Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Menciptakan Generasi Berkarakter
Abstract
Citizenship education aims to cultivate citizens who not only possess good academic abilities but also have strong social awareness and are capable of actively participating in community life. This is achieved by instilling values of democracy, human rights, and citizenship responsibility. In this study, a qualitative approach was used to analyze texts and descriptive data from relevant literature to assess the importance of citizenship education in building responsible and honest character. The results indicate that citizenship education involves understanding of political and legal systems as well as the formation of positive attitudes, values, and morals in individuals. Therefore, the next generation is expected to have strong character and contribute positively to society. Thus, this research highlights the importance of citizenship education in preparing individuals to be active, responsible citizens who play a role in building inclusive and democratic societies
References
Agassy, S. R., & Suhendro, L. P. (2021). Peranan Penting Pancasila Dan Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kependidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(1), 50.
Audi, N., Pramesti, A. S. A., Mitra, R., & ... (2024). Upaya Penegakan Nilai-Nilai Pancasila dalam Rangka Mengatasi Isu Kekerasan Seksual di Lingkungan Kampus di Riau. Jurnal Riset …, 2(2). https://jurnal.itbsemarang.ac.id/index.php/JRIME/article/view/1522
Cicilia, I., Marsidi, Martini, & Santoso, G. (2022). Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Upaya Membentuk Generasi Penerus Bangsa yang Berkarakter. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra), 1(03), 146–155.
Dinie Anggraeni Dewi, Z. U. (2021). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Terhadap Pembangunan Karakter Bangsa. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 95–100. https://doi.org/10.51878/learning.v1i1.205
Henur, R. A., & Hudi, I. (2023). Proses Pembuatan Mobile Banking Secara Manual Pada Bank Rakyat Indonesia (Kantor Kas Tengku Zainal Abidin Pekanbaru). JANKA: Jurnal PengabdiAN Kepada …, 2, 1–5. https://ojs.unik-kediri.ac.id/index.php/janka/article/view/3371%0Ahttps://ojs.unik-kediri.ac.id/index.php/janka/article/download/3371/2734
Izma, T., & Kesuma, V. Y. (2019). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun Karakter Bangsa. Wahana Didaktika : Jurnal Ilmu Kependidikan, 17(1), 84. https://doi.org/10.31851/wahanadidaktika.v17i1.2419
Lubis, I. S. (2020). Semiotik Sosial Yang Terkandung Dalam Tradisi Martahi Karejo Masyarakat Angkola. Vernacular: Linguistics, Literature, Communication and Culture Journal, 1(I), 23–28. https://doi.org/10.35447/vernacular.v1ii.130
Mendrofa, A. G., Nurlita, A., Hudi, I., Putra, D. D., Juniati, D., Putri, D. J. S., Wibowo, S., & Hayati, S. (2024). Dampak Negatif Globalisasi pada Perilaku Generasi Milenial yang Bertentangan dengan Nilai-Nilai Pancasila. Wawasan: Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahan, 2(2), 130–141.
Monteiro, J. M. (2015). Pendidikan Kewarganegaraan: Perjuangan Membentuk Karakter Bangsa. Deepublish.
Rianto Hadi. (2015). Peran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Membangun Generasi Cerdas Dan Berkarakter. Jurnal Pendidikan Sosial, 2(1), 14–21.
Rizqi, P., Tanzilla, A., & Anggraeni, D. (2021). Konstruksi Sosial : Jurnal Penelitian Ilmu Sosial Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Upaya Membangun Karakter. 1(6), 176–181.
Safitri, A. O., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membentuk Pribadi yang Berkarakter Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5328–5335. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1632
Suhandi, A. M., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2022). Penerapan Perilaku Jujur Melalui Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Sekolah Dasar. Academy of Education Journal, 13(1), 40–50. https://doi.org/10.47200/aoej.v13i1.941
Vandita, L. Y., & Taufik, A. (2023). Pengaruh Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun Karakter Generasi Muda. NUSRA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(2), 290–297. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i2.900
Widiastuti, A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2015). Implementasi Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Pendidikan Karakter Bangsa di Era Globalisasi. Bhineka Tunggal Ika, 2(1), 119.
Copyright (c) 2024 Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.