Motivasi Dan Semangat Belajar Pada Pendidikan Budaya Melayu Riau Di SDN 011 Bukit Kapur Melalui Penelitian Tindakan Kelas

Authors

  • Bella Karmelia Universitas Riau
  • Ratmiwati Ratmiwati SD Negeri 011 Bukit Kapur

DOI:

https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i6.514

Keywords:

Classroom Action Research, Riau Malay Culture, Professionalism

Abstract

This Classroom Action Research was carried out to overcome the problem of lack of motivation and enthusiasm for learning of students at SD Negeri 011 Bukit Kapur, Dumai City District in the context of learning Riau Malay Culture (BMR). A teacher who has a high level of professionalism is expected to have the ability to implement various learning models and media to improve the quality of learning. Most students expressed the perception that the Riau Malay Culture (BMR) subject was considered the least interesting. The main aim of this research is to evaluate the extent of success in the implementation of Classroom Action Research (PTK) carried out by teachers in the context of BMR learning. A qualitative approach was used as a data collection method, which involved observation, interviews, implementation of classroom learning, and literature analysis. Research findings show that teachers' participation in Classroom Action Research (PTK) was successful in overcoming challenges related to lack of motivation and enthusiasm in the students' learning process. By adopting a concrete approach, classroom action research emerged as a successful method in improving the quality of learning, especially in the context of Riau Malay Culture (BMR) subjects.

References

Ashsiddiqi, M. H. (2012). “Kompetensi Sosial Guru dalam Pembelajaran dan Pengembangannya”. 17(14), 61–67

Devanni, F., Marhadi, H., & Alim, J. A. PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE (TPS) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SD NEGERI 157 PEKANBARU. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 1-10.

Djamarah, S. B. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Fatimah, A., & Alim, JA (2023). ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA KELAS V PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR. JURNAL EKSPERIMENTAL : Media Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah , 12 (1).

Gani, E. (2020). Manusia Pendidikan dan Kebudayaan. Bandung : Penerbit Pustaka Reka Cipta

Islami, A., Hermita, N., & Alim, J. A. ANALISIS KOMPETENSI SOSIAL GURU BERDASARKAN SERTIFIKAT PENDIDIK. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 5(2), 268-277.

Nurgiansah, T. H., & Pringgowijoyo, Y. (2020). Pelatihan Penggunaan Model Pembelajaran Jurisprudensial Pada Guru Di KB TK Surya Marta Yogyakarta. KUAT: Keuangan Umum Dan Akuntansi Terapan. PKNSTAN, 2(1).

Nurgiansah, T. H., & Sukmawati. (2020). Tantangan Guru Pendidikan Kewarganegaraan Di Masa Adaptasi Kebiasaan Baru. Jurpis: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 17(2), 139–149.

Nurgiansah, T. H., Pratama, F. F., & Nurchotimah, A. S. I. (2021). Penelitian tindakan kelas dalam pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan PKN (Pancasila Dan Kewarganegaraan), 2(1), 10-23.

Putri, R. D., & MRA, R. R. (2018). Motivasi Belajar Siswa yang Berlatar Belakang Budaya Melayu dan Jawa. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 1(1), 52-69.

Rahmi, D. A., Ma’wa, J., & Alim, J. A. (2024). Analisi Metode Pembelajaran Kooperatif Jigsaw Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(1), 35-41.

Rolinda, W., Napitupulu, Y. E., Putri, Y. A., & Alim, J. A. (2022). ANALISIS MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV TERHADAP PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 1(4), 196-205.

Sufa, D. P., Amir, A., & Gani, E. (2021). PENDIDIKAN BUDAYA DAN KARAKTER DALAM BUKU PENDIDIKAN BUDAYA MELAYU RIAU KELAS VII SMP. JP (Jurnal Pendidikan): Teori dan Praktik, 6(2), 87-93.

Taufiqillah, T. (2006). Penggunaan Media Gambar Dengan Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pkn Kelas Iv Sd Hang Tuah 11 Sidoarjo. PGSD FIP Universitas Negeri Surabaya, 1–5.

Yulianingrum, K. (2014). Kompetensi Profesionalisme Guru Pendidikan Kewarganegaraan Ditinjau Dari Latar Belakang Pendidikan (Studi Kasus Guru PKn di SMP Muhammadiyah 1 Surakarta). Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Downloads

Published

2023-12-14

How to Cite

Bella Karmelia, & Ratmiwati Ratmiwati. (2023). Motivasi Dan Semangat Belajar Pada Pendidikan Budaya Melayu Riau Di SDN 011 Bukit Kapur Melalui Penelitian Tindakan Kelas. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(6), 279–287. https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i6.514