Pengaruh Layanan Bimbingan Klasikal Dengan Metode Jigsaw Terhadap Pemahaman Kesehatan Reproduksi Siswa Kelas IX SMP Negeri 2 Limbangan

Authors

  • Any Anjany Universitas PGRI Semarang
  • Heri Saptadi Ismanto Universitas PGRI Semarang
  • Agus Setiawan Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i5.389

Keywords:

reproductive health, Jigsaw method, classical guidance

Abstract

The purpose of this study is to determine whether there is an influence of classical guidance services using the Jigsaw method on students' understanding of reproductive health. This type of research is quantitative research in the form of a True Experiment Design with a Pretest-Posttest Control Design. The population in this study were class IX students. Based on the pretest results of the reproductive health scale in class IX students, it shows that in the class interval 104-128 as many as 2 students or 6% are in the very high category, posttest results of the reproductive health scale in class IX students showed that in the 104-128 interval class as many as 6 students or 17% were in the very high category, then the hypothesis that classical guidance services with the Jigsaw method have an effect on increasing students' understanding of reproductive health has a significant difference, seen from the results of pretest and posttest calculations.

References

Bulahari, Susanti Nirawati dkk. 2015. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pengetahuan Remaja Tentang Kesehatan Reproduksi. Jurnal Ilmiah Bidan. Vol.3, No.2. ISSN 2339-1731.
Fatimah, Dewi Nur. 2017. Layanan Bimbingan Klasikal Dalam Meningkatkan Self Control Siswa SMP Negeri 5 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan. Vol. 14, No.1.
Fara, Elly Leo. 2017. Bimbingan Klasikal Yang Aktif Dan Menyenangkan Dalam Layanan Bimbingan Dan Konseling. Bandung: CV Rasi Terbit.
Harnani, Yessi dkk. 2015. Teori Kesehatan Reproduksi. Yogyakarta: Grup Penerbitan CV BUDI UTAMA.
Miraz, Saeful Sandra. 2018. Pengaruh Bimbingan Klasikal Terhadap Kemampuan Bersosialisasi Siswa Kelas X di SMAN 2 Garut. Jurnal Pendidikan. Vol. 6, No.3. ISSN 2086-4116.
Ningsih, Eka Sarofah dkk. 2021. Kesehatan Reproduksi Remaja. Jakarta: Media Sains Indonesia.
Sari, Dian Novita dkk. 2018. Pengaruh Faktor Predisposisi, Pemungkin, dan Pendorong Terhadap Perilaku Seksual di SMA Asuhan Daya Medan. Jurnal Kesehatan Global. Vol. 1, No.2.
Sebayang, Wellina dkk. 2018. Perilaku Seksual Remaja. Yogyakarta: Grup Penerbitan CV BUDI UTAMA.
Sholihah, Hayu Almar’atus dkk. 2019. Metode Pembelajaran Jigsaw dalam Meningkatkan Keterampilan Komunikasi siswa SMP. Jurnal Pendidikan Nasional. Hal.160-166. ISSN 2654-8607.
Soegeng A.Y. 2019. Statistika Inferensial Untuk Pendidikan. Yogyakarta: Magnum Pustaka Utama.
Supardi. 2019. Dasar Metodologi Penelitian. Semarang: Penerbitan Universitas PGRI Semarang Press.
Thaha, Rezky Yuliana dkk. 2021. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Remaja Tentang Kesehatan Reproduksi di SMPN 1 Buntao Kabupaten Toraja Utara. Jurnal Pendidikan. Vol.3, No.2.
William dkk. 2019. Mengukur Tingkat Pemahaman Pelatihan Powepoint Menggunakan Quasi-Experimen One Group Pretest-Posttest. Jurnal Pendidikan. Vol. 20, No.1. Hal 70-80. ISSN 2622-8130.
Wirenviona, Rima. 2020. Edukasi Kesehatan Reproduksi Remaja. Surabaya: Airlangga University Press.
Ghufronalazuardy, Giovanda dkk. 2020. Keefektifan Bimbingan Klasikal Metode Jigsaw Untuk Meningkatkan Komunikasi Interpersonal Siswa. Vol. 2, No. 2. Hal 92-99. ISSN 2685-7367.

Downloads

Published

2023-08-18

How to Cite

Any Anjany, Heri Saptadi Ismanto, & Agus Setiawan. (2023). Pengaruh Layanan Bimbingan Klasikal Dengan Metode Jigsaw Terhadap Pemahaman Kesehatan Reproduksi Siswa Kelas IX SMP Negeri 2 Limbangan. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 385–392. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i5.389