Media Audio Visual Aids (AVA) Dalam Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik Pada Pembelajaran Biologi

Authors

  • Khoirunisa Ainul Fatihah Universitas Negeri Jakarta
  • Innes Prameswary Universitas Negeri Jakarta
  • Oktantia Almira Putri M Universitas Negeri Jakarta
  • Asri Dwinta Butar-butar Universitas Negeri Jakarta
  • Ade Suryanda Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i6.502

Keywords:

Learning outcomes, audio visual aids, AVA media, students, biology learning

Abstract

This research discusses the role of Audio Visual Aids (AVA) Media in improving students' understanding of biology learning. The method used in this research is a qualitative approach with the technique of combining several data in the form of literature studies based on literature analysis related to the use of AVA media. The results showed that there was a significant increase in understanding in students compared to learning that did not use audio visual aids (AVA) in biology learning, accompanied by positive responses from students to the use of AVA. The findings support the importance of AVA integration in Biology learning, encouraging interactive and innovative approaches. This research is expected to provide guidelines for educators in improving the quality of Biology learning at the secondary education level.

References

Ali, M. (2021). Pengembangan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Biologi Kelas XI di SMAN 1 Randudongkal. Ejournal.Uin-Malang.Ac.Id, 1(2), 44–51. http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/experiment/article/view/12867
Anggraini, H., Biologi, P., Matematika, F., Alam, P., & Surabaya, U. N. (2023). Hal : 801-812 PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL BERBASIS CANVA MATERI KOGNITIF SISWA Development of Canva-Based Audio-Visual Learning Media on Human Respiration System Material in Increasing Students ’ Motivation and Cognitive Learning Outcomes. 12(3), 801–812.
Eko, B., & Sri, P. (2020). Pembelajaran Berbasis Masalah dan Pemanfaatan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Berita dalam Pelajaran Bahasa Indonesia Problem Based Learning and Utilization of Audio Visual Media to Improve News Writing Ability in Indonesian Langua. 5(1), 1–13.
Fatimah, W., Iskandar, A. M., Abustang, P. B., & Rosarti, M. S. (2022). Media Pembelajaran Audio Visual Pengaruhnya terhadap Hasil Belajar IPS Masa Pandemi. Jurnal Basicedu, 6(6), 9324–9332. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.3287
Herlina, M., Syahfitri, J., & Oktariani, Y. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Pbl Menggunakan Media Audio Visual Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Biologi. Jurnal BIOEDUIN : Program Studi Pendidikan Biologi, 10(1), 46–53. https://doi.org/10.15575/bioeduin.v10i1.8164
Kurniawan, I. K., Parmiti, D., & Kusmariyatni, N. (2020). Pembelajaran IPA dengan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Audio Visual Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 80. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.28959
Lestari, N., Mardyansyah Simbolon, M. E., Monica, M., Armanto, T., & Alfarras, B. (2021). Efektivitas Pembelajaran PJOK Menggunakan Media Audio Visual saat Pandemi Covid-19 di Bangka Belitung. Riyadhoh : Jurnal Pendidikan Olahraga, 4(1), 1. https://doi.org/10.31602/rjpo.v4i1.4231
Maharani, L., Hasanah, H. U., Author, C., Studi, P., & Biologi, P. (2022). BIO-CONS : Jurnal Biologi dan Konservasi PENERAPAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BIOLOGI APPLICATION OF AUDIO-VISUAL MEDIA LEARNING TOOLS TO PENDAHULUAN Pendidikan merupakan kegiatan yang universal dalam kegiat. 4(2).
Memel, J., & Qurbaniah, M. (2019). Pembelajaran Biologi Berbasis Media Audio Visual Pada Materi Pencemaran Lingkungan Terhadap Hasil Belajar Siswa SMP Negeri 1 Sajingan Besar. Jurnal Bioeducation, 6(1), 25–29. https://doi.org/10.29406/bio.v6i1.1135
Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 1(2), 95. https://doi.org/10.31800/jtpk.v1n2.p95--105
Muhamad imron Johanis Saroi. (2017). Biolearning Journal. Rangka Dan Otot Manusia, 8(2), 50–55.
Nadyanti, A., & Hidayati, Y. M. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Audiovisual Berbantuan Powerpoint dalam Meningkatkan Pemahaman Kesehatan Reproduksi. Jurnal Basicedu, 6(4), 6713–6724. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3349
Nisa’, C., & Widodo, W. (2013). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pembelajaran Membuat Aneka Lipatan Serbet (Napkin Folding). E-Journal Boga, 2(1), 29–32.
Nomleni, F. T., & Manu, T. S. N. (2018). Pengembangan Media Audio Visual dan Alat Peraga dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3), 219–230. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i3.p219-230
Nurfadhillah, S., Cahyani, A. P., Haya, A. F., Ananda, P. S., Widyastuti, T., & Tangerang, U. M. (2021). Penerapan Media Audio Visual Berbasis Video Pembelajaran Pada Siswa Kelas Iv Di Sdn Cengklong 3. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 3(2), 396–418.
Ratnawati, R., & Sulastri, S. (2021). Pemanfaatan Media Audio Visual Aids (AVA) Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris di TPA Jannatul Firdaus. Madaniya, 2(2), 121–128. https://doi.org/10.53696/27214834.63
Siregar, H. H., & Adlini, M. N. (2022). Discovery Learning Assisted by Audiovisual Learning Media: Its Effect on Student Biology Learning Outcomes. Jurnal Pembelajaran Dan Biologi Nukleus, 8(2), 284–292. https://doi.org/10.36987/jpbn.v8i2.2885
Suardana, A., Setiadi, D., & Mertha, G. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Video Terhadap Pemahaman Konsep Biologi Siswa Sman 1 Gerung Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah Pendidikan Indonesia, 1(1), 169–175.
Tasyari, S., Putri, F. N., Aurora, A. A., Nabilah, S., Syahrani, Y., & Suryanda, A. (2021). Identifikasi Media Pembelajaran Pada Materi Biologi Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik di Masa Pandemi Covid-19. BIO-EDU: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(1), 1–8. https://doi.org/10.32938/jbe.v6i1.905
Thaariq, S. M. H., & Yanda, R. S. N. (2018). Analisis Tingkat Efektivitas Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Pemahaman Siswapada Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Di Kelas Xi Sma Negeri 1 Kuala Nagan Raya. Jurnal Genta Mulia, 09(2), 32–43. http://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/gm/article/download/537/412

Downloads

Published

2023-12-04

How to Cite

Khoirunisa Ainul Fatihah, Innes Prameswary, Oktantia Almira Putri M, Asri Dwinta Butar-butar, & Ade Suryanda. (2023). Media Audio Visual Aids (AVA) Dalam Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik Pada Pembelajaran Biologi. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(6), 204–214. https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i6.502