Hubungan Pola Asuh Orang Tua Yang Demokratis Dengan Perilaku Sosial Siswa Kelas IX SMP N 2 Harian Kabupaten Samosir Tahun 2023
DOI:
https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i5.417Keywords:
Parenting Patterns, Student Social BehaviorAbstract
The aim of this research is to determine the relationship between democratic parenting patterns and the social behavior of Class IX students at SMP N 2 Harian 2023. The method used in this research is quantitative descriptive statistics. The population is all 41 class IX students of SMP N 2 Harian in 2023 and were designated as research data collection. Data was collected using a positive closed questionnaire with 40 items. The results of data analysis show that there is a positive relationship between Parenting Patterns and Social Behavior of Class IX Students of SMP N 2 Harian 2023, which is proven by carrying out: 1) testing the positive relationship, the value obtained is rxy = 0,482 > rtabel(=0,05,n=41) = 0,308, thus it is known that there is a positive relationship between variable X and variable Y. 2) Test the hypothesis using the t test to obtain tcount > ttabel namely 3,431 > 2,021. Thus Ha is accepted and H0 is rejected..
References
Gunarsa. 2004. Psikologi Perkembangan dari Anak Usia Lanjut. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Harianto GP. 2012. Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab & Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta: ANDI.
Hurlock Elizabeth B. 1978. Perkembangan Anak Jilid 1. Jakarta: Erlangga.
__________. 2002. Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.
Ibrahim, Rusli. 2001. Landasan Psikologi Pendidikan di Sekolah Dasar. Jakarta: Dirjen Olahraga Depdiknas.
Lase, Jason. 2004. Lingkungan Keluarga Dan Sekolah Terhadap Vandalisme Siswa. Jakarta : PPS FKIP-UKI.
Markum, M. Enoch. 1985. Anak, Keluarga dan Masyarakat. Jakarta: Sinar Harapan.
Ormrod, Jeanne Elis. 2008. Psikologi Pendidikan Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang. Jakarta: Erlangga.
Pasaribu, Andar Gunawan. 2015. Aplikasi Kompetensi Guru Pendidikan Agama Kristen yang Akitabiah. Medan: CV. Mitra.
Risnaedi, Astri Sulistiani. 2021. Konsep Penanggulangan Perilaku Menyimpang Siswa. Jawa Barat: CV. Adanu Abimata.
Sarwono, Sarlito W. 2011. Psikologi Remaja. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Setiawati, Jarot Wijanarko Esther. Ayah baik-Ibu Baik: Parenting Era Digital Pengaruh Gadget Dan Perilaku Terhadap Kemampuan Anak. Jakarta: Keluarga Indonesia Bahagia.
Shocib, Mohammad. Pola Asuh Orangtua. 2010. Jakarta : Rineka Cipta.
Simanjuntak, Junihot. 2016. Psikologi Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: ANDI.
Sofinar, Perilaku Sosial Anak Tunagrahita Sedang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D. Bandung: Aflabeta.
________. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.
________. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta.
Suharsimi Arikunto, 2017. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Susanto Ahmad. 2011. Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana Predana Media Group.
Tridhonanto, Beranda Agency. 2014. Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Jakarta: Gramedia.
Wulandari, S. 2019. Perilaku Remaja. Semarang: Mutiara Aksara.
Yulia, Singgih D Gunarsa, 2012. Psikologi Untuk Keluarga, Jakarta;. Penerbit Libri.
Yusuf, Syamsu. 2009. Psikologi Anak dan Remaja. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.