Peran Orang Tua Dalam Literasi Membaca Permulaan Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar Ana Maritim

  • Halimatus Sa’diyah Universitas Trunojoyo Madura
  • Tyasmiarni Citrawati Universitas Trunojoyo Madura
Keywords: Role of parents, literacy beginning reading, elementary school

Abstract

This study aims to determine the role of parents in Literacy beginning Reading and the obstacles experienced by parents. This type of research is qualitative research. The research sample was 16 parents. Retrieval of data using interview techniques, observation, and documentation. The results found by researchers are, 1) The role of parents in Literacy beginning Reading efforts, namely parents as educators, parents as role models, parents as facilitators, parents as motivators, parents as friends, parents as reward givers 2) Obstacles What is experienced by parents is that parents do not have much time with their children, parents do not provide a study space, lack of reading resources, and parents do not know how to start reading.

References

Abidin, Y., Mulyati , T., & Yunansah, H. (2017). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.
Amri, S., & Rochmah, E. (2021). Pengaruh Kemampuan Literasi Membaca Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pendidikan Dasar, 13(1), 53.
Chusna, P., & Utami, A. (2020). Dampak pandemi Covid-19 Terhadap peran Orang Tua Dan Guru Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Daring Anak Usia Sekolah Dasar. Journal Premiere, 20.
Fitrah, M., & Luthfiyah. (2017). Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas dan Studi Kasus. Jawa Barat: Cv Jejak.
Kurniawati, U. (2020). Peran Orang Tua Terhadap Kemampuan Membaca Siswa SD. Journal Of Education, Pschology, and Counseling, 2(1), 43.
Lutfi, Sumardi, A., Farihen, & Ilmia, G. (2020). Pendampingan Kegiatan Membaca untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ, 2.
Muamar. (2020). Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Mataram: Sanabil.
Nofa, P., Ardhyantama, V., & Setyowati, E. (2020). Analisis Orang Tua Terhadap Literasi Baca Tulis Anak Kelas II Sekolah Dasar Do Desa Candi Kecamatan Pringkukuh. 3.
Purwandari, S., Triana, P., Husna, A., & Mayawati, A. (2020). Pengembangan Instrumen Keterlibatan Orang Tua Dalam Menumbuhkan Minat Baca. Journal Of Edukasi, 12(2), 132.
Rinawati, A., Mirnawati, L., & Setiawan, F. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca Dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Jounal Education Research and Devolopment, 87.
Rumbewas, S., Laka, B., & Meokbun, N. (2018). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Di SDN Saribi. Jurnal EduMatSains, 202.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Cv Alfabeta.
Susanti, L., Maula, L., & Pridana, R. (2020). peran Orang Tua Terhadap Pembelajaran dalam Jaringan (Daring) Selama Pandemi. Journal Of Perseda, 3(3), 123.
Yusuf, M. (2014). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian. Jakarta: Kencana.
Published
2023-08-10
How to Cite
Halimatus Sa’diyah, & Tyasmiarni Citrawati. (2023). Peran Orang Tua Dalam Literasi Membaca Permulaan Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar Ana Maritim. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 341-354. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i5.381