Digitalisasi Merketing Dan Optimalisasi Keuangan UMKM Pada Kelurahan Blitar Kecamatan Sukorejo Kota Blitar

  • Muchammad Nuruddin Islam Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Ririt Iriani Sri S Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Mohammad Wahed Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
Keywords: Marketing Strategy, Digital Marketing, Business Finance

Abstract

Marketing strategy is a form of a company's plan in the field of marketing to obtain optimal results. Information technology becomes an integral part of all fields, profit or non-profit. Education, banking, government, the arts, telecommunications, law, and tourism all use information technology in some capacity. MSMEs in the Blitar Village have problems in implementing digital marketing and financial optimization, so there is a need for solutions to these problems. The methods used are observation, interviews, focus group discussions, and demonstrations. The results of this activity are assistance in creating social media accounts, websites and market places and the delivery of material on the application of digital marketing such as the meaning of digital marketing, examples of digital marketing, the impact of digital marketing, and giving tutorial sessions on using e-commerce. And socialization was also held to optimize business finances. The response from the MSME players in the Blitar Village who were also the audience was very positive and they intend to learn to apply digital marketing and make business financial cash as soon as possible.

References

A. L. Tungadi and E. Elisabeth. (2018). Desain Sistem Enterprise Resource Planning untuk Peningkatan Efektifitas Layanan Umat Gereja. JRST (Jurnal Ris. Sains dan Teknol), Vol. 2, no. 2, pp. 77–86.
A. P. Sitorus. (2018). Politik Hukum Perlindungan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) dalam Masyarakat Ekonomi Asean. Doktrina J. Law, vol. 1, no. 2, pp. 125–144.
Anggraini, W. F., Susanto, T., & Ahmad, I. (2022). Sistem Informasi Pemasaran Hasil Kelompok Wanita Tani Desa Sungai Langka Menggunakan Metode Design Sprint. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi, 3(1), 34-40.
Bahri, A., Mulbar, U., & Suliana, A. (2019). Kajian pemberdayaan UMKM Kota Makassar sebagai upaya peningkatan kesejahteraan pelaku usaha. Jurnal Inovasi Dan Pelayanan Publik Makassar, 1(1), 37-53.
Friadi, J. (2022). Sosialisasi dan Penyuluhan Strategi Pemasaran Digital Pada UMKM Baby Smart Bubur Bayi Berbasis E-Commerce. Jurnal Pengabdian Barelang, 4(1), 71-77.
Hapsoro, B. Bagas., Palupiningdyah., & Slamet, Achmad. 2019. Peran Digital Marketing Sebagai Upaya Peningkatan Omset Penjualan Bagi Klaster UMKM di Kota Semarang. Jurnal Pengabdian Masyarakat ABDIMAS, Vol. 23, No.2.
Haryanti, S., Mursito, B., & Sudarwati, S. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Digital untuk Meningkatkan Penjualan Produk Batik pada PT. Danar Hadi Surakarta. Jurnal Ilmiah Edunomika, 3(01).
Manongga, D., Rahardja, U., Sembiring, I., Lutfiani, N., & Yadila, A. B. (2022). Pengabdian Masyarakat dalam Pemberdayaan UMKM dengan Melakukan Implementasi Website Menggunakan Plugin Elementor Sebagai Media Promosi. ADI Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 44-53.
S. Rahman. (2018). Cara Mudah Menghasilkan Website Terbaik untuk Usaha Online. Elex Media Komputindo.
Sarfiah, S. N., Atmaja, H. E., & Verawati, D. M. (2019). UMKM sebagai pilar membangun ekonomi bangsa. Jurnal REP (Riset Ekonomi Pembangunan), 4(2), 137-146.
Wardhana, A. 2015. Strategi Digital Marketing dan Implikasinya pada Keunggulan Bersaing UKM di Indonesia.
Published
2023-07-14
How to Cite
Muchammad Nuruddin Islam, Ririt Iriani Sri S, & Mohammad Wahed. (2023). Digitalisasi Merketing Dan Optimalisasi Keuangan UMKM Pada Kelurahan Blitar Kecamatan Sukorejo Kota Blitar. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(4), 124-131. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i4.279