Kontribusi Pembelajaran Prakarya dan Kewirausahaan terhadap Minat Berwirausaha Siswa di SMA Pembagunan Laboratorium UNP

  • Lily Muthiah Nasution Universitas Negeri Padang
  • Yusron Wikarya Universitas Negeri Padang
Keywords: contribution, craft learning and entrepreneurship, interest in entrepreneuship

Abstract

This research aims to determine the contribution of craft and entrepreneurship students to the entrepreneurial interest of class XI students at UNP Laboratory Development High school. The research method used is quantitative research with a correlational descriptive approach. The sampel in this study was 79 students, taken by purposive random sampeling techniques from 8 classes and 3 classes taken. The research instruments used were questionnaires and documentation instruments. Data analysis method for testing instrument validity using product moment correlation and reability testing using cronbach’s alpha. Testing data analysis requirements uses a morality test, while for hypothesis testing uses a simple segregation analiysis technique. The research results show that craft and entrepreneurship learningcontributes to students’ interest in entrepreneurship by 25.7%.

References

Ating Tedjasutisna. (2007). Memahami Kewirausahaan SMK Tingkat I. Bandung: ARMICO.
Bimo Walgito. (2004). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi Offset
Buchari Alma. (2013). Kewirausahaan Untuk Mahasiswa dan Umum. Bandung: Alfabeta.
Catur Noviantoro (2018) Studi Eksplorasi Pengaruh Pembelajaran Prakarya Dan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Kelas Xi Sma Uii Banguntapan Tahun Ajaran 2018/2019
Eman Suherman. (2010). Desain Pembelajaran Kewirausahaan. Bandung: Alfabeta.
Hendro. (2011). Dasar-Dasar Kewirausahaan. Jakarta: Erlangga.
Iis Dewi Nurvitaari (2020) yang berjudul “Manajemen Pembelajaran Prakarya Dan Kewirausahaan Dalam Meningkatkan Minat Wirausaha Siswa”.
Kasmir (2011). Dasar-dasar Perbankan. Cetakan Keenam. Jakarta : PT. Raja Grafindo.
Maman S. (2006). Pendidikan Wiraswasta. Jakarta: Sinar Grafika Offset.
Muhibbin Syah. (2011). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru Edisi Revisi.Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Oemar Hamalik. (2013). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara Pesanggarahan Guru. (2016). Prakarya dan Kewirausahaan. Bandung: Yrama Widia.
Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran (Mengembangkan Profesionalisme Guru Edisi Kedua). Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Rusman. (2012). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta.
Saifuddin Azwar. (2004). Metode Penelitian.Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Chaer,
Abdul.1993. Gramatika Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.
--------2003. Linguistik Umum. Jakarta : Rineka Cipta.
Serian Wijayanto. (2009). Pengelolaan Perguruan Tinggi Secara Efisien, Efektif, dan Ekonomis untuk meningkatkan Mutu Penyelenggaraan dan Mutu Lulusan. Jakarta: Salemba Empat.
Slameto (2010). Belajar dan Faktor-faktor Yang mempengaruhinya. Jakarta: Bina Aksara.
Sugiyono. (2010). Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian kuantitatif kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Suharsimi Arikunto. (2010). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: Bumi Aksara.
Suryosubroto, B. (2002). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Winkel. (2004). Psikologi Pengajaran. Jakarta: PT Grasfindo
Published
2023-10-26
How to Cite
Lily Muthiah Nasution, & Yusron Wikarya. (2023). Kontribusi Pembelajaran Prakarya dan Kewirausahaan terhadap Minat Berwirausaha Siswa di SMA Pembagunan Laboratorium UNP. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(6), 69-78. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i6.443