Pengaruh Pelatihan Profesioanal Pedagogik Guru Terhadap Keterampilan Mengajar

  • Rangga Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Lili Raflika Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ariana Ariana Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fikri Hamdi Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Dara Avira Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Hasyim Basid Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Inom Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Keywords: Teacher Pedagogy, Training, Influence

Abstract

This research aims to investigate the influence of professional pedagogical training on teachers’ teaching skills in schools. In an effort to improve the quality of education, many educational institutions have provided pedagogical training to their teachers. This study aims to measure whether such training has a positive impact on teachers’ teaching skills. The results showed that teachers who took pedagogical training had significant improvements in teaching skills compared to the control group. They are better able to plan effective learning, manage the class well, and interact with students positively. Apart from that, they also have a higher level of motivation in teaching. These findings suggest that pedagogical professional training can have a significant positive impact on teachers’ teaching skills. Therefore, it is recommended that educational institutions continue to encourage and provide relevant and useful pedagogical training for their teachers. This can contribute to improving the quality of education and student learning experiences.

References

Dedi, Supriadi (1998). Kreatifitas, Kebudayaan, dan Perkembangan IPTEK. Bandung: CV Rosda.
Falah, N. (2018). Aktualisasi Kinerja Guru Tersertifikasi dalam Peningkatan Proses Pembelajaran pada MIN Tungkob Kabupaten Aceh Besar. DAYAH: Journal of Islamic Education, 1(2), 273.
Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan MedFebrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding DPNPM Unindra 2019, 0812(2019), 181–188.ia Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding DPNPM Unindra 2019, 0812(2019), 181–188.
Ibrahim, R., & Ali, M. (2007). Teori evaluasi pendidikan. Ilmu dan aplikasi pendidikan, 103-124.
Munte, L., Bahri, S., & Tupti, Z. (2021). Pengaruh Budaya Organisasi, Karakteristik Individu Dan Penilaian Prestasi Kerja Terhadap Kepuasan Kerja pada PT Kuala Intan Sawit Selatan. Jurnal Humaniora, 5(1), 17.
Rakib, M., Rombe, A., Yunus, M., & Makassar, U. N. (2020). PENGARUH PELATIHAN DAN PENGALAMAN MENGAJAR TERHADAP PROFESIONALITAS GURU ( Studi pada Guru IPS Terpadu yang Memiliki Latar Belakang Pendidikan dalam Bidang Pendidikan Ekonomi ) ( Studi pada Guru IPS Terpadu yang Memiliki Latar Belakang Pendidikan dalam Bi. July.
Rulitawati, Ritonga, H., & Hasibuan, L. (2020). Model Pengelolaan Kinerja Guru. Tunas Gemilang Press
Roza, J. (2016). Pengaruh Pelatihan Dan Pengalaman Mengajar Terhadap Profesionalisme Guru Madrasah Aliyah Negeri (Man) Di Kabupaten Tanah Datar. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 137.
Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan dengan pendekatan Baru edisi revisi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sudjana, N (1997). Penilaian Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tilaar, H.A.R (2000). Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta.
Umar, Hussein.(2004). Riset Sumber Daya Manusia dan Administrasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Zainal, Aqib. (2002). Profesionalisme Guru dalam Pembelajaran. Surabaya: Insan Cendikia.
Published
2023-11-21
How to Cite
Rangga Hasibuan, Lili Raflika, Ariana Ariana, Fikri Hamdi Siregar, Dara Avira, Hasyim Basid, & Inom Nasution. (2023). Pengaruh Pelatihan Profesioanal Pedagogik Guru Terhadap Keterampilan Mengajar. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(6), 54-64. https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i6.468