Pengembangan Media Scrapbook Berbasis Qr Code Negara-Negara Asean Pada Kelas VI Tema 8 Subtema 1 SDN Kamal 2

  • Riska Aulia Universitas Trunojoyo Madura
  • Parrisca Indra Perdana Universitas Trunojoyo Madura
Keywords: Scrapbook, QR Code, ASEAN Countries

Abstract

The purpose of this study was to develop a valid, effective and attractive QR Code-based scrapbook media for ASEAN countries in class VI theme 8 Sub-theme 1. The subjects of this study were 6 students in class VI in small group trials and 15 students in large group trials. By using data collection techniques, namely interviews, observations, questionnaires and test sheets. The results showed that: 1) the average validity of the expert validator was 86.41%, 2) the results of the effectiveness trial were obtained from the teacher activity observation sheet obtaining a percentage of 92.18% and 90.59% from the small group trial results and large groups, student activity observation sheets obtain percentages of 91.27% and 88.64% from the results of small group and large group trials, and student classical learning outcomes obtain percentages of 100% , 3) the results of the attractiveness test are obtained from the results of the teacher's response 95 % and 92.5% of the results of the small group and large group trials and the results of student responses 92.91% and 93.66% of the results of the small group and large group trials. Based on the results of the research, the QR Code-based scrapbook media for ASEAN countries shows very valid, very effective and very interesting criteria so that it can be used in theme 8 sub-theme 1 learning 3 and 4 class VI.

References

Akbar, S. (2017). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. Amelia, D. J. (2019). Media Pembelajaran SD Berorientasi Multiple Intellegences. Malang:
UMM Press
Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Axelino & Ahmad, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis QR Code Pada Materi Volume Bangun Ruang dan Perpangkatan Serta Penarikan Akar Pangkat Tiga



Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD. Journal of Basic Education Studies, Vol 4(1), 2584-2599.
Azizah, N., Putri, D. P., & Setiyani, S. (2020). Pengembangan Media Scrapbook Pada Materi Bentuk dan Fungsi Bagian Tubuh Pada Hewan dan Tumbuhan. Jurnal Penelitian Pendidikan, Vol 7(2), 99-110.
Damayanti, M., & Zuhdi, U. (2017). Pengaruh Media Scrapbook (Buku Tempel) Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Keragaman Rumah Adat di Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol 5(3), 803-811.
Karo-Karo, I. R. & Rohani. (2018). Manfaat Media Dalam Pembelajaran. AXIOM, Vol VII(1), 91-96.
Maulidta, H & Wahyu Sukartiningsih. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash Untuk Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas III SD. JPGSD, Vol 06(05), 681-692.
Musthofa, N. A., Mutrofin, S., & Murtadho, M. A. (2016). Implementasi Quick Response (QR) Code Pada Aplikasi Validasi Dokumen Menggunakan Perancangan Unified Modelling Language (Uml). Jurnal Ilmiah dan Teknik Informatika, Vol 10(1), 42- 49.
Ningrum, F.U., & Sutrisno, W. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Pelajaran Tematik Tema 1 Materi Lambang Negara Garuda Pancasila Untuk Siswa Kelas 3 Di SD Muhammadiyah 22 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, Vol 9(2), 1-10.
Rusmayana, T. (2021). Model Pembelajaran ADDIE Integrasi Pedati di SMK PGRI Karisma Bangsa Sebagai Pengganti Praktek Kerja Lapangan Dimasa Pandemi Covid 19. Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian & Pengembangan (Research and Development/R&D).
Bandung: Alfabeta.
Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: Rosda.
Trianto. (2012). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Vawanda, E. J., & Zainil, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika berbasis QR Code untuk Kemampuan Berpikir Geometris Siswa Kelas IV SD. Jurnal Inovasi Pembelajaran, Vol 8(7), 124-130.
Wardhani, S. W. (2018). Pengembangan Media Scrapbook Pada Materi Pengelompokan Hewan Untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah, Vol 2(2), 124-130.
Yektyastuti, R., & Ikhsan, J. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Materi Kelautan Untuk Meningkatkan Performa Akademik Peserta Didik. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, Vol 2(1), 88-99.
Published
2023-07-27
How to Cite
Riska Aulia, & Parrisca Indra Perdana. (2023). Pengembangan Media Scrapbook Berbasis Qr Code Negara-Negara Asean Pada Kelas VI Tema 8 Subtema 1 SDN Kamal 2. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 144-156. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i5.349