Komponen Pendorong Performa Belajar Mahasiswa

Authors

  • Ranjani Nurfatimah Universitas Negeri Jakarta
  • Christian Wirandedi Wolor Universitas Negeri Jakarta
  • Marsofiyati Marsofiyati Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i6.460

Keywords:

Discipline, Learning Achievement, Motivation, Student Competence

Abstract

This study was conducted to examine the influence of Discipline (X1), Motivation (X2) and Student Competence (X3) on Learning Achievement (Y). This study uses a quantitative method with a sample size of 100 respondents, where the respondents were students at the Jakarta State University with an age range of 19-22 years. Data was collected online by distributing questionnaires/statements using Microsoft Form assistance which were measured using Likert scale options from 1 to 5. The data analysis technique used was SmartPLS (Partial Least Square) Statistical software version 4.0.9.2. The results showed that: 1) Discipline has a positive and significant effect on learning achievement. 2) Motivation has a positive and significant effect on learning achievement. 3) Student competence has a positive and significant effect on learning achievement. 4) Discipline, motivation and student competence positively and significantly affect learning achievement. This is by the formulation of the problem, namely discipline, motivation and student competence simultaneously affect learning achievement.

References

Dewa, E., & Sumantri, S. T. (2023). Pengaruh Kompetensi Mahasiswa Terhadap Pemilihan Konsentrasidi Prodi Ilmu Komunikasi Fis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. Jurnal Indonesia : Manajemen Informatika Dan Komunikasi, Vol 4 No 2, Mei (2023).

Elmirawati, Daharnis, & Syahniar. (2013). Hubungan Antara Aspirasi Siswa Dan Dukungan Orangtua Dengan Motivasi Belajar Serta Implikasinya Terhadap Bimbingan Konseling. Jurnal Ilmiah Konseling , Volume 2, Nomor 1 Januari 2013.

Fibriana, B. A., & Kristiyandaru, A. (2015). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pelaksanaan Proses Belajar Mengajar Di Jurusan Pendidikan Olahraga. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan Volume 03 Nomor 02 Tahun 2015, 337 - 344 .

Ismail, Hasan, & Musdalifah. (2018). Pengembangan Kompetensi Mahasiswa Melalui Efektivitas Program Magang Kependidikan. Edumaspul - Jurnal Pendidikan, Volume 2 – Nomor 1, Februari 2018, 124-132.

Juandi, A., & Sontani, U. T. (2017). Keterampilan Dan Kreativitas Mengajar Guru Sebagai Determinan Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, Vol. 2 No. 2, Juli 2017, Hal. 130-138.

Juniarti, N., Bahari, Y., & Riva'ie, W. (2015). Faktor Penyebab Menurunnya Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Sosiologi Di Sma. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, Vol 4, No 2 (2015).

Lapisa, R., Yulia, I. B., Arif, A., & Saputra, H. D. (2017). Peningkatan Kompetensi Siswa Melalui Pelatihan Auto Cad. Invotek: Jurnal Inovasi, Vokasional Dan Teknologi, Vol. 17 No. 2, Oktober 2017.

Leobisa, J., & Namah, M. G. (2022). Pengaruh Disiplin Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol 4 No 3.

Mawarni, F., & Fitriani, Y. (2019). Peningkatan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Materi Pokok Teks Eksposisi Di Kelas X Ipa 2 Sma Negeri 1 Sembawa Kabupaten Banyuasin. Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, Volume 9, No 2.

Nasrah, & Muafiah. (2020). Analisis Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Daring Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 03 (2), (2020) 207-213.

Prasasty, A. T. (2017). Pengaruh Disiplin Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas X Smk Bina Karya Insan Tangerang Selatan. Utility : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Ekonomi, Volume 1, No. 1, Februari 2017: Page 65-74.

Prayogi, A. G., & Toyibah, R. A. (2017). Strategi Peningkatan Kompetensi Mahasiswa Melalui Model Sertifikasi Kompetensi. Media Neliti.

Purnomo, P., & Rusmawan. (2021). Aktivitas Belajar Mahasiswa Dalam Perkuliahan Pendidikan Ips Dengan Menerapkan Model Pembelajran Kooperatif Tipe Make A Match. Jurnal Publikasi Berkala Pendidikan Ilmu Sosial.

Rusmawan, & Purnomo, P. (2021). Aktivitas Belajar Mahasiswa Dalam Perkuliahan Pendidikan Ips Dengan Menerapkan Model Pembelajran Kooperatif Tipe Make A Match. Jurnal Publikasi Berkala Pendidikan Ilmu Sosial, Volume 1, Nomor 2, September 2021.

Salsabila, A., & Puspitasari. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pandawa : Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, Volume 2, Nomor 2, Mei 2020; 278-288.

Saputro, S. T., & Pardiman. (2012). Pengaruh Disiplin Belajar Dan Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi Angkatan 2009 Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, Vol. X, No. 1, Tahun 2012.

Sugama, I. K. (2019). Pengaruh Motivasi Guru, Kompetensi Dan Disiplin Siswaterhadap Prestasi Belajar Siswa Di Smk Saraswati Denpasar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, Vol. 07. No. 1 Pebruari 2019.

Sunarsi, D. (2017). Pengaruh Disiplin, Motivasi, Dan Kompetensi Terhadap Prestasi Belajar (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Pamulang, Tangerang Selatan Tahun Akademik 2016-2017). Jurnal Mandiri: Ilmu Pengetahuan, Seni, Dan Teknologi, Vol. 1, No. 2, Desember 2017 (208 - 226).

Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi Um Metro, Vol.3.No.1 (2015) 73-82 .

Susilawati, I. (2016, Januari 19). Meningkatkan Prestasi Belajar Ranah Psikomotor Melalui Pemberian Reward Untuk Mahasiswa A2-13 Pgsd Universitas Pgri Yogyakarta (Upy).

Utomo, B. W. (2013). Pengaruh Motivasi Belajar, Disiplin Belajar Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Prestasi Belajar Memproses Buku Besar Siswa Kelas X Kompetensi Keahlian Akuntansi Di Smk Ypkk 1 Sleman Tahun Ajaran 2012 / 2013. Yogyakarta.

Wulandari, W., Zikra, & Yusri. (2017). Peran Orangtua dalam Disiplin Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, Vol 2 No 1.

Downloads

Published

2023-11-16

How to Cite

Ranjani Nurfatimah, Christian Wirandedi Wolor, & Marsofiyati Marsofiyati. (2023). Komponen Pendorong Performa Belajar Mahasiswa. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(6), 195–206. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i6.460