Pengembangan Digital Book Sebagai Sumber Belajar Aritmatika Sosial Dengan Pendekatan Kontekstual

  • Eni Nurhayati IKIP PGRI Bojonegoro
  • M. Zainudin IKIP PGRI Bojonegoro
  • Ima Isnaini Taufiqur Rohmah IKIP PGRI Bojonegoro
Keywords: Development, Digital Book, Social Arithmetic, Contextual

Abstract

This development research aims to produce a digital book product as a social arithmetic teaching material with a contextual approach and to determine the feasibility of a digital book developed through expert validation and student’s readability tests. This development research method uses the 4D development model from Thiagarajan which has four stages, namely define, design, develop, and disseminate. This development research produces flipbook-based digital book products so that they are more interactive for learning and are also accompanied by back sound so that learning is more varied. The results of the feasibility assessment of digital book products that have been validated by material expert get very good scores with a percentage of 93%, in the validation of media expert get a good scores with a percentage of 80% and in the mathematics teacher’s assessment get a very good score with a percentage of 95%. Then on the digital book readability test by students got a very good score with a percentage of 87%. Based on the results of the assessment obtained it can be concluded that the digital book can be used as an alternative teaching material in learning social arithmetic.

 

References

Amanullah, M. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital Guna Menunjang Proses Pembelajaran Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1), 37. https://doi.org/10.24269/dpp.v0i0.2300
Angriani, A. D., Kusumayanti, A., & Yuliany, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Book pada Materi Aljabar. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(2), 13–30. https://doi.org/10.33387/dpi.v9i2.2244
Asmiyunda, Guspatmi, & Azra, F. (2018). Pengembangan E-Modul Keseimbangan Kimia Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Kelas XI SMA/MA. Jurnal Eksakta Pendidikan, 2(November).
Friantini, R. N., Winata, R., & Permata, J. I. (2020). Pengembangan Modul Kontekstual Aritmatika Sosial Kelas 7 SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 562–576. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.278
Haryati, S. (2012). Research And Development (R&D) Sebagai Salah Satu Model Penelitian Dalam Bidang Pendidikan. 37, 11–26.
Kholifah, S., Hartanto, P., & Koerniawan, I. (2017). Pengembangan E-book dengan Software Flipbookmaker untuk Pembelajaran Mata Kuliah Akutansi Keuangan di STEKOM Semarang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 2(2).
Lestari, S. (2018). Peran Teknologi dalam Pendidikan di Era Globalisasi. 2(2), 94–100.
Maydiantoro, A. (2019). Model-Model Penelitian Pengembangan (Research and Development). Jurnal Metode Penelitian, 10, 1–8.
Oktarina, N. (2007). Peranan Pendidikan Global dalam Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia. 189–198.
Pixyoriza, Netriwati, & Sugiharta, I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Book Menggunakan Kvisoft Flipbook Berbasis Problem Solving. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 3(1), 25–39. https://doi.org/10.31932/jutech.v3i1.1418
Rahmah, N. (2013). Hakikat Pendidikan Matematika. 2, 1–10.
Sariningsih, R. (2014). Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP. Infinity Journal, 3(2), 150. https://doi.org/10.22460/infinity.v3i2.60
Suastika, I. K., & Rahmawati, A. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(2009), 58–61.
Suherman, H. E. (2003). Pendekatan Kontekstual Dalam Pembelajaran Matematika. Educare, 2(1), 52–57.
Suminar, D. (2019). Penerapan Teknologi sebagai Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran Sosiologi. 2(1), 774–783.
Suriyah, P., Indriani, A., Novianti, D. E., & Rohman, N. (2018). MEDIA PEMBELAJARAN INOVATIF HOUSE OF MULTIPLICATION BAGI SISWA SDN SIDOREJO SEBAGAI UPAYA HITUNG CEPAT PERKALIAN. 6, 50–56.
Sya’adah, A., Zainudin, M., & Mujahidin, A. (2021). Pengaruh e-learning dan kemandirian belajar ditinjau dari hasil belajar. 1(1), 1–13.
Tambunan, L. R., & Sundari, E. (2020). Pengembangan Buku Digital Pada Materi Persamaan Garis Singgung Lingkaran. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(4), 1184. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i4.3084
Yoga, Tambunan, L. R., & Antika, R. (2021). Pengembangan Komik Digital Pada Materi Aritmatika Sosial Untuk SMP Kelas VII. Student Online Journal, 2, 1587–1594.
Zaini, H., Darmawan, D., & Hernawan, H. (2019). Penggunaan Bahan Ajar Berbasis Digital Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Matematika Pada Materi Logika Matematika (Penelitian Kuasi Eksperimen Di Kelas X SMKN 2 Garut). Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 816–825.
Published
2023-07-18
How to Cite
Eni Nurhayati, M. Zainudin, & Ima Isnaini Taufiqur Rohmah. (2023). Pengembangan Digital Book Sebagai Sumber Belajar Aritmatika Sosial Dengan Pendekatan Kontekstual. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 22-32. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i5.314