Analisis Keterampilan Abad 21 Siswa Dalam Pembelajaran Biologi

  • Ananda Putri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nirwana Anas Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Miza Nina Adlini Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Keywords: Analysis of 21st Century Skills, Students, Learning Biology

Abstract

This study aims to determine the percentage level of 21st century skills in students at SMA Negeri 1 Beringin in Biology Learning. The research methodology uses descriptive quantitative descriptive research. The research population was students of class X-1 and X-2 of SMA Negeri 1 Beringin with a total sample of 69 students. Data collection techniques with interviews, test instruments, observation sheets and documentation. Data analysis techniques using validity and reliability tests and analysis using percentage value analysis. The results showed that the 21st century skill level of SMA Negeri 1 Beringin students in Biology Learning obtained a percentage score of 72.28% in the good category. The percentage value of each aspect of 21st century skills is critical thinking skills 75.00%, creative thinking skills 61.08%, communication skills 76.81%, and collaboration skills 75.94%.

References

Agnafia, D., N. (2019). Analisis Kemampuan Berikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Biologi. Florea, 6(1). 45-53.
Agustina, Y. (2018). Analisis Keterampilan Komunikasi Siswa Dalam Pembelajaran Biologi Kelas XI di SMA Negeri 22 Palembang Tahun Ajaran 2018/2019. Skripsi. Universitas Muhamadiyah Palembang.
Amri Sofan. (2015). Implementasi Pembelajaran Aktif dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jakarta: Presasi Pustakaraya.
Anderson, L., dan Krathohl, D.R. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assesing; A revision of Bloom’s Taxonoy of Education Objectives. New York: Addison esley Lonman Inc.
Ardelia, N., & Juanengsih, N. (2021). Implementasi Pembelajaran Abad 21 Pada Mata Pelajaran Biologi di SMA Negeri Kota Tangerang Selatan. Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi, 2(2). 1-11.
Arifin, Z. (2016). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Arnyana, I., B., P. (2019). Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kompetensi 4C (Communication, Collaboration, Critical Thinking And Creative Thinking) Untuk Menyongsong Era Abad 21. Jurnal Universitas PGRI Banyuwangi. 1-13.
Chairunnisak. (2021). Implementasi Pembelajaran Abad 21 di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Pascasarjana UNIMED. 351-359.
Daryanto & Karim, S. (2016). Pembelajaran Abad 21. Yogyakarta: Gava Media.
Elizabeth, Agustina dan Maria Magdalena Sigahitong. (2018). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreati f. Peserta Didik SMA. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pebelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 6(2), 66-76.
Emzir. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Analisis Data, Jakarta: Rajawali Pers.
Ennis, R.H. (1995). Critical Thinking. Ne York: Pretice Hall
F. B. Satriani, U. Sutiyati, R. ahyuningsih. Analisis Metode Pembelajaran 4C Dalam Pembelajaran Daring Bahasa Jepang Kelas X Bahasa SMAN 1 Batu. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang, 8(1), 45-46.
Faiz, F. (2012). Thinking Skills Pengantar Menuju Berpikir Kritis. Yogyakarta: Suka Press.
Fauzan, A., & Susanto, A. (2020). The Curiculum in Indonesia: A Literature Review. Journal of Education and Learning, 9(2), 147-156.
Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen. Semarang: Badan Penerbit Undip.
Ghozali, I. (Merdeka Belajar). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21. Semarang: Badan Penerbit Undip.
Gibson, R. (1997). Rethinking the future. London: Nicholas Brealy Publishing.
Haris, I. N. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Sikap Tanggung Jaab. Jurnal biormatika ilmiah subang, 4(2).
Hasliawati. (2021). Analisis Keterampilan Berkomunikasi Dalam Fisika Pada Materi Gerak Parabola. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Makasar.
Hasliawati. (2021). Analisis Keterampilan Berkomunikasi Dalam Fisika Pada Materi Gerak Bola. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Makassar.
Hidayat, S. (Merdeka Belajar). Pengembangan Kurikulum Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Huda, N., Marinus, B.T., Linawati. (2017) Profil Berpikir Kreatif Siswa Dalam Memecahkan Masalah Segitiga Berdasarkan Tingkat Kemampuan Matematis Kelas Vii Smp Negeri 1 Palu, Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 4(3). 383-396.
Husamah, H., Hudha, A.,M., & Putri, Z. A. (2019). HOTS- authentic assesment model implementation of tissue structure materials in high school of Malang: A prevalidation final draft. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataran, 7(2). 113-125.
Izzati, N. (2014). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa, JurnalEduMa, 3(1), 77-91.
J. Moleong, Lexi. (2013). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Jonassen, D.H. (2000). Toard a Design Teory of Problem Solving. Educatonal Technology Research and Development, 48(4), 63-85.
Kan, A. U., & Murat, A. (2018). Investigation of Prospective Science Teachers 21st Century Skill Competence Perceptions and Attitudes Toward STEM. International Online Journal of Education Science, 10(4), 251-272.
Kustiani, H., Zaini, M., & Mulyadi, M. (2020). Critical Thinking skills f high school student in biology learning on the concept of structure and function of plant tissues. BIO- INOVED: Jurnal Biology- Inovasi Pendidikan, 2(1). 20-25.
Lasmana, N. (2020). Profil Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Pada Pembelajaran Biologi Siswa Kelas XI IPA SMAN 9 Pekan Baru Tahun Ajaran 2020/2021. Skripsi. Universitas Islam Riau.
Lestary, Febby. (2019). Analisis Keterampilan Berpikir Ktitis Sisa Pada Pembelajaran Akuntasi di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Tambang Kabupaten Kampar. Skripsi. UINSU Medan.
Liliasari. (2011). Membangun Masyarakat Melek Sains Berkarakter Bangsa Melalui Pembelajaran. Seminar Nasional UNES Semarang.
Mardhiyah, R, H,. Aldriani, S., N., F., Chitta, F., & Zulfikar.,M,. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengambangan Sumber Daya Manusia. Jurnal Pendidikan, 12(1). 29-40.
Masruroh, L., & Arif, S. (2021). Efektivitas Model Problem Based Learning Melalui Pendekatan Science Education for Sustanibility Dalam Meningkatkan Kemampuan Kolaborasi. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(2).
Masruroh, V., Lusiana, R., Susanti, V.D. (2022). Analisis Keterampilan Abad 21 Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Turunan Fungsi Aljabar Ditinjau Dari Gender. Seminar Nasional Sosial Sains. 1, 801-807.
Mellinda, D. A. (2008). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas IX pada Konsep Bioteknologi dengan Pendekatan CTL dan STM. Bandung:UPI.
Miliken, J. (2004). Thematic Reflections on Higher Education: Postmodernism versus Professionalism in Higher Education. Journal Higher Education in Europe, 29(1). 37-41.
Miterianifa & Zein, M. (2016). Evaluasi Pembelajaran Kimia. Pekanbaru: Cahaya Firdaus.
Munandar, U. (2009). Pengembangan Kreatifitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.
Nafukho, F. M., Hairston, N., & Brooks, K. (2004). Human Capital theory: Implication for human resource development. Human Resource Development International, 7(4), 545-551.
National Research Council. (2010). Exploring the intersection of science education and 21 st century skills: A workshop summary. National Academies Prsess: Washington DC.
Nawawi, S., Nizkon, & Azhari, T. (2020). Analysis of the Level of Critical Thinking Skills of Student in Biological Materials at Muhammadiyah High School in Palembang City. Journal of Educational Research ,8 (3D), 47-53.
Novia, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Decision Making Berbantuan Poster Pada Materi Biologi Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Al-Mukhlisin Batu Bara. Skripsi. UINSU Medan.
Nudriani, E. (2019). Analisis Keterampilan Berkomunikasi Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Facilitator and Explaining Pada Materi Hidrokarbon. Skripsi. Pekanbaru: UIN Sultan Syarif Kasim.
Nur, M. A & Utama, I. G. B. R. (2021). Pembelajaran Abad 21 di Indonesia dalam Konteks Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(3), 285-292.
Nursulila, N., Darvina, Y., Hidayati., & Masril. (2018). Pembuatan LKS Berbasis Virtual Laboratory Melalui ICT Pada Materi Gelombang, Optik dan Pemanasan Global Kelas XI SMA. Jurnal Pillar of Physic Education, 11(3), 193-200.
Oktaviani, F,. Hidayat, T. (2015). Profil Keterampilan Berkomunikasi Siswa SMA Menggunakan Metode Fenetik dalam Pembelajaran Klasifikasi Arthropoda. Jurnal Pengajaran MIPA. 14-15.
Paradila, A. (2020). Analisis Tingkat Keterampilan Abad 21 (21st Century Skills) Pada Guru Kejuruan di SMK Negeri 1 Brebes. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.
Partnership for 21st Century Skills. (2011). Frammework for 21 st Century Learning. Ohio Department of Education.
Presiden Republik Indonesia. 2003. Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretariat Negara
Rahayu, S. (2021). Penerapan Keterampilan Abad 21 Pada Pembelajaran Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial. 30(1), 109-120.
Rahmaati, A. (2019). Analisis Keterampilan Berkolaborasi Siswa SMA Pada Pembelajaran Berbasis Proyek Daur Ulang Minyak Jelantah, Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 8(2), 1-15.
Rahmawati, A., Fadiawati, N., & Diawati, C. (2019). Analisis Keterampilan Berkolaborasi Siswa SMA pada Pembelajaran Berbasis Proyek Daur Ulang Minyak Jelantah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia. 8(2). 430-443.
Ropii, N., Hardyanto, W., & Ellianawati, E. (2019). Guided Inquiry Scratch Increase Students’ Critical Thinking Skills on the Linear Motion Concept: Can it be? ” Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 5(1). 63-68.
Sahil, J., Hasan. S., Haerulllah, A., & Saibi, N. (2021). Penerapan Pembelajaran Abad 21 Pada Mata Pelajaran Biologi di SMA Negeri Kota Ternate. Jurnal Biosfer, 7(1). 13-19.
Salim. 2018. Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bandung: Citapustaka Media.
Saptono, S., Rustaman., N.Y., Saefudin, & Widodo. A. (Merdeka Belajar). Model Integrasi Atribut Asesmen Formatif (IAAF) Dalam Pembelajaran Biologi Sel Untuk Mengembangkan Kemampuan Penalaran dan Berpikir Analitik Mahasiswa Calon Guru. Jurnal Pendidikan IPA Indonensia, 2(1). 33-40.
Sari. K. Arum., Zuhdan. Prasetyo, H., & Setiyo,. (2017). Pengambangan Lembar Kerja Peserta Didik IPA Berbasis Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi dan Komunikasi Peserta Disik Kelas VII. Jurnal Pendidikan dan Sains, 6(8), 1-7.
Sigala, M., Christou, E., Petruzzellis, L., D’Uggento, A. M., & Rommanazzi, S. (2006). Student satisfaction and quality of service in Italian Universities, Managing Sevice Quality: An International Journal.
Sitoyo, S., & Sodik, A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Cetakan 1. Yogyakarta: Literasi Media Publishing.
Sudarisman, S. (2015). Memahami Hakikat dan Karakteristik Pembelajaran Biologi Dalam Upaya Menjawab Tantangan Abad 21 Serta Optimalisasi Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Floera, 2(1). 29-35.
Sudjana, N. (1989). Penelitian dan Penilaian. Bandung: Sinar Baru.
Sugiyarti, L., Arif, A., & Mursalin. (2018). Pembelajaran Abad 21 di SD. Prosiding Seminar dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar, 439-444.
Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suleman. (2019). Identifikasi Karekter Peserta Didik Milenial dan Efeknya Terhadap Motivasi Belajar Serta Peran Guru Bimbingan Konseling di SMP Negeri 1 Perbaungan Kab. Serdang Berdagai. Tesis. UINSU Medan.
Susanto, Ahmad. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Sutanto, A. (2016). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia group.
Sutanto, P. (2017). Panduan Implementasi Kecakapan Abad 21 Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Menegah Atas. Jakarta: Dit. PSMA Ditjen Pendidikan Dasar danMenengah.
Sutanto, Purwadi. (2017). Panduan Implementasi Kecakapan Abad 21 Kurikulum 2013 di Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Dit. PSMA Ditjen Pendidikan Dasar dan Menengah.
Suwono, H., Mahmudah, A., & Maulidiah, L. (2017). Scientific literacy of a third year biology student teachers: Exloration study. KnE Social Sciences, 1(3). 269.
Syahputra, E. (2018). Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Sinastekmapan. 1276-1283.
Trilling. B & Fadel. C. (2009). 21st Century Skills: Learning For Life In Our Times. America: HB Printing.
Uminingtyas, M. P. K., Sukarmin, S., dan Suryana, R. (2019). The Profile of 21st Century Learning: Enhacing critical thinking and problem solving skills at Senior High School. Journal Atlantis Press, 253. 24-30.
Wahyudin, Agus. (2015). Metode Penelitian Bisnis dan Pendidikan. Semarang: Unnes Press.
Warsono & Hariyanto. (2012). Pembelajaran Aktif. Teori dan Asesmen. Bandung: Remadja Rosdakarya.
Wijaya, E. Y., Sudjimat, A., & Nyoto, A,. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengambangan Sumber Daya Manusia di Era Global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika. 263-278.
Wulandari, I. (2018). Kompetisi Abad 21 Dalam Kurikulum Pendidikan Indonesia. Prosiding Seminar Nasional PGSD Universitas Negeri Surabaya. 29-34.
Yulaikah, S., Alfindasari, D,. & Adawiyah, R,. (2015). Integrasi Scientific Inquiry Dengan Kompetensi Profesional Guru Biologi Pada Pembelajaran Biologi di Abad ke-21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi. 550-560.
Zubaidah, S. (2019). Keterampilan Abad 21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan dengan tema Isu-isu Starategi Pembelajaran MIPA Abad 21 Persada Khatulistiwa Sintang Kalimantan Barat.
Published
2023-09-08
How to Cite
Ananda Putri, Nirwana Anas, & Miza Nina Adlini. (2023). Analisis Keterampilan Abad 21 Siswa Dalam Pembelajaran Biologi. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(5), 01-17. https://doi.org/10.51903/pendekar.v1i5.395