Pengaruh Model Experiential Learning Berbantuan Team Quiz Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV SD Negeri Gili Barat

Authors

  • Diah Mazroatul Arifah Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i5.364

Keywords:

Experiential Learning Model, Team Quiz, Critical Thinking Ability

Abstract

This study aims to determine the significant effect of the application of the quiz team-assisted experiential learning model on the critical thinking skills of fourth grade students at SD Negeri Gili Barat. This research is a quantitative research with the type of experimental research, the research design used is a quasi-experimental design, and the form of the design used is a nonequivalent control group design, meaning that neither the experimental nor control group samples were selected randomly. The sample used was 50 students from class IV SD Negeri Gili Barat. This study used experimental and control classes. Data collected using observation and tests of critical thinking skills. Trials of test instruments using validity tests, reliability tests, item difficulty levels, and item discriminating power. The data analysis used is the normality test and homogeneity test. The hypothesis test uses the independent sample t test. Based on the results of the independent sample t-test data analysis, the t-test obtained the result of tcount = 9,823 > ttable = 2.010, which means that Ho is rejected and Ha is accepted. So it can be concluded that there is a significant influence on the application of the quiz team-assisted experiential learning model on the critical thinking skills of class IV SD Negeri Gili Barat.

References

Alexandro, R. (2021). Profesi Keguruan (Menjadi Guru Profesional). Bogor : Guepedia.
Amalia Fitria, d. (2021). Buku Panduan Guru Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial untuk SD Kelas IV. Jakarta : Pusat Kurikulum dan Perbukuan Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Amin, d. (2022). 164 Model Pembelajaran Kontemporer. Bekasi: Pusat penerbitan LPPM.
Astuti, M. (2022). Evaluasi Pendidikan . Yogyakarta: Deepublish.
Duli, N. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif : Beberapa Konsep Daasar Untuk Penulisan Skripsi dan Analisis Data dengan SPSS. Yogyakarta: Deepublish.
Duli, N. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif : Beberapa Konsep Dasar Untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data Dengan SPSS . Yogyakarta : Deepublish.
Hidayat, K. (2009). Actiive Learning, 101 Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Yupondis.
Husain, H. (2022). Model Kooperatif Tipe NHT Dalam Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Quantum Teaching . Gowa: CV Ruang Tentor.
Januar, S. (2021). Pemetaan Mutu Pendidikan Pada Masa Pandemi Covid 19. Perpustakaan Nasional RI: Gunawan Lestari.
Kumala, F. N. (2016). Pembelajaran IPA Sekolah Dasar . Malang : Ediide Infografika.
Mahmudi, A. (2015). Keefektifan Experiential Learning Pembelajaran Matematika MTS Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 175-185.
Martika, D. (2017). Pengaruh Konsep Diri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa (Survey Pasa Siswa IPS Kelas IX SMA Negeri 22 Bandung). Jurnal FKIP Unpas.
Mashlukhah. (2021). Pengaruh Model Experiential Learning Berbantuan Team Quiz Terhadap Pemahaman Konsep Matematika dan Motivasi Berprestasi Siswa. Universitas Muhammadiyah Malang, 9.
Noor, J. (2016). Metodologi Penelitian : Skripsi, Thesis, Disertasi, dan Karya Ilmiah . Jakarta : Kencana .
Paradesa. (2015). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Mahasiswa Melalui Pendekatan Kontruktivisme pada Matakuliah Matematika Keuangan . JPM RAVA, Vol. 1 No.2. Hal 306-325.
Paramita, J. (2019). 2019 . Pengaruh Model Pembelajaran Experiential Learning Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di kelas V SD Negeri 101800 Deli Tua.
Partono, P. (2021). Strategi Meningkatkan Kompetensi 4C (critical thinking, creativity, communication, & collaborative). Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 41 - 52.
Potu Ade Andre Payadnya, d. (2018). Panduan penelitian Eksperimen beserta Analisis Statistik dengan SPSS. Sleman: DEEPUBLISH.
Rangkuti, F. (2009). Mengukur Efektivitas Program Promosi & Analisis Kasus Menggunakan SPSS. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama .
Retno Ayu Kusumaningtyas, d. (2018). Uji Kompetensi Guru . Jakarta Timur : PT Bumi Aksara .
Samatowa, U. (2016). Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar . Jakarta : PT. Indeks Permata Pri Media .
Septikasari, R. (2018). Keterampilan 4C abad 21 dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar. Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 107-117.
Sihotang, K. (2019). Berpikir Kritis Kecakapan Hidup Di Era Digital. Depok: PT Kanisius.
Silberman, M. (2009). Active Learning 101 Strategii Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.
Silvia, V. (2020). Statistika Deskriptif. Depok: ANDI.
Siregar, S. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif . Jakarta : Kencana.
Siyoto, S. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing.
Soetyono, D. I. (2017). Konversi Energi . Yogyakarta: Deepublish.
Suardi. (2018). Belajar dan Pembelajaran . Yogyakarta: Deepublish.
Suciono, W. (2021). Berpikir Kritis ( Tinjauan Melalui Kemandirian Belajar, Kemampuan Akademik, dan Efikasi Diri). Indramayu: CV. Adanu Abimata.
Sudarmanto, E. (2021). Model Pembelajaran Era Society 5.0. Cirebon: Insania.
Sudaryono. (2021). Statistik II. Yogyakarta: ANDI (Anggota IKAPI).
Sugiyono. (2019). Mteode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suprapno. (2012). Metodologi Penelitian Sosial. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini Anggota IKAPI.
Sutha, D. W. (2021). Biostatistika. Malang: MNC Publishing.
Syaiful Bahri Djamarah, A. Z. (2002). Strategi Belajar Mengajar . Jakarta : Rineka Cipta .
Tanzil Aziz, d. (2022). Dasar-dasar Statistika Sosial . Kendari : CV. Literasi Indonesia.
Trianto. (2015). Model Pembelajaran Terpadu . Jakarta : PT Bumi Aksara .
Triwiyanto, T. (2014). Pengantar Pendidikan . Jakarta : Bumi Aksara.
Wicaksono, A. A. (2022). Media Digital dalam Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Abad 21 pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 188.
Widodo, H. (2021). Evaluasi Pendidikan . Yogyakarta: UAD PRESS.
Winarni, E. W. (2021). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R&D. Jakarta : Bumi Aksara.

Downloads

Published

2023-08-02

How to Cite

Diah Mazroatul Arifah. (2023). Pengaruh Model Experiential Learning Berbantuan Team Quiz Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV SD Negeri Gili Barat. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 223–234. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i5.364