Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Di MD AZZAINIYYAH

Authors

  • Herdi Herdi Institut Madani Nusantara
  • Sulaiman Abdul Aziz Institut Madani Nusantara
  • Siti Qomariyah Institut Madani Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i4.289

Keywords:

Principal as Supervisor, Teacher Pedagogic Competence

Abstract

This study aims to analyze and describe the techniques and efforts of school principals in improving the pedagogic competence of teachers in elementary schools. In this study using a qualitative method, namely research conducted through observation and searching for data directly at the research location. This research is located at MD AZZAINIYYAH. And the research subject or resource person for this research is the principal at MD AZZAINIYYAH. In this study, a result was obtained which stated that the principal's supervision technique was in the form of individual and group techniques. Then the efforts made are conducting training, providing guidance and direction and motivating teachers. Furthermore, after the supervision was carried out, the teacher's performance increased and had an effect on increasing the potential and student learning outcomes at MD AZZAINIYYAH.

References

Balqis, Putri, Nasir Usman, and Sakdiah Ibrahim. “Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Meningkatkan MOtivasi Belajar Siswa Pada SMPN 3 Ingin Jaya Kabupaten Aceh Besar.” Jurnal Administrasi Pendidikan 14, no. 1 (2014): 25–38.
BANDUNG, BUPATI. “PENGANGKATAN DAN PEMBERHENTIAN KEPALA SEKOLAH.” Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents 135, no. 4 (1994).
Besse Narhawati. “Pelaksanaan Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dasar.” Menejemen Dan Supervisi Pendiddikan 4 No. 2 (2020).
Dartiningsih, Bani Eka, Surokim, and Catur Suratnoaji. “Riset Komunikasi Strategi Praktis Bagi Peneliti Pemula Buku Pendamping Bimbingan Skripsi,” 2016, 185.
Hatip, Mochamad, Dan Abadi Sanosra, and Nurul Qomariah. “Kompetensi Dosen, Profesionalisme Dosen, Dan Kecerdasan Spritual Dampaknya Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Competence of Lecturer, Lecturer, and Professionalism Spiritual Intelligence Impact on Student Learning Motivation.” Jurnal Sains Manajemen Dan Bisnis Indonesia 8, no. 1 (2018): 112–30.
Nugraha, Mulyawan Safwandy. “Pelaksanaan Supervisi Akademik Oleh Kepala Madrasah Aliyah.” Jurnal Pendidikan Islam 9, no. April (2015). https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Nadwa/article/view/520.
Wasitohadi, Wasitohadi. “Kolaborasi Dan Sinergi Antar Lembaga Dalam Peningkatan Kompetensi Kepala Sekolah.” Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan 3, no. 2 (2016): 230. https://doi.org/10.24246/j.jk.2016.v3.i2.p230-245.
Zhahira, Jeihan. “Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru.” Journal of Educational Research 1, no. 1 (2022): 85–100. https://doi.org/10.56436/jer.v1i1.16.
Abbas. 2018. Implementasi Teknik Supervisi Akademik Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Didaktika: Jurnal Kependidikan, Volume 12 No. 1Juni 2018.
Aswaruddin, Maulidayani, dan Novita Sari. 2021. Manajemen Pendidikan (Konsep dan Teori). Medan: Undhar Press.
Fadla, Sarah Lailatil dan Inom Nasution. 2021. Peran Kepala Sekolah dalam Manajemen Pembelajaran di Madrasah Ibtidaiyah Swasta Hidayatullah Batang Kuis Sumatera Utara Medan, Jurnal Pendidikan Islam. Volume 5 No. 2 Desember 2021.
Gultom, Mesty Hermauli, Sri Nurabdiah Pratiwi dan Indah Prasetia, Implementasi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pelaksanaan Mutu Pendidikan Dengan Konsep Manajemen Berbasis Sekolah Di SD Swasta Parulian 2 Kecamatan Tegal Sari Mandala II, Jurnal Guru Kita, Volume 6 No. 1 Desember 2021.
Hamzah dan Nina Lamatenggo. 2016. Tugas Guru dalam Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Johansson, Stefan, Eva Myrberg, dan Monica Rosen. Formal Teacher Competence and its Effect on Pupil Reading Achievement, Scandinavian. 2015. Journal of Educational Research. Volume 59 No. 5. 2015.
Marhawati, Besse. 2020. Pelaksanaan Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dasar: Studi Kualitatif. JMSP: Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan. Volume 4 No. 2 Maret 2020.
Messi, Wiwin Anggita Sari, dan Murniati. 2018. Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Profesional Guru. JMKSP: Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan. Volume 3 No. 1Januari-Juni 2018.
Q. S An-Nisa’ (4) : 59.
Sa’diah, Halimatus. 2019. Dampak Pelaksanaan Supervisi Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri Padang Utara, Jurnal Nur El- Islam. Volume 6 No. 2 Oktober 2019.
Salim. 2018. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Citapustaka Media
Shulhan, Muwahid. 2012. Supervisi Pendidikan. Surabaya: Acima Publishing.
Siahaan, Amiruddin, Rahmat Hidayat dan Rustam. 2019. Manajemen Lembaga Pendidikan Islam. Medan: LPPPI.
Sohiron. 2015. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Pekanbaru: Kereasi Edukasi.

Downloads

Published

2023-07-16

How to Cite

Herdi Herdi, Sulaiman Abdul Aziz, & Siti Qomariyah. (2023). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Di MD AZZAINIYYAH. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(4), 195–208. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i4.289