Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Training Berbasis Aplikasi Quiziz terhadap Hasil Belajar Siswa di Madrasah Aliyah Negeri 2 Deli Serdang

  • Abdul Malik Rambe Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah Medan
  • Elia Putri Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah Medan
Keywords: Inquiry Training, Quiziz Application, Student Learning Results

Abstract

This research is motivated by the problem of low student physics learning outcomes because teachers do not use a variety of learning models correctly so that the learning model becomes passive. The aim of this research is to determine the influence of the Inquiry Training learning model based on the Quiziz application on students' physics learning outcomes. This research is experimental research. According to Sugiono (2016: 72). The average score obtained by both study groups using the Inquiry Training (X_1) learning model ̅= 14.771. The group that used the Question and Answer learning model had a value of (X_2 ) ̅= 10.857. Based on the calculations carried out, the data obtained were normally distributed and homogeneous. Hypothesis testing for experimental data and the control class obtained a value of tcount of 3.599 and ttable of 1.668, meaning tcount > ttable, so the Ha hypothesis is accepted. The conclusion of this research states that there is an influence of Inquiry Training learning based on the Quiziz Application on student learning outcomes in class X at MAN 2 Deli Serdang T.P 2022/2023.

References

A. Ruhiat, dkk. 2014. Model Pembelajaran Efektif Bagi Guru Kreatif. Bandung: Gaza Publishing.
Aisyiyah, A. T. P., & Amrizal, A. (2020). Penerapan Pendekatan Saintifik (Scientific Approach) Dalam Pembelajaran Biologi SMA. Jurnal Pelita Pendidikan, 8(4).
Anas, Muhammad. 2014. Mengenal Metode Pembelajaran. Pasuruan: CV. Pustaka.
Aningsih, A., & Sapitri, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa pada Pelajaran IPA Materi Benda dan Sifatnya di Kelas III SD Negeri Padurenan 04 Bekasi. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 50-58.
Aprilliyani, L. (2019). Penerapan Kolaborasi Model Pembelajaran Quiz Team dengan Snowball Throwing untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa SMA Sinar Husni Helvetia Medan Tahun pembelajaran 2019/2020.
Arianto, A. (2021). Kontribusi Daya Ledak Otot Tungkai terhadap Hasil Lompat Jauh pada Siswa SMP UT Ibnu Al Mubarroq (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).
Baharuddin dan Nur Wahyuni, 2015. Teori Belajar dan Pembelajaran. Depok: Ar-ruzz Media.
Br Sembiring, I. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Berbantuan Lembar Kerja Siswa terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas (LKS) XI IPS SMA Muhammadiyah 1 Medan (Doctoral dissertation).
Damanik, R., Sibagariang, S. A., & Margareta, E. (2022). PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DENGAN MEDIA YOUTUBE DI KELAS XI IPS SMA NEGERI 1 SIDAMANIK TA 2022/2023. Jurnal Darma Agung, 30(3), 689-696.
Mappegau, A. S. (2017). Keefektifan Model Assurance, Relevance, Interenst, Assesment, Satisfaction (ARIAS) dalam Pembelajaran Menulis Cerpen Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Mare Kabupaten Bone (Doctoral dissertation, Pascasarjana).
Muchtaroh, A. (2019). Interaksi Edukatif Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Di SMAN 1 Sambit (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
Pambudi, S., & Handayani, D. E. (2019). Pengaruh Permainan Gobak Sodor Modifikasi terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 451446.
Prijanto, J. H., & De Kock, F. (2021). Peran guru dalam upaya meningkatkan keaktifan siswa dengan menerapkan metode tanya jawab pada pembelajaran online. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(3), 238-251.
Prijanto, J. H., & De Kock, F. (2021). Peran guru dalam upaya meningkatkan keaktifan siswa dengan menerapkan metode tanya jawab pada pembelajaran online. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(3), 238-251.
Purwanto, E. H. (2017). Perbedaan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Yang Menggunakan Media Pembelajaran Lingkungan Dengan Media Gambar Mata Pelajaran IPA Di Kelas 5 SD Negeri 2 Patokan Kabupaten Situbondo. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 5(2), 12-20.
Safitri, R. (2017). Penerapan model pembelajaran inquiry training terhadap hasil belajar fisika dan keterampilan proses sains pada pokok bahasan Kalor di MTs Islamiyah Palangka Raya (Doctoral dissertation, IAIN Palangka Raya).
Sagita, N., & Sani, R. A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Training Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Pokok Momentum Dan Impuls SMA Negeri 2 Percut Sei Tuan. INPAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika), 7(2).
Setyandari, D. F. (2019). EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IV DI MI NEGERI 2 BOYOLALI TAHUN 2019/2020 (Doctoral dissertation, FIT/PGMI).
Setyowati, N., & Mawardi, M. (2018). Sinergi Project Based Learning dan Pembelajaran Bermakna untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3), 253-263.
Published
2024-03-28
How to Cite
Abdul Malik Rambe, & Elia Putri. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Training Berbasis Aplikasi Quiziz terhadap Hasil Belajar Siswa di Madrasah Aliyah Negeri 2 Deli Serdang. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 2(2), 219-232. https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i2.672