Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Memecahkan Soal Aljabar di Tingkat SMP
DOI:
https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i6.494Keywords:
Algebra, Learning Difficulties, Problem SolvingAbstract
The purpose of this analysis is to find out that students have learning difficulties and in solving algebraic arithmetic operation problems. This research analysis is included in the type of exploratory qualitative conducted in one of the junior high schools in Cimahi City. The researchers collected data using the written test technique method. In this data we collected about 35 students of class VII. The results of data analysis that has been done, we can draw the conclusion that students' difficulties in solving algebraic arithmetic problems are caused by several things, namely: (1) Lack of understanding of the concept of algebra. (2) Lack of understanding in what is instructed in the problem. (3) Errors when calculating and simplifying the answer to the problem. There are several causal factors in the analysis of this study, namely students lack understanding and understanding of the concept of algebraic arithmetic operations in solving the problems given, students do not understand what commands are given from the algebraic arithmetic operations problem and students do not know how to add up in the concept of algebra.
References
Bintoro, H. S. (2015). Pembelajaran Matematika dengan Metode Numbered Heads Together (NHT) Ditinjau dari Kecerdasan Intrapersonal Siswa SD. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Vol.1 No.1.
Herawati, Eli., Kadarisme, Gida. 2021. Analisis Kesulitan Siswa SMP Kelas VII dalam Menyelesaikan Soal Operasi Aljabar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif. Volume 4, No. 02, Maret 2021
Cahyani, C. A., Sutriyono. 2018. Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Operasi Penjumlahan dan Pengurangan Bentuk Aljabar bagi Siswa Kelas VII SMP Kristen 2 Salatiga. Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika. Vol. 2 No. 1, April 2018, Hal. 26-30
Herutomo, RA. 2018. Miskonsepsi Aljabar: Konteks Pembelajaran Matematika pada Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Dasar. Volume 1 – Nomor 1, November 2018.
Kartika, Yuni. 2018. Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis pada Peserta Didik Kelas VII SMP pada Materi Bentuk Aljabar. Jurnal Pendidikan Tambusai 2 (4), 777-785.
Kusumawati, A. D., Sutriyono. 2018. Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Materi Operasi Aljabar bagi Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Salatiga. Jurnal Kajian, Penelitian, dan Pengembangan Kependidikan. Vol. 9, No. 1, April 2018, Hal 30-36
Lestari, Dwi Endah., Suryadi, Didi. 2020. Analisis Kesulitan Operasi Hitung Bentuk Aljabar. Journal for Research in Mathematics Learning. Vol. 3, No. 3, September 2020, 247-258
Masriah, M. 2021. Analisis Kesulitan Belajar Matematika pada Materi Aljabar Kelas VII SMP dari Perbedaan Jenis Kelamin. MATHEdunesa 10 (3), 448-457.
Malihatuddarojah, D. Prahmana, RCI. 2019. Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Permasalahan Operasi Bentuk Aljabar. Jurnal Pendidikan Matematika 13 (1), 1-8.
Nugraha, Nurlela., dkk. 2018. Analisis Kesulitan Belajar Matematika Materi Bentuk Aljabar pada Siswa SMP Kelas VII. Journal On Education. Volume 01, No. 02, Februari, Hal. 323-334.
Patmawati., dkk. 2022. Analisis Kesalahan Siswa dalam Mengoperasikan Pecahan Aljabar Kelas VII SMPN 1 Cikembar. Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 05 No. 02, Januari, 2022.
Purwanti, Nadia Diah., Pujiastuti, Heni. 2020. Analisis Kesulitan Belajar Aljabar Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Analisa. Volume 06, No. 02 29 Desember 2020, 122-131
Puspita, N. L. I., Masriyah. 2021. Analisis Kesulitan Belajar Matematika pada Materi Aljabar Kelas VII SMP dari Perbedaan Jenis Kelamin. Volume 10 No. 3 Tahun 2021.
Rohim, Abdur., Prayogi, B. T. 2023. Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Aljabar Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Logis. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Matematika. Volume 9, No. 1, Juni 2023
Safitri, Meliana., dkk. 2021. Analisis Kesulitan Siswa SMP Kelas 7 dalam Menyelesaikan Soal Cerita Operasi Aljabar Ditinjau dari Gender. Jurnal Pendidikan dan Konseling. Volume 3 No. 2 Tahun 2021, Hal 76-80
Sari, H. M., Afriansyah, E. A. 2020. Analisis Miskonsepsi Siswa SMP pada Materi Operasi Hitung Bentuk Aljabar. Jurnal Pendidikan Matematika. 9 (3), 439-450, 2020.
Setyawati, Arini., Ratu, Novisita. 2021. Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa SMP pada Materi Aljabar Ditinjau dari Mathematics Anxiety. Volume 05, No. 03, November 2021, pp. 2941-2953.