Upaya Peningkatan Kemampuan Numerasi Melalui Implementasi Game Based Learning Siswa Kelas V Di SDN 06 Rantau Bertuah

  • Lora Septiana Universitas Riau
  • Efi Afnizar SD Negeri 06 Rantau Bertuah
Keywords: Numeracy, Game Based Learning, Elementary School

Abstract

Numeracy is students' ability to apply, apply number concepts and arithmetic operations in everyday life. Numeracy is part of an individual's ability to analyze understanding through mathematical language. So that this ability becomes the most important unit for responding to the challenges of the 21st era. The aim of the research is to determine the achievement of the numeracy ability level of class V students at SDN 06 Rantau Bertuah, Minas District, Siak Regency. The research method is PTK or Classroom Action Research with the research design model of Sthepen Kemmis and Mc. The learning model is Game Based Learning using the snake and ladder game as a learning medium. The implementation results show that in the first cycle of classroom action research, the percentage of students who completed was 53%. Meanwhile, in the second cycle of classroom action research, a percentage of 87% of students answered completely. So it can be said that the implementation of the Game based learning model using snakes and ladders media has the potential to improve the numeracy skills of class V students at SD Negeri 06 Rantau Bertuah.

References

Alim, J. A., & Kurniaman, O. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN 178 Pekanbaru Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN 178 PEKANBARU. 1–10.

Andreas, S. 2019. PISA 2018 Insights and Interpretations. OECD. New York. Arifin, Samsul, dan Y. Krisnadita. 2017. Aplikasi Plugin Transfer Domain Di PT Beon Intermedia. Jurnal Teknologi Informasi. 8 (1):75-83.

Candra, A. M., & Rahayu, T. S. 2021. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Tematik di Sekolah Dasar. 5(4): 11-17.

Ekowati, D. W dan B. I. Suwandayani, 2019. Literasi Numerasi untuk Sekolah Dasar. UMM. Malang.

Ekowati, D. W., dan I. B. Suwandayani. 2018. Literasi Numerasi untuk Sekolah Dasar. Vol. 1. UMMPress. Malang.

Hamzah, R. A. 2021. Pelaksanaan Kampus Mengajar Angkatan I Program Merdeka Belajar Kemdikbud Di Sekolah Dasar. Jurnal Dedikasi. 1 (2):1-8.

Hanan, M. P., & Alim, J. A. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar Pada Materi Geometri. Al-Irsyad Journal of Mathematics Education, 2(2), 59-66.

Jalinus.J.,& Alim, J. A., (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Komputer pada Topik Bilangan Bulat untuk Siswa SD Pendidikan Matematika FKIP UNRI. Jurnal Tunjuk Ajar, Volume 1, Nomor 1, 2018. 1.

Lisa, H. 2018. Metode Pembelajaran Modern Dan Konvensional. Jurnal Ilmu Pendidikan. 4(2): 45-70

Maulidina, M. A., & Abidin, Z. 2018. Pengembangan Game Based Learning Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran. 4 (2): 113-118.

Nasution, M. K. 2017. Penggunaan Metode Pembelajaran dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan. 11 (1):9-17.

Pemikiran, J. J., Pengembangan, D. A. N., Dasar, S., Novita, L., Siti, F., Rohadatul, K., & Rabani, A. (2020). Penerapan Media Game Ular Tangga Digital untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik. 8(2), 126–137.

Purnama, A. A., & Kalkautsar, M. (2023). Permainan Ular Tangga Berbasis Game Based Learning untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa pada Pelajaran IPA. 05(04), 11301–11308.

Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 2(1), 68–73.

Winatha, K. R dan I. M. D. Setiawan. 2020. Pengaruh Game Based Learning Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 10 (3):198-206.

Wulandari, I., Alim, J. A., & Putra, M. J. A. (2022). Pengembangan Video Animasi Materi Pengukuran Panjang dan Berat untuk Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 7078-7092.

Yulsar, W. K., Witri, G., & Alim, J. A. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VA SDN 161 Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 1(1), 1-10

Published
2023-12-14
How to Cite
Lora Septiana, & Efi Afnizar. (2023). Upaya Peningkatan Kemampuan Numerasi Melalui Implementasi Game Based Learning Siswa Kelas V Di SDN 06 Rantau Bertuah . Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(6), 288-297. https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i6.515