Penerapan Metode Saintifik untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Peserta Didik dengan Media Poster di UPTD SDN 66 KANJITONGAN

  • Leni Puspitasari Universitas Muhammadiyah Makassar,Makassar
  • Rezky Wahyuni Universitas Muhammadiyah Makassar,Makassar
  • Indah Khairunnisa Universitas Muhammadiyah Makassar,Makassar
  • Besse Syukroni Baso Universitas Muhammadiyah Makassar,Makassar
Keywords: Santific Approach, Poster Media

Abstract

This research aims to improve thematic learning outcomes by using the Application of Scientific Methods to Improve Student Learning Outcomes with Poster Media at UPTD SDN 66 Kanjitongan. This research is classroom-based Class Action Research. The subjects of this research were class IV students at UPTD SDN 66 Kanjitongan, totaling 28 students. The research data was obtained from quantitative data in the form of learning results tests in cycle I and cycle II, as well as data from student observations. The results of this research show that: 1) the learning outcomes of cycle I are in the low category with an average score of 67.67%. 2) Science learning outcomes in class IV, cycle II are in the high category with an average score of 86.42%. 3) a scientific approach using poster media can improve the thematic learning outcomes of UPTD SDN 66 Kanjitongan students. The results of observations show that there has been a change in students' attitudes, including: students become more active and motivated in the learning process, more confident and brave enough to ask questions about subject matter that they do not yet understand. This shows that there was an increase in learning outcomes after applying scientific methods to improve student learning outcomes using poster media.

 

 

References

Arikunto, Suharsimi, dkk. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Daryanto, 2010. Media Pembelajaran. Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

Gunartha, I Wayan. 2007. Diktat Kuliah Evaluasi Hasil Belajar. Denpasar: Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan (IKIP) PGRI Bali.

Kemendikbud. 2013. Panduan Teknis Penilaian di Sekolah Dasar. Jakarta: Kemendikbud Dirjen Pendidikan Dasar.

Kosasih, E. 2014. Strategi Belajar dan Pembelajaran implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Yrama Widya.

Kunandar. 2012. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta:Rajawali Pers.

e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD Vol: 4 No: 1 Tahun: 2016

Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. 2014. Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Jakarta: Kata Pena.

Prasiwi, Made Sances. 2015. Penerapan Pendekatan Saintifik dengan Penilaian Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara dalam Bahasa Indonesia dan Kemampuan Penalaran Tema Cita-citaku Peserta didik Kelas IVB SDP Negeri Tulangampiang Denpasar. Skripsi (tidak diterbitkan). Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Ganesha.

Setiawan, Denny., dkk. 2008. Komputer dan Media Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.

Solchan T. W., dkk. 2008. Pendidikan Bahasa Indonesia Di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sumayasa, I Nyoman. 2015. Pengaruh Implementasi Pendekatan Saintifik Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Peserta didik Kelas VI di Sekolah Dasar Se Gugus VI Kecamatan Abang, Karangasem. Tesis (tidak diterbitkan). Program Studi Pendidikan Dasar, Universitas Pendidikan Ganesha.

Susanti, Ni Luh Desi. 2013. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Children Learning In Science (CLIS) Berbantuan Media Grafis Terhadap Hasil Belajar IPA Peserta didik Kelas V Sekolah Dasar Gugus Srikandi Denpasar Timur Tahun Pelajaran 2013/2014. Skripsi (tidak diterbitkan). Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Ganesha.

Yustiawati, I Dewa Ayu. 2015. Penerapan Pendekatan Saintifik dengan Penilaian Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara dalam Bahasa Indonesia dan Kemampuan Berpikir Kreatif Tema Cita-citaku Peserta didik Kelas IVA UPT SDN 1 Ubung. Skripsi (tidak diterbitkan). Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Ganesha. 9.

Published
2023-11-15
How to Cite
Leni Puspitasari, Rezky Wahyuni, Indah Khairunnisa, & Besse Syukroni Baso. (2023). Penerapan Metode Saintifik untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Peserta Didik dengan Media Poster di UPTD SDN 66 KANJITONGAN. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(6), 01-07. https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i6.458