Pengaruh Penggunaan Lectora Inspire Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMAN 49 Jakarta Pada Mata Pelajaran Geografi

Authors

  • Rifni Aulia Safitri Universitas Negeri Jakarta
  • Ahman Sya Universitas Negeri Jakarta
  • Ilham Badaruddin Mataburu Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i5.376

Keywords:

Critical Thinking, Lectora Inspire, Learning Media, Students

Abstract

This study aims to determine the effect of using Lectora Inspire learning media on the critical thinking skills of class XI IPS students at SMAN 49 Jakarta in the subject matter of geography on Indonesian cultural diversity. Using a quasi-experimental method with a sampling technique that is total sampling. The sample used was class XI IPS 2 as an experimental class that used Lectora Inspire learning media and class XI IPS 1 as a control class that used PowerPoint learning media. The research instrument test was declared valid and reliable, and the data obtained was normal and homogeneous. The results of the statistical test (independent sample t test) obtained the value of sig. of 0.014 which means H0 is rejected and Ha is accepted due to the Sig value. < 0.05. The conclusion of the study is that there is an effect of using Lectora Inspire learning media on students' critical thinking skills in the experimental class. The increase in students' critical thinking skills in the experimental class was higher, namely 3.85, while in the control class it was 2.25.

 

 

References

Aditya, R. (2021). Pengaruh Media Digital Berbantuan Lectora Inspire Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Gelombang Cahaya (Bachelor's thesis, Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Alfi, C., Sumarmi, S., & Amirudin, A. (2016). Pengaruh Pembelajaran Geografi Berbasis Masalah Dengan Blended Learning Terhadap Kemampuan Berpikir ritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(4), 597-602.
Dewi, L., Susilawati, S., & Kurniawan, W. (2020). Pengaruh Media Lectora Inspire Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Difraksi dan Interferensi Gelombang Mekanik Kelas XI SMA. Jurnal Luminous: Riset Ilmiah Pendidikan Fisika, 1(1), 20-26.
Diharjo, R. F., Budijanto, B., & Utomo, D. H. (2017). Pentingnya Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Dalam Paradigma Pembelajaran Konstruktivistik. In  Prosiding TEP & PDs Transformasi Pendidikan Abad 21.Universitas Negeri Malang..http://pasca.um.ac.id/conferences/index.php/sntepnpdas/article/view/899/571
Ennis, R. (1991). Critical thinking. Teaching philosophy, 14(1), 5-24.
Fauzani, A. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Lectora Inspire Dalam Pembelajaran Tamrin Lughah Pada Siswa Kelas VIII MTS Ibnul Qoyyim Putra. (Bachelor's thesis, Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga).
Indraswati, D., Marhayani, D. A., Sutisna, D., Widodo, A., & Maulyda, M. A. (2020). Critical Thinking dan Problem Solving Dalam Pembelajaran IPS Untuk Menjawab Tantangan Abad 21. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 7(1), 12-28.
Khasanah, D. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Visual Berbasis Lectora Terhadap Hasil Belajar Perbaikan Kerusakan Mesin Jahit Siswa Kelas X SMK Negeri 3 Klaten. (Bachelor's thesis, Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta).
Ngurahrai, A. H., Farmaryanti, S. D., & Nurhidayati, N. (2019). Media Pembelajaran Materi Momentum dan Impuls Berbasis Mobile Learning Untuk Meningkatkan Bemampuan Berpikir Kritis Siswa. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 7(1), 62-70.
Rahmawati, A. M. (2017). Analisis hasil pengembangan media kokami (kotak dan kartu misterius) untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis, aktivitas belajar dan ketuntasan belajar SMP-SMA. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(3), 1-5.
Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C Abad 21 alam Pembelajaran Pendidikan Dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 8(2), 107-117.
Sutikno, M. S. (2021). Strategi Pembelajaran. Indramayu: CV Adanu Abinata
Syam, S., Subakti, H., Kristianto, S., Chamidah, D., Suhartati, T., Haruna, N. H., ... & Arhesa, S. (2022). Belajar dan pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Downloads

Published

2023-08-06

How to Cite

Rifni Aulia Safitri, Ahman Sya, & Ilham Badaruddin Mataburu. (2023). Pengaruh Penggunaan Lectora Inspire Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMAN 49 Jakarta Pada Mata Pelajaran Geografi . Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 258–270. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i5.376