Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Materi Sejarah Proklamasi Indonesia

Authors

  • Nabilla Nur Fauziah Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Cibiru
  • Zaskia Putri Aulia Azzahra Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Cibiru
  • Tin Rustini Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Cibiru

DOI:

https://doi.org/10.51903/bersatu.v2i1.533

Keywords:

Learning Outcomes, Jigsaw Cooperative Learning Model, Students

Abstract

This research uses a qualitative method with a descriptive approach. The focus of the research is the Jigsaw type cooperative learning model in the context of social studies learning, especially regarding the proclamation of Indonesian independence. This model offers various advantages, such as increasing critical thinking skills, student motivation, and positive social interactions. However, there are drawbacks that need to be considered, such as longer time and differences in student perceptions. This study also notes that the implementation of the Jigsaw model in social studies learning can successfully increase student activity, historical awareness, and learning achievement. In practice, teachers need to prepare sub-material carefully, choose appropriate learning media, and monitor the implementation of learning. With a good understanding of this model, learning can be more effective and enjoyable for students

References

Rusman. (2018). Model – Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Yamin, Martinis. (2013). Strategi dan Metode dalam Model Pembelajaran. Jakarta: GP Press Grup.
Harys Imanulloh. (2023, Juli 21). Model Pembelajaran Kooperatif. Diambil kembali dari tripven.com: https://www.tripven.com/model-pembelajaran-kooperatif/
Indratmoko Pribadi. (2016, Februari 4). i PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIVE TIPE JIGSAW DENGAN MEDIA VISUALISASI PROKLAMASI KEMERDEKAAN INDONESIA UNTUK MENINGKATKAN KESADARAN SEJARAH DAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS XI IIS 2 SMA N 6 SURAKARTA. Diambil kembali dari https://123dok.com/document/zpnj65ry-penerapan-pembelajaran-kooperative-visualisasi-proklamasi-kemerdekaan-indonesia-meningkatkan.html
Maryani, Suparno. (2018). EfektifitasModel Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dengan Minat Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar Negeri Mangunsari 02 Salatiga. Vol. 4 No.2, 274.
Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telambanua, T., & Hulu, F. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar SIswa. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal Vol. 08, (1).
Putra, D. S., & Hartati, S. C. (2014). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGA TERHADAP BELAJAR CHEST PASS PADA PERMAINA BOLA BASKET. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Vol. 02 (03).
Kartikasari, C. P., Hunafa, U., & Altaftazani, D. H. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Meningkatkan Pemahaman Matematika Siswa SD Kelas V. COLLASE: Journal of Elementary Education Vol. 02(3).
Yuniarti, A., & Superman. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Pembelajaran IPS. Historica Didaktika: Jurnal Pendidikan Sejarah, Budaya Sosial Vol. 1 (2).

Downloads

Published

2023-12-19

How to Cite

Nabilla Nur Fauziah, Zaskia Putri Aulia Azzahra, & Tin Rustini. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Materi Sejarah Proklamasi Indonesia. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(1), 105–113. https://doi.org/10.51903/bersatu.v2i1.533