Peningkatkan Hasil Belajar Siswa Dan Keaktifan Siswa Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Pada Mata Pelajaran PKn Kelas IV UPT SPF SD Inpres Bontomanai

Authors

  • Raudah Nailati Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Abdul Azis Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Musdalifah Syahrir Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i2.653

Keywords:

Student Learning Outcomes, Student Activeness, Problem Based Learning

Abstract

The research approach used is Classroom Action Research which is carried out in 2 cycles, where each cycle consists of 4 meetings. The learning steps given in the classroom action research approach are paying attention to the teacher's explanation, asking questions during discussions, working with groups, presenting results and conclude the material. The results of the research show that there has been an increase in student learning outcomes seen from the increase in test results obtained by students in each cycle, in addition to that, student activity in class has also increased. This can be seen from the number of percentages in cycle I, the first meeting only got a percentage of 57.6% and 84.61% in the second meeting in cycle II, previously this was because students did not understand the Problem Based Learning (PBL) learning model. It was concluded that by using the Problem Based Learning (PBL) model. In class IV Civics learning at UPT SPF SD Inpres Bontomanai it is able to improve student learning outcomes and student activity

References

Arends, R. I. (2012). Learning to teach. McGraw-Hill Companies.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian. (rev.ed). Jakarta: Rineka Cipta.

Asrifah, S., Solihatin, E., Arif, A., & Iasha, V. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Siswa Kelas V SDN Pondok Pinang 05. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 16(30), 183-193.

Agung, A.A.G. 2016. Buku Ajar Metedologi Penelitian. Yogyakarta: Deepublish

Bloom, B. S. (2019). Taksonomi Bloom (Ranah Kognitif, Afektif, Dan Psikomotor) Serta Identifikasi Permasalahan Pendidikan Di Indonesia.

Efendi, Y., & Sa’diyah, H. (2020). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Lembaga Pendidikan. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 5(1), 54-65.

Emrisena, A., & Suyanto, E. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Keterampilan Proses Sains Ditinjau dari Self-Efficacy Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 205.

Fauzia, H. A. (2018). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar matematika SD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 40-47.

Febrita, I., & Harni. (2020). Model Problem Based Learning dalam Pembelajaran Tematik Terpadu terhadap Berfikir Kritis Siswa di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1619–1633.

Hosnan, M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia

Jasmine, K. A., Sulistyarini, S., & Atmaja, T. S. PENGGUNAAN PBL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PPKn SISWA KELAS X SMA MUJAHIDIN PONTIANAK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(9).

Jasmine, K. A., Sulistyarini, S., & Atmaja, T. S. PENGGUNAAN PBL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PPKn SISWA KELAS X SMA MUJAHIDIN PONTIANAK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(9).

Khotimah, A. H., Kuswandi, D., & Sulthoni, S. (2019). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar Pkn Siswa. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(2), 158-165.

M. Ibrahim dan Nur. (2005). Pengajaran Berdasarkan Masalah. Surabaya: University Press.

Magdalena, I., Islami, N. F., Rasid, E. A., & Diasty, N. T. (2020). Tiga ranah taksonomi bloom dalam pendidikan. EDISI, 2(1), 132-139.

Mardalena, SR (2012). Penerapan Pendekatan Contektual Teaching and Learning (CTL) Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar pada Pembelajaran PKn kelas V C SDN 2 Metro Timur Tahun Pelajaran 2011/2012. (Skripsi) Lampung: Universitas Lampung.

Muchtar, M., Mahanani, P., & Rosyadi, M. I. (2017). Pemahaman Mahasiswa Pgsd Terhadap Implementasi Nilai-Nilai Pancasila. Sekolah

Masnur Muslich. (2009). Melaksanakan PTK (Penelitian Tindakan Kelas) itu mudah. Jakarta: PT BumiAksara.

Nofziarni, A., Hadiyanto, H., Fitria, Y., & Bentri, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 2016-2024.

Noviana, E., & Huda, M. N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Siswa Kelas Iv Sd Negeri 79 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 204–210.

Nugraheni, S. D., Zaenuri, Z., & Wardono, W. (2019, February). Pembelajaran matematika dengan model problem based learning berbasis PPLH sekolah berbantuan ICT dapat meningkatkan kreativitas. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, pp. 148-155).

Putri, R. A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 005 Gunung Malelo. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 14–25.

Purwanto. 2010. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rahman, A., & Muhibbin, A. (2017). Implementasi Nilai “Keadilan Sosial Bagi Seluruh Rakyat Indonesia” di Masyarakat Desa Meranti (doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Rawung, I.Y. (2019). Strategi Pembelajaran Aktif Bagi Guru Sekolah Dasar di SD GKST II Poso Kota Utara. Abdimas Toddopuli: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 1 (1), 49-55.

Rahayu et al., 2023, Rahayu, N., Azis, A., Guru, P., Dasar, S., & Muhammadiyah, U. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning ( Pbl ) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Ppkn. 2(1), 102–105.

Renna, H. R. P. (2022). Konsep Pendidikan Menurut John Locke dan Relevansinya bagi Pendidikan Sekolah Dasar di Wilayah Pedalaman Papua. Jurnal Papeda. 4(1): 7-16.

Rusman, (2011). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Sari, R. P., Zuardi, Z., Reinita, R., & Zikri, A. (2020). Penggunaan Model Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar dalam Pembelajaran PKn di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 221-227.

Shoimin, A. (2016). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Triyanto, T., & Fadhilah, N. (2018). Penguatan nilainilai Pancasila di sekolah dasar. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 15(2), 161- 169

Widiasworo, E. (2018). Strategi pembelajaran edu tainment berbasis karakter (1st ed.). Yogyakarta, Indonesia: Ar-Ruzz Media.

Downloads

Published

2024-02-27

How to Cite

Raudah Nailati, Abdul Azis, & Musdalifah Syahrir. (2024). Peningkatkan Hasil Belajar Siswa Dan Keaktifan Siswa Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Pada Mata Pelajaran PKn Kelas IV UPT SPF SD Inpres Bontomanai. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 2(2), 43–68. https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i2.653