Implementasi Nilai Kebhinekaan Global Dalam Profil Pelajar Pancasila Untuk Menghadapi Krisis Identitas Nasional
DOI:
https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i5.327Keywords:
Pancasila Student Profile, Global Diversity, National Identity CrisisAbstract
The purpose of this research is to find out the implementation of pancasila student profiles in junior high schools, especially the value of global diversity in overcoming the national identity crisis that students are currently experiencing. The research subjects were grade 7 junior high school students who applied merdeka curriculum. The research was conducted with descriptive qualitative. Interviews and documentation are techniques used for data collection. While the analysis uses data reduction techniques, data presentation, verification and drawing conclusions. The results of the study show that the implementation of pancasila student profiles in schools is not optimal, especially the value of global diversity. So that the relation to overcoming the national identity crisis experienced by students cannot be carried out properly due to the many obstacles that arise from the students and teachers.
References
Dahlia, R. (2018). Pembelajaran Inovatif Discussion Dalam Membentuk Hihger Order of Thingking Skill Sebagai Upaya Mengatasi Krisis Identitas Di Era …. … Pendidikan Dan Kewarganegaraan Iv. http://seminar.umpo.ac.id/index.php/SEMNASPPKN/article/view/186
Destiani Putri Utami. (2021). IKLIM ORGANISASI KELURAHAN DALAM PERSPEKTIF EKOLOGI. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(12), 2735–2742.
Dwinandia, M. M., & Hilmi, M. I. (2022). Strategi Kader Bina Keluarga Balita (BKB) Dalam Optimalisasi Fungsi Edukasi Keluarga. Comm-Edu (Community Education Journal), 5(2), 74–80.
Hakiki, S. N., & Sundayana, R. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis pada Materi Kubus dan Balok Berdasarkan Kemandirian Belajar Siswa. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 101–110.
Hanugh, S. P., Perdana, M. R., Novaleni, K. N., & Khairunnisa, D. (2021). Upaya Mengatasi Krisis Identitas Nasional Generasi Z Di Masa Pandemi. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 651–659. https://doi.org/10.31316/jk.v5i2.1937
Indriani, E. (2019). MODERNISASI DAN DEGRADASI MORAL REMAJA (Studi di Desa Jati Mulyo Kec. Jati Agung, Kab. Lampung Selatan). UIN Raden Intan Lampung.
Kaharuddin, K. (2021). Kualitatif: Ciri dan Karakter Sebagai Metodologi. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 9(1), 1–8.
Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap Karakter Siswa di Sekolah. DIRASAH: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 5 (2), 138-151.
Komang, N., Satya, N., Kadek, N., & Raditya, H. (2022). Pembelajaran Bahasa Sebagai Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Seminar Pembelajaran Bahasa Sebagai Penguat Profil Pelajar Pancasila, Pedalitra II, 130–134.
Nadirah, S. P., Pramana, A. D. R., & Zari, N. (2022). metodologi penelitian kualitatif, kuantitatif, mix method (mengelola Penelitian Dengan Mendeley dan Nvivo). CV. Azka Pustaka.
Nurnazhiifa, K., & Anggraeni Dewi, D. (2021). Ppkn Sebagai Tonggak Rasa Patriotisme Dan Nasionalisme Berkaitan Dengan Identitas Nasional Bangsa Indonesia. IJOIS: Indonesian Journal of Islamic Studies, 2(02), 67–79.
Ritonga, J., Fadhillah, A., Pelawi, D., Naibaho, E., Nasha, M., Ginting, S., & Yunita, S. (2022). Meningkatkan Rasa Cinta Tanah Air terhadap Indonesia Melalui Pemahaman Identitas Nasional Bangsa dan Penanaman Sikap Nasionalisme Pada Siswa SMP Negeri 39 Medan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 12(2), 16. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v12i2.14881
Saputro, R. A. (2022). Memperkuat Identitas Nasional Melalui Pembelajaran Sejarah Pada Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional …, November, 37–45. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/8258
Widiyaningrum, W. Y. (2019). Menumbuhkan Nilai Kesadaran Pancasila di Generasi Muda. Jurnal JISIPOL, 3(3), 69–78.
Widiyanti, A., Ernawati, T., Hasanah, M., & Dewi, N. P. (2022). Profil Mahasiswa Pancasila dalam Meningkatkan Karakter Kebhinekaan Global di Era 4 . 0. Prosiding Semdikjar, 5, 735–739.
Winarno. (2020). Paradigma baru pendidikan kewarganegaraan: panduan kuliah di perguruan tinggi. Edisi Keempat, 35.