Meta Analisis terhadap Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan

Authors

  • Nur Fatkhiya Warda Wasila Universitas Negeri Malang

Keywords:

principal, leadership, role, quality of education

Abstract

This research aims to determine the role of school principal leadership in changes in school organizations. This research uses a qualitative approach with a meta-analysis method which is carried out by analyzing data obtained from several previous studies. The results of data analysis show that the principal in improving the quality of education in the school organization has a very important role, namely: (a) the principal acts as the main leader in the school; (b) the principal plays a role in managing resources at the school; (c) the principal plays a role in teacher development; (d) the principal plays a role in supervising the learning process; (e) the school principal plays a role in curriculum development; (f) the principal plays a role in evaluating the performance of teachers and school staff; (g) the principal plays a role in developing a positive learning environment; and (h) the principal plays a role in creating innovation and change.

References

Adiyono, A., & Rohimah, N. (2021). Peran Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Agama Islam Di MTs Negeri 1 Paser. Journal of Innovation Research and Knowledge, 1(5), 867-876.

Anugraheni, I. (2018). Meta Analisis Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis di Sekolah Dasar. Polyglot: A Journal of Language, Literature, Culture, and Education, 14(1)

Apiyani, A. (2022). Implementasi Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB) Guru Madrasah Dalam Meningkatkan Keprofesian. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 499–504

Arifudin, O. (2022). Perkembangan Peserta Didik (Tinjauan Teori-Teori Dan Praktis). Bandung: CV Widina Media Utama.

Darmawan, I. P. A. (2021). Total Quality Management Dalam Dunia Pendidikan" Model, Teknik Dan Impementasi". Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.

Fauzi, M. S., & Falah, M. S. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan: Studi Kasus di SMAU 1 Gresik. JM-TBI: Jurnal Manajemen Dan Tarbiyatul Islam, 54-76.

Hasbi, I. (2021). Administrasi Pendidikan (Tinjauan Teori Dan Praktik). Bandung : Widina Bhakti Persada.

Hasibuan. (2006). Manajemen Dasar, Pengertian, dan Masalah. Jakarta: Bumi Aksara.

Latifah, N. (2022). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Educator: Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 2(2), 175-183.

Manora, H. (2019). Peranan kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Edification Journal: Pendidikan Agama Islam, 1(1), 119-125.

Muflihah, A., & Haqiqi, A. K. (2019). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Madrasah Ibtidaiyah. Quality, 7(2), 48-63.

Mulyasa. (2006). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sagala. (2016). Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Siahaan, A., Fitri, A., Harahap, F. A., Hidayatullah, T. Y., & Akmalia, R. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Yayasan Pendidikan Islam Al-Anwar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 3689-3695.

Supartilah, S., & Pardimin, P. (2021). Peran Kepala Sekolah di Era Revolusi Industri 4.0 Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Media Manajemen Pendidikan, 4(1), 138-149.

Supriani, Y. (2022). Peran Manajemen Kepemimpinan dalam Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 332–338.

Sutikno, Y. (2022). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Maitreyawira, 3(1), 1-7.

Sutisna, S. H., Rozak, A., & Saputra, W. R. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6895-6902.

Tanjung, R. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(4), 291–296.

Tanjung, R. (2022). Manajemen Mutu Dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Glasser, 6(1), 29–36.

Ulfah, U. (2021). Pengaruh Aspek Kognitif, Afektif, Dan Psikomotor Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 2(1), 1–9.

Waston, W., & Taryanto, T. (2019). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Terpadu Muhammadiyah Jumapolo Karanganyar. Profetika: Jurnal Studi Islam, 61-70.

Downloads

Published

2025-01-20

How to Cite

Warda Wasila, N. F. (2025). Meta Analisis terhadap Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(6), 26–40. Retrieved from https://journal.politeknik-pratama.ac.id/index.php/bersatu/article/view/450