Penerapan Metode Joyfull Learning Berbantukan Media Augmented Reality Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA Negeri 1 Kendal Mapel Bahasa Jawa

Authors

  • Fitri Dian Setyorini SMAN 1 Kendal

DOI:

https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i3.363

Keywords:

Augmented Reality, Classroom Action Research Methods, Joyful Learning, Multimedia

Abstract

This research generally aims to improve the learning outcomes of class X-L students of SMAN 1 Kendal for the 2022/2023 academic year by implementing augmented reality-based multimedia learning. And it specifically aims to make students able to achieve learning objectives by producing a minimum KKTP score of 70 and at least 80% of the total students are able to achieve this minimum limit. The research method used in this research is the Classroom Action Research Method or better known as PTK. The CAR method is the process of assessing learning problems in the classroom through self-reflection in an effort to solve these problems by taking planned actions in real situations and analyzing the impact of these treatments. The results of research conducted on class X-L students of SMAN 1 Kendal, the application of Augmented Reality-based learning media with the concept of Joyful Learning can improve student learning outcomes, especially geguritan stinging material. That the application of multimedia presentation learning media can improve student learning outcomes in Javanese language subjects, especially in geguritan's nyerat material.

References

Azizah, N., Jariyah, A., Arianti, W., & H, N. S. (2019). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN JOYFULL LEARNING TERHADAP KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI PERTIDAKSAMAAN LINEAR SATU VARIABEL KELAS VII-I SMPN 1 KEDUNGWARU TULUNGAGUNG. Transformasi, 3(1), 43–52.

Dewi, K. C., & Prihatnani, E. (2022). Penerapan Joyful Learning untuk Meningkat Hasil Belajar pada Materi Bilangan Bulat Kelas VII SMP Negeri 3 Pati. Jurnal PTK dan Pendidikan, 8(2), 115–124. https://doi.org/10.18592/ptk.v8i2.5991

Ferdika, Suardana, M., & Rosyadi, M. I. (2020). PENINGKATAN MINAT BACA DAN MENULIS AKSARA JAWA MELALUI METODE QUANTUM TEACHING PADA SISWA KELAS IV SDN 03 WIROTAMAN KECAMATAN AMPELGADING KABUPATEN MALANG. Adi Widya : Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 181–189. http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/AW

Meilindawati, R., Hidayah, I., & Universitas Negeri Semarang, P. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Augmented Reality (Ar) Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Edumath, 9(1), 55–62.

Muthohir, M., Jannah, M., & Silalahi, F. D. (2020). PENERAPAN KONSEP ENJOYFULL LEARNING MENGGUNAKAN MULTIMEDIA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KIMIA PADA MATERI HUKUM-HUKUM DASAR KIMIA DAN STOIKIOMETRI (PENELITIAN TINDAKAN KELAS DI MAN 1 GROBOGAN). Jurnal Ilmiah Komputer Grafis, 13(1), 28–38. http://journal.stekom.ac.id/index.php/pixelpage28

Nurfalaq Syarif, M., Wahyuni, N., Mulyadi Prasetyo, M., & Wirda, S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Menyenangkan (Joyfull Learning) dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Biotek, 10(1), 102–116.

Raras Djati, W., Widiyatmoko, A., & Pamelasari, S. D. (2022). PENERAPAN MEDIA AUGMENTED REALITY PADA PEMBELAJARAN IPA UNTUK MELATIH KEMAMPUAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI SISWA. Proceeding Seminar Nasional IPA XII, 167–172.

Supriyadi, Dewi Ayu Wisnu Wardani, & Sujaelanto. (2021). AKTUALISASI DAN PENCIPTAAN GEGURITAN SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DI PASRAMAN WISNU SAKTIDESA TAMBAKAN, KECAMATAN JOGONALAN, KABUPATEN KLATEN. Widya Aksara, 26(1), 40–57.

Downloads

Published

2023-03-03

How to Cite

Fitri Dian Setyorini. (2023). Penerapan Metode Joyfull Learning Berbantukan Media Augmented Reality Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA Negeri 1 Kendal Mapel Bahasa Jawa. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(2), 01–10. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i3.363