). Pengembangan Media Papan Edukasi Pintar Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Vol 1.
Kemendikbud. Materi Pendukung Literasi Numerasi. Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan 8, no. 9 .2017.
Lambertus. (2019). Pentingnya melatih keterampilan berpikir kritis dalam pembelajaran matematika di SD. 136-142
Maghfi, U. N. (2020). Meningkatkan kemampuan bahasa anak melalui media papan pintar ( smart board ). SELING-Jurnal Program Studi PGRA, 6(2),
Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1)
Mardianto. (2019). Media Papan Pintar Mengembangkan Strategi Pembelajaran Dari Matematika Sampai Mata Pelajaran Lainnya. 12 Th internasional Workshop and conference of Asean Studies in Islamic and Arabic Education, Social Sciences and Educational Technology, 1-8.
Mustafa, P. S., Gusdiyanto, H., Victoria, A., Masgumelar, N. K., Lestariningsih, N. D., Maslacha, H., Dedi Ardiyanto, Hutama, H. A., Boru, M. J., Fachrozi, I., Rodriquez, E. I. S., Prasetyo, T. B., & Syaiful Romadhana. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan Penelitian Tindakan Kelas Dalam Pendidikan Olahraga. Universitas Negeri Malang
Perdana, R., & Suswandari, M. (2021a). Literasi Numerasi Dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1).
Roflin, E., Dkk.. (2021). Populasi, Sampel, Variabel dalam penelitian kedokteran. Pekalongan: NEM
Sari, N., & Rahman, N. (2018). Peningkatan Motivasi dan Kemampuan Kognitif IPA melalui Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Jigsaw. Pancasakti Science Education Journal PSEJ, volume 3 Nomor 1
Suswandari, M. (2018). Membangun budaya literasi bagi suplemen pendidikan di indonesia. Jurnal Dikdas Bantara, 1(1), 20–32.
Suharmanto. (2014). “Pengembangan Media Pembelajaran Papan Hitung Pembagian Pada Mata Pelajaran Matematika Sekolah Dasar Kelas 2”.
Umam, Nasrul. 2022. Implementasi Penggunaan Modul Berbasis Literasi dan Numerasi di Kelas IV SD Ma’arif Ponorogo. Skripsi. Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Ponorogo. Pembimbing, Lukman Hakim, M.Pd.
Yusri, AY, & Sari, M. (2017). Profil Pemahaman Konsep Nilai Tempat Ditinjau Dari Kemampuan Matematika Awal Pada Siswa Kelas III SDN 133 Takalala Soppeng. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika , 6 (1),
Zaenal Fais, M., Listyarini, I., & Nashir Tsalatsa, A. (2019). Pengembangan Media Papin dan Koja (Papan Pintar dan Kotak Ajaib) Sebagai Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1),
Zairida, D., Akhyar, O., Ariessanty, R. R., & Wardhani, A. K. (2019). Pengembangan Media Pakapindo (Papan Pintar Kantong Doraemon) Pada Materi Hukum-Hukum Dasar Kimia Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas X Di MA Raudhatusysyubban. Jurnal Pendidikan Kimia dan Ilmu Kimial, 2(2), 6-14.
Published
2023-07-14
How to Cite
Muhammad Rozikul Afnani, Atik Eva Nur Rizki, & Wulan Sutriyani. (2023). Efektivitas Media Papan Edukasi Pintar Terhadap Kemampuan Literasi Dan Numerasi Pelajaran Matematika Kelas 1 SDN 02 Guyangan. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(3), 42-53. https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i3.277