Pengaruh Layanan Informasi Terhadap Peningkatan Pemahaman Siswa Kelas VIII Akan Bahaya Seks Bebas Di SMP Negeri 1 Tigabinanga
Abstract
This research aims to determine the influence of information services on increasing class VIII students' understanding of the dangers of free sex at SMP Negeri 1 Tigabinanga. The population in this study was 257 class VIII students, the sample in this study was 65 people. The sampling technique uses proportionate stratified random sampling technique. This research is a quasi-experimental research using a one group pre-test and post-test design. The data collection technique was a questionnaire regarding the understanding of the dangers of casual sex consisting of 40 items with a reliability level of 0.925. Data analysis used the T-test and analysis prerequisite tests, namely normality and homogeneity tests. This is proven from the results of the pre-test and post-test that have been carried out, the t-count is 4.201, then compared with the t-table of 1.670 because t-count > t-table, then Ho is rejected and Ha is accepted. This means that there is a significant increase in the score of understanding about the dangers of free sex (pre-test) or before providing information services (post-test) or after providing information services to class VIII students at SMP Negeri 1 Tigabinanga.
References
Alex. (1991). Komunikasi Orang Tua Dan Anak. Bandung: Angkasa.
Andika, Alya. (2010). Bicara Seks Bersama Anak. Yogyakarta : PT. Suka Buku.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis, Jakarta: Rineka Cipta.
Bonateur, U. (2012). Pendapat Siswa Kelas VI SD Kanisius Baciro Joannes Bosco Yogyakarta tahun ajaran 2012/2013 Mengenai hal-hal yang Menyangkut Seksualitas.
Binham. (2012). Bimbingan dan Konseling “Layanan Informasi” (Online), tersediadi: http://binham.wordpress.com/2012/01/03/layanan-informasi./Kelompok Teknik Home Room Untuk Meningkatkan Pemahaman Tentang Bahaya Seks Bebas, tersedia: ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnalb kunes-a/article/view/1936.
Hurlock, E. (1980). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga. (1994). Psikologi Perkembangan, Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.
Desmita. (2005). Psikologi Perkembangan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Dimyati & Mudjiono. (2006). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: PT Asdi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.
Kartono & Kartini. (1985). Bimbingan Dan Dasar-Dasar Pelaksanaannya. Salatiga: CV Rajawali.
Departemen Kesehatan RI. (2000). Modul Pelatihan Bimbingan dan Penyuluhan Kesehatan Reproduksi Remaja Bagi Petugas Kesehatan. Jakarta: Depkes RI
Efendi, R. (2018). Konsep revisi taksonomi bloom dan implementasinya pada pelajaran matematika SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. Volume 2 Nomor 1.
Evi Susanti. Persepsi Sisiwa Kelas XI SMK Negeri 4 Surabaya Terhadap Jakarta: PT Raja Grafindo.
Luthfie RE. (2009). Fenomena Perilaku Seksual Pada Remaja (Sexual Behaviour Phenomena on Young People), Jurnal Ceria.
Miqdad, A.A.A. (1997). Pendidikan Seks Bagi Remaja. Yogyakarta: Mitra Pustaka.
Monks, F. J., & Knoers, A. M. (1982). Ontwikkelings Psychologie: Inleiding tot de verschillende deelgebieden. Njimegen: Dekker & Van de Vegt.
Nursalim Drs. Mohamad & Nurhalima Siti. (2010). Penerapan Layanan Informasi Bimbingan Pribadi Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Mengenai Dampak Perilaku Seks Bebas DiSman 1 Sugihwaras Bojonegoro. Papalia, D.E., Old, S.W., Feldman, R.D. (2008). Human Development. New York: Mc Graw Hill.
Paramitha, A.P., Sikap Remaja Terhadap Perilaku seks bebas di Tinjau Dari Tingkat Penalaran Moral Pada Siswa di SMA Kesantrian 1 Semarang, [online] Prayitno, Amti Erma. (1987). Dasar- Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.
Purwanto, N. (2013). Prinsip-Prinsip Dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sarwono, Sarlito W. (1985). Remaja dan Perilaku Seksualnya. Sinar Harapan. 23 November.
Santrock, J. W. (1995). Life Span Development Fifth Edition. Texas: Brown and Benchmark.
Sudjana, N. (2010). Evaluasi Proses dan Hasil Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Sudaryono. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pembelajaran.Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sugiyono.(2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Tretsakis, M. (2003). Seks & Anak-Anak Bagaimana Menanamkan Pemahaman Seks yang Sehat Kepada Anak-Anak. Bandung: CV. Pionir Jaya.
Tohirin. (2007). Bimbingan dan konseling di Sekolah dan Madrasah Berbasis Integrasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Winkel & Sri Hastuti. (2006). Bimbingan Dan Konseling Di Instuti Pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.
Yusuf, G. (1987). Pengantar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Copyright (c) 2024 Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.