PEMBELAJARAN BERBASIS KONSTRUKTIVISME : STRATEGI EFEKTIF UNTUK KETERAMPILAN BERFIKIR KRITIS SISWA
DOI:
https://doi.org/10.51903/bersatu.v2i6.797Keywords:
Constructivism,Culturally Responsive Teaching, Critical Thinking SkillAbstract
This article seeks to provide an overview of a learning process approach using Culturally Responsive Teaching (CRT) techniques, which successfully enhances students' thinking comprehension through constructivism-based learning. It discusses how the application of CRT not only builds an inclusive learning environment that respects cultural differences, but also motivates students to fully participate in their education. Teachers can increase students' motivation to improve their critical and creative thinking skills by using their cultural background to create more interesting and relevant activities.
References
Afrilyanti, Desy Safitri, & Sujarwo. (2024). Pendekatan Konstruktivisme dalam Pembelajaran IPS. Mutiara: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(2), 55–69. https://doi.org/10.61404/jimi.v2i2.198
Azizah Siti Lathifah. (2024). Pemanfaatan Teknologi Digital dalam Pembelajaran Konstruktivisme: Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Era Digital. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 4(1), 69–76. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v4i1.2838
Darmawan, H. (2016). Pembelajaran Berbasis Konstruktivisme Menggunakan Media Animasi dengan Kerangka Kerja TPCK dan Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 1–11. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.747
Fitri, Y. (2020). Implementasi Penerapan Teori Konstruktivisme Dalam Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar. SHEs: Conference Series 3, 3(4), 1300–1307. https://jurnal.uns.ac.id/shes
Fitrianto, N. H. (2024). Memperkuat Motivasi Belajar Berbasis Budaya: Pendekatan Komprehensif Dalam Menggabungkan Teaching At the Right Level Dengan Culturally Responsive Teaching Untuk Meningkatkan Kebhinekaan Global Siswa. Jurnal Inovasi Teknologi Dan Edukasi Teknik, 4(2), 2. https://doi.org/10.17977/um068.v4.i2.2024.2
Mauliddiyah, N. L. (2021). MENGUKUR KEEFEKTIFAN TEORI KONSTRUKTIVISME DALAM PEMBELAJARAN. 4, 6.
Mulyati, T. (2018). Pendekatan Konstruktivisme Dan Dampaknya Bagi Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Sd. Jurnal Universitas Pendidikan Indonesia, 5. http://journey.maesuri.com
Nurhasanah, F. (2023). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Konstruktivisme Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA. Pendidikan IPA, 4(1), 1–6. http://dx.doi.org/10.31219/osf.io/bdmhk
Rahmawati, Y., Ridwan, A., & Agustin, M. A. (2020). Pengembangan Kompetensi Guru dalam Pembelajaran Berbasis Budaya: Culturally Responsive Transformative Teaching (CRTT). ABDI: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(1), 48–57. https://doi.org/10.24036/abdi.v2i1.33
Taher, T. (2023). Analisis Keterampilan Komunikasi dan Kolaborasi Siswa Introvert dengan Pendekatan Culturally Responsive Teaching. Jambura Journal of Educational Chemistry, 5(1), 21–27. https://doi.org/10.34312/jjec.v5i1.17463
Udmah, S., Wuryandini, E., & Mahyasari, P. (2024). Analisis Desain Pembelajaran Culturally Responsive Teaching dalam Konteks Penguatan Literasi Humanistik di Sekolah Dasar. 7(2), 749–758.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.