Upaya Meningkatkan Kerja Sama Peserta Didik Melalui Strategi Think Pair Share Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di Kelas VII MTs Al-Ittihadiyah Jalan Bromo

  • Arlina Arlina Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Dea Yolanda Damanik Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fahriza Hasri Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nadya Arifah Malasari Harahap Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nur Hidayah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Keywords: Think Pair Share, Cooperation, Moral Theology

Abstract

This study aims to determine the learning process using the method think pair share on the subjects of moral creed in class VII MTs Al-Ittihadiyah Jalan Bromo and to see the use of this method will increase learning interest and results Learning that affects students' self-change and sense of work responsibility the same between students. The research method used is Classroom Action Research (PTK) or Classroom Action Research where this research has a very important role and strategies to improve the quality of learning if implemented properly and right. The results of the study explained that Akidah Akhlak learning in class VII MTS Al-Ittihadiyah is dominated by teachers using less learning methods Vary. Teachers often use the lecture method. The process of learning moral creed In this study carried out with the stages of class action research, namely planning, action/execution, observation, and reflection. Increased participant learning cooperation Students can be seen from the student cooperation questionnaire conducted in 1 cycle only By using pretest and postest questionnaires at one meeting.

References

Adnan, M. F., Kadir, S., & LLasawali, A. A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share ( TPS ) pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam terhadap Pemahaman Siswa di SMP It Al-Fahmi palu Pada Tahun 2018. Jurnal Kolaboratif Sains, 03(September 2020), 262–271.

Faiqoh. (2021). MODEL PEMBELAJARAN THINK PAIR SHARE DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMK PLUS. Jurnal Keagamaan Dan Pembelajarannya, 4(1).

Huda, M. (2018). Peningkatan Kemampuan Kerjasama siswa dalam proses pembelajaran dengan metode pembelajaran kooperative. Skripsi, 2(1), 7–26.

Lestari, S. K., & Ningrum, N. (2016). Pengaruh Penggunaan Cooperative Learning Tipe Think-Pair-Share (Tps) Terhadap Hasil Belajar Kewirausahaan Siswa Kelas X Semester Genap Smk Kartikatama 1 Metro T.P 2015/2016. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 4(1), 21–34. https://doi.org/10.24127/ja.v4i1.473

Masduki, A. (2020). EFEKTIVITAS METODE THINK PAIR SHARE TERHADAP MINAT DAN HASIL PENDAHULUAN Penelitian yang penulis lakukan ini dilatarbelakangi masalah rendahnya minat dan hasil belajar pada materi pendidikan agama Islam yang banyak memuat ayat-ayat al- Qur ’ an maupun Had. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 27–36.

Mulyono, Sunhaji, & Wahab. (2021). Implementasi Strategi Pembelajaran Koorperatif Think Pair Share (TPS)pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kependidikan, 9(2), 325–335.

Nuris, M. (2022). PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN THINK PAIR SHARE DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA SISWA KELAS VII DI SMP NEGERI 7 PAREPARE. Jurna; Pendidikan BUM, 7(3), 1546–1553.

Sadipun, B. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Ips Siswa Kelas V Sdi Ende 14. Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 11–16. https://doi.org/10.33366/ilg.v3i1.1461

Published
2023-07-18
How to Cite
Arlina Arlina, Dea Yolanda Damanik, Fahriza Hasri Siregar, Nadya Arifah Malasari Harahap, & Nur Hidayah. (2023). Upaya Meningkatkan Kerja Sama Peserta Didik Melalui Strategi Think Pair Share Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di Kelas VII MTs Al-Ittihadiyah Jalan Bromo. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 54-59. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i5.260