Peran Instruktur Dalam Meningkatkan Kecakapan Hidup Melalui Pelatihan Pembuatan Kerajinan Rotan Pada Warga Belajar Di UPTD Pelatihan Koperasi Samarinda

Authors

  • Niken Sulistiawati Universitas Mulawarman
  • Yudo Dwiyono Universitas Mulawarman
  • Hepy Tri Winarti Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.51903/bersatu.v2i3.723

Keywords:

The Role Instructors, Life Skills, Rattan Crafts

Abstract

People who lack life skills in the form of skills need instructors to be able to improve and have expertise by providing life skills training in the field of craft making. This research aims to (1) describe the role of instructors in improving life skills through rattan craft training, (2) describe the instructors supporting factors students studying at the Samarinda Cooperative Training UPTD. This study used qualitative research methods. Data collection techniques are carried out by data reduction, data presentation and conclusions. Data validity uses source and technical triangulation techniques. The results of this research show that the Instructor’s Role in Improving Life Skills Through Rattan Craft Training fulfills his role as informator, facilitator, motivator and evaluator well. Apart from that, it shows that there are instructor supporting factors that influence the succes of the training implementation, namely instructors who are competent in the field of rattan crafts and have national certification and adequate facilities to support the smooth process of training activities.

 

References

Asdiwiyanto, Y., & Soedjarwo. (2020). Peran Instruktur Dalam Pelatihan Keterampilan Sulam di Balai Pelayanan dan Rehabilitasi Sosial PMKS Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Untuk Semua, 4 (1), 16-31.

Badan Pusat Statistik Provinsi Kalimantan Timur. Tingkat Pengangguran Terbuka (TPT). Tahun 2018-2020 menggunakan Backcast dari Penimbang berbasis SUPAS 2015.

Elis, R., & Santika, T. (2018). Peran Instruktur Dalam Meningkatkan Keterampilan Warga Belajar Program Pelatihan Instalasi Listrik. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment. Vol 2, No 1.

Faizal, D.H. (2018). Peran Tutor Dalam Pembelajaran Pelatihan Setir Mobil di Lembaga Kursus Dan Pelatihan (LKP) Sahara Demak. Skripsi. Universitas Negeri Semarang (Unnes).

Moleong, L.J. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung. PT. Remaja Rosdakarya.

Saptadi, S. (2020). Peran Instruktur Dalam Layanan Pembelajaran Peserta Kursus Mengemudi Mobil Roda Empat di LKP Cendana Samarinda. Learning Society: Jurnal CSR, Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 1 (2), 24-25.

Siyoto, Sandu & Sodik, Ali. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing.

Sholikul A., & Sutarto J. (2015). Pelaksanaan Pembelajaran Program Pendidikan Kecakapan Hidup (Pelatihan Lifeskill Computer di Pondok Pesantren Salafiyyah Roudlotul Mubtadiin Balekambang Jepara Tahun 2015). Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 4 (2).

Sutisna, N. (2016). Pemberdayaan Penca Pasca Sekolah Melalui Kecakapan Hidup. JASSI ANAKKU, 9 (2), 184-190.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabeta

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta

Wijayanto dan Dwi, H. (2019). Peran Dinas Sosial Dalam Pemberdayaan Anak Jalanan Di Kabupaten Magetan. Skripsi (S1) thesis, Universitas Muhammadiyah Ponorogo.

Yustiani, Gina. (2016). Peran Tutor Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pembelajaran Mandiri: Studi Pada Program Pendidikan Kesetaraan Paket C di PKBM Geger Sunten Lembang. S1 Thesis, Universitas Pendidikan Indonesia.

Published

2024-05-08

How to Cite

Niken Sulistiawati, Yudo Dwiyono, & Hepy Tri Winarti. (2024). Peran Instruktur Dalam Meningkatkan Kecakapan Hidup Melalui Pelatihan Pembuatan Kerajinan Rotan Pada Warga Belajar Di UPTD Pelatihan Koperasi Samarinda. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(3), 181–191. https://doi.org/10.51903/bersatu.v2i3.723