Pengaruh Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir (SPPKB) Terhadap Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristes (PAK) Dan Budi Pekerti Siswa Kelas XII SMK N 1 Laguboti Tahun Ajaran 2023/2024

  • Susi E Silalahi Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Malani Simanungkalit Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Elsina Sihombing Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Lasmaria Lumbantobing Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Rawatri Sitanggang Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
Keywords: Learning Strategy for Improving Thinking Ability (SPPKB), PAK Learning Activeness and Character

Abstract

The aim of this research is to determine the positive and significant influence of the Learning Strategy for Improving Thinking Ability (SPPKB) on students' active learning in class XII of SMK Negeri 1 Laguboti for the 2023/2024 academic year. The research method used is a quantitative inferential statistical method. The population is all class Data was collected using a positive closed questionnaire with 40 items, namely 20 items for variable 1 Laguboti 2023/2024 academic year: 1) Test analysis requirements: a) positive relationship test obtained rxy = 0.627> rtable(a=0.05,n=35)=0.334. b) Testing a significant relationship obtained tcount= 4.621> ttable(a=0.05,dk=n-2=33)=2.042. 2) Test the effect: a) Test the regression equation, obtained the regression equation Y ̂="31.62"+0.52X. b) Regression coefficient of determination test (r2) = 39.3%. 3) Test the hypothesis using the F test to obtain Fcount> Ftable=(a=0.05, dk numerator k=17, dk denominator=n-2=35-2=33) namely 21.24>1.62. Thus Ha accepted and H0 rejected.

References

Arikunto.Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. PT. Rineka Cipta. Bandung: Penerbit Alfabeta
Harianto GP. 2012 Pendidikan Agama Kristen dalam Alkitab dan Dunia Pendidikan Masa Kini.Yogyakarta: ANDL.
Hosna, M. 2014.Pendekatan Sainsfik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21: Jakarta: Prenada Media Group.
Paulus Lilik Kristianto. 2008 Prinsip dan Praktek Pendidikan Agama Kristen , Yogyakarta:ANDI.
Priansa, Donni. 2014. Kinerja Profesionalisme Guru. Bandung: Alfabeta
Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan,
Sidjabat,B,S. Mengajar secara Profesinal. Bandung: Yayasan Kalam Hidup.
Slameto 2013 Belajar dan Faktor- Faktor yang Mempengaruhinya, Jakarta: PT Rineka Cipta.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kuantitatif dan R&D.
Wahyuningsih Endang Sry 2020.Model pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa, Yogyakarta: CV Budi Utama.
Published
2023-10-16
How to Cite
Susi E Silalahi, Malani Simanungkalit, Elsina Sihombing, Lasmaria Lumbantobing, & Rawatri Sitanggang. (2023). Pengaruh Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir (SPPKB) Terhadap Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristes (PAK) Dan Budi Pekerti Siswa Kelas XII SMK N 1 Laguboti Tahun Ajaran 2023/2024. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(5), 306-316. https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i5.423