Pengaruh Metode Field Trip Terhadap Hasil Belajar Menulis Argumentasi Siswa Kelas V SD Inpres Tamanyeleng Kab Gowa

  • Asmaul Husna Ali Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Aliem Bahri Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Ratnawati Ratnawati Universitas Muhammadiyah Makassar
Keywords: Field Trip method, argumentation, learning outcomes

Abstract

this study aims to describe the effect of field trip method on the results of learning to write argumentation fifth grade students of SD Inpres Tamanyeleng, Gowa District. This type of research is a pre-experimental research without using a control class that aims to determine the effect of the field trip method on the results of learning to write in the fifth grade students of SD Inpres Tamanyeleng Gowa District. The sample in this study were 21 students. Data collection technique is done by using a test of learning outcomes in the form of pre-test and post-test. Data analysis techniques in this study are descriptive data analysis techniques and inferential data analysis. As for after being given treatment, students have a feeling of pleasure in learning outside the classroom, interest in pouring their ideas in an essay, paying attention to teachers and being actively involved in learning by using field trip learning methods so that writing skills are fulfilled as expected in the application of this learning method. It can be proved from the average score of pretest before treatment obtained 62 is in the low category and the average score on the posttest is 82 is in the high category. So it can be concluded that the Field Trip learning method affects the argumentation writing skills of fifth grade students at SD Inpres Tamanyeleng, Gowa regency.

References

Abimanyu, Soli Dkk. 2008. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Departemen Pendidikan Nasional
Arifa, T. R. (2021). Hubungan Berpikir Kritis Dan Membaca Pemahaman Dengan Kemampuan Menulis Argumentasi. Mualimuna: Jurnal Madrasah Ibtidayah, 4(1), 50.
Arikunto,S. 2010. Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Bina Aksara.
Atmazaki. 2013. Mengungkapkan Masa Depan. Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Konteks Pengembangan Karakter Cerdas. Padang: UNP
BNSP. 2006. Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah: Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar: SD/MI. Jakarta.
Burhan Nurgiyantoro. 2012. Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.
Dalman. 2016. Keterampil menulis. Depok: PT Rajagrafindo Persada.
Devitasari. 2014. Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Menggunakan Metode Field Trip, Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Dinda, P. & Galuh, K. (2022). Pengembangan Media Audio Interaktif Dalam Keterampilan Menulis Argumentasi Pada Siswa Sekolah Dasar. Eduktif: Jurnal Pendidikan, 4(5), 7198.
Djamarah, S. B. (2006). Strategi belajar mengajar (Edisi revisi). Jakarta: Rineka Cipta.
Finoza, L. 2008. Komposisi Bahasa Indonesia. Jakarta: Insan Mulia.
Gani, E. 1999. Pembinaan Keterampilan Menulis di Perguruan Tinggi Padang: UNP
Hartana, Sri. 2013. Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Menggunakan Metode Field Trip. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta
Henry Guntur Tarigan. 2008. Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Edisi Revisi. Bandung: Penerbit Angkasa.
Keraf. 2013. Kosa Kata Bahasa Indonesia. Jakarta: PT Gramedia Pustaka.
Keraf, G. 2004. Komposisi Sebuah Pengantar Kemahiran Bahasa. Flores: Nusa Indah
Nurhaedah, N. & Pagarra, H. (2017). Efektivitas Metode Field Trip Dalam Meningkatan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Murid Sd. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 10(2), 85.
Nursaid Rangga Tina R.Q, Erizal Gani, “Peningkatan Pembelajaran Menulis Argumentasi Melalui Model Pembelajaran Brainstroming.” (2013): 1.
Rahayu, S., & Rosdiana. (2022). Peningkatan Kemampuan Menulis dengan Menggunakan pendekatan Keterampilan Proses untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 1(2), 145–152.
Roestiyah N.K. 2001. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Sagala & Syaiful. 2006. Konsep Dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Semi, Atar. 2007. Dasar-Dasar Keterampilan Menulis. Bandung: Angkasa.
Slamet. 2018. Dasar-Dasar Keterampilan Menulis. Jakarta: Rosdakarya.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Cetakan ke-11. Bandung: Alfabeta.
Suparno. 2002. Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Depdiknas-UT
Suparno, Yunus, M. 2008. Keterampilan Dasar Menulis Jakarta: Universitas Terbuka
Syamsuddin. 2017. Pembelajaran Menulis. Jakarta: Rineka Cipta.
Ummul Khair. (2014:, M. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di SD dan MI. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 81.
Winarno, F. G & Fardiaz, S. 1980. Pengantar Teknologi Pangan. Gramedia Pustaka Utama: Jakarta
Published
2024-02-20
How to Cite
Asmaul Husna Ali, Aliem Bahri, & Ratnawati Ratnawati. (2024). Pengaruh Metode Field Trip Terhadap Hasil Belajar Menulis Argumentasi Siswa Kelas V SD Inpres Tamanyeleng Kab Gowa. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(2), 381-392. https://doi.org/10.51903/bersatu.v2i2.648