Penerapan Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Sebagai Bentuk Pemenuhan Kebutuhan Belajar Peserta Didik

  • Asti Widiastuti Universitas Pendidikan Indonesia
  • Melia Nurkhalisa Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muthia Aprianti Universitas Pendidikan Indonesia
  • Prihantini Prihantini Universitas Pendidikan Indonesia
Keywords: Learning Needs, Differentiated Learning, Students

Abstract

A concept of freedom or independence that is applied in an educational environment can be designed in a form of learning which is commonly known as differentiated learning. Differentiated learning is a strategy in the ongoing and implementation of the independent curriculum program. This differentiated learning will run because so far the learning process that has been implemented is one-way learning that is only centered on the teacher. Therefore, this research was carried out using library research methods. Library research is a research activity carried out by collecting information and data with the help of various kinds of materials in the library.

References

Andini, D. W. (2022). “DIFFERENTIATED INSTRUCTION”: SOLUSI PEMBELAJARAN DALAM KEBERAGAMAN SISWA DI KELAS INKLUSIF.
Anggraeni, N. E. (2019). STRATEGI PEMBELAJARAN DENGAN MODEL PENDEKATAN PADA PESERTA DIDIK AGAR TERCAPAINYA TUJUAN PENDIDIKAN DI ERA GLOBALISASI. ScienceEdu , 2.
Fitriyah, & Bisri, M. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Keragaman dan Keunikan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar, 9(2). http://journal.unesa.ac.id/index.php/PD
Halimah, N., Hadiyanto, & Rusdinal. (2023). ANALISIS PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI SEBAGAI BENTUK IMPLEMENTASI KEBIJAKAN KURIKULUM MERDEKA. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8.
Handiyani, M., & Muhtar, T. (2022). Mengembangkan Motivasi Belajar Siswa melalui Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi: Sebuah Kajian Pembelajaran dalam Perspektif Pedagogik-Filosofis. Jurnal Basicedu, 6(4), 5817–5826. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3116
Hasriadi. (2022). Strategi Pembelajaran (Firman, Ed.). MATA KATA INSPIRASI.
Marlina. (2019). PANDUAN PELAKSANAAN MODEL PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DI SEKOLAH INKLUSIF.
Marlina. (2020). STRATEGI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DI SEKOLAH INKLUSIF (A. Santika, Ed.). Afifa Utama.
Sari, M., & Asmendri. (n.d.). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA.
Siringoringo, R., Asbari, M., & Margaretta, C. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensi: Akselerasi Meningkatkan Potensi Peserta Didik. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(5), 13–16. https://doi.org/10.4444/JISMA.V2I5.436
Sutaga, I. W. (2022). Tingkatkan Kompetensi Guru Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi. (Vol. 8).
Ultra Gusteti, M. (2022). PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI KURIKULUM MERDEKA. 3(10.46306/lb.v3i3). https://doi.org/10.46306/lb.v3i3
Watini, S. (2019). STRATEGI PEMBELAJARAN NILAI-NILAI AGAMA DI RAUDHATUL ATFAL ASSU`ADA CIJERAH BANDUNG.
Published
2023-12-22
How to Cite
Asti Widiastuti, Melia Nurkhalisa, Muthia Aprianti, & Prihantini Prihantini. (2023). Penerapan Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Sebagai Bentuk Pemenuhan Kebutuhan Belajar Peserta Didik. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(1), 202-212. https://doi.org/10.51903/bersatu.v2i1.546