Analisis Peran Guru Dalam Memfasilitasi Peserta Didik Pada Keikutsertaan OSN Bidang Matematika

  • Deri Wahyu Iskandar Universitas Perjuangan Tasikmalaya
  • Riza Fatimah Zahrah Universitas Perjuangan Tasikmalaya
  • Geri Syahril Sidik Universitas Perjuangan Tasikmalaya
Keywords: The Role of Teachers as Facilitators, OSN in Mathematics, Intellectual Potential

Abstract

When there was an OSN competition in mathematics at SDN Kotabaru several times entered the top 3 at the sub-district level, because of that the role of teachers became very important in guiding students in developing their potential to obtain the achievements made by these students. The purpose of this study is to find out how teachers find potential interests in students' talents and how teachers guide students to OSN in mathematics.  The subject used was one student who had attended OSN in mathematics the previous year and his supervisor. The method used in this study is qualitative descriptive. Data collection techniques use observation, interviews and documentation. Based on the results of research, the role of teachers is very important in developing the potential of students, but before developing it, teachers need to know in advance what potential exists in students. According to Desmita, categorizing potential into two, namely physical potential in the form of physical ability and endurance such as sports, dance, martial arts and so on. The second potential is in the form of psychological potential that can be categorized into multiple intelligences.

References

Anggraini, Yufri. (2021). Analisis persiapan guru dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal basicedu Vol. 5 No 4 hlm, 2415-2422.
Ernawati, dkk. (2021). Persiapan Kompetisi Sains Nasional (KSN) 2020 Melalui Bimbingan Belajar di SD Negeri 1 Lamokato Kabupaten Kolaka. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Vol. 2 No 2, pp.598-609.
Ervani, Rizqi Safitri Romadhona. (2019). Penalaran Matematis Siswa Binaan Olimpiade dalam Menyelasaikan soal Olimpiade Sains Nasional Matematika konten Geometri. Digital Repository Universitas Jember
Fauziah, Syifa. (2021). Analisis Cara Belajar Siswa Berpretasi Tinggi di SDn 3 Cilampunghilir. Universitas Perjunagan Tasikmalaya
Firdaus, Dany Fairuz. (2018). Sistem Pendukung Keputusan untuk Pemilihan Siswa Calon Peserta OSN Tingkat SMP atau Sederajat Menggunakan Metode Topsis. Digital Repository Universitas Jember
Herlina, Suwatno. (2018). Kecerdasan Intektual dan Minat Belajar Sebagai Determinan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran Vol. 3 No. 2.
Mayasari. (2022). Analisis Kreativitas dan Keaktifan Belajar Peserta Didik di Kelas 5 SDN 3 Siluman Kota Tasikmalaya. Skripsi. Universitas Perjunagan Tasikmalaya.
Rasyid, Rajali. (2005). Peran Perguruan Tinggi Dalam Meningkatkan Kualitas Olimpiade Sains Nasional Tingkat Sekolah Dasar. Yogyakarta
Rochmah, Oci Adiniyah. (2019).Analisis Berpikir Kritis siswa Olimpiade Matematika dalam Menyelesaikan Soal OSN Materi Bilangan. Digital Repository Universitas Jember
Saardiman A.M.,(2010). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Rajawali Pers
Sadewa, Muhammad Mufthi., Fadhila, Annisa Nur., & Hadziqoh, Nailil. (2020). Analisis tipe kesalahan siswa dalam mengerjakan soal kompetisi. Universitas Muhammadiyah Surakarta
Sanapiah, dan Yuntawati. (2020). Pembinaan Olimpiade Sains Nasional (OSN) Matematika Jenjang SMP Kabupaten Lombok Tengah. Jurnal Abdimas (Journal of Community Service) Vol 2,No 3
Shofiya, Sartika. (2020). Peran guru Sebagai Fasilitator Dalam Kegiatan Belajar Dari Rumah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI) Vol. 3 No. 2
Soeprianto, Harry., dkk. (2021). Desain Pembinaan Bakat Matematika Siswa SMP untuk Persiapan Menghadapi Kompetisi Sains Nasional. Jurnal Abdimas (Journal of community Service) Vol. 3 no 1, pp. 32-40.
Sundari, Faulina. (2017). Peran guru sebagai pembelajaran dalam memotivasi peserta didik usia SD. Keluarga alumni universitas Indraoasta PGRI
Yestiani, Dea Kiki., & Zahwa, Nabila. (2020). Peran Guru dalam pembelajaran pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dasar Vol. 4, No 1
Published
2023-08-01
How to Cite
Deri Wahyu Iskandar, Riza Fatimah Zahrah, & Geri Syahril Sidik. (2023). Analisis Peran Guru Dalam Memfasilitasi Peserta Didik Pada Keikutsertaan OSN Bidang Matematika. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 165-176. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i5.355