Analisis Perubahan Makna Meluas (Generalisasi) Dan Perubahan Makna Total Dalam Media Sosial Instagram

  • Salma Janiya Salsabilla IKIP Siliwangi
Keywords: Meaning Change, Generalization, Total, Instagram

Abstract

This study is motivated by language where language always produces new words and new meanings that aim to fulfill the need for communication. The problem discussed is how many changes in meaning are widespread and changes in total meaning are found in statuses, captions, and comments on Instagram social media, and how changes in meaning are widespread when compared to the denotative meaning or actual meaning. The purpose of this study is to find out how widespread changes in meaning and changes in total meaning are found in statuses, captions, and comments on Instagram social media, and to find out how changes in meaning extend and change in total meaning when compared to denotative meanings or actual meanings. Research methods used in this study using qualitative methods. Based on the results of the discussion, 9 (nine) forms of changes in broad meaning were found, and 5 (five) changes in total meaning

References

Ketriyawati, K (2019). Analisis Bentuk dan Faktor Penyebab Perubahan Makna Peyorasi dan
Ameliorasi dalam Berita Kriminal. Diksi, 27(2), 150-158.
Kuntarto, E. (2017). Telaah Linguistik untuk Guru Bahasa. Universitas Jambi.
Mulawarman, M., & Nurfitri, A. D. (2017). Perilaku Penggunaan Media Sosial Beserta Implikasinya Ditinjau Dari Perspektif Psikologi Sosial Terapan. Buletin Psikologi, 25(1), 36-44.
Isnaini, H. (2022b). Komunikasi Tokoh Pingkan dalam Merepresentasikan Konsep “Modern Meisje” Pada Novel Hujan Bulan Juni MUKASI: Jurnal Ilmu Komunikasi Volume 1, Nomor 2, 164-172
Muzaiyanah, M. (2021). Jenis Makna dan Perubahan Makna. Wardah, 13(2), 145-152.
Prihatiningsih, W . (2017). Motif Penggunaan Media Sosial Instagram di Kalangan Remaja. Communication, 8(1), 51-65.
Sempana, R., Cahyono, B. E, H. & Winarsih, E. (2017). Analisis Perubahan Makna Pada Bahasa Yang Digunakan Oleh Komentator Sepak Bola Piala Presiden 2017 Kajian Semantik.
Widyabastra: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 5 (2), 78-86.
Suharyan, I. (2021). Analisis Bentuk Perubahan Makna dalam Takarir Instagram Mendikbud Nadiem Makarim Januari 2021 (Suatu Kajian Semantik). OSF Preprints.
Suryawin, P. C., Wijaya, M., & Isnaini, H. (2022). Tindak Tutur (Speech Act) dan Implikatur dalam Penggunaan Bahasa. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniiora dan Ilmu Pendidikan, Volume 1, Nomor 3, 29-36.
Kridalaksana, Harimukti. 2008. Kamus Linguistik: Introduction to Theoretic Linguistics. Jakarta: PT Gramedia.
Djajasudarma, Fatimah. (2009). Semantik 2 Pemahaman Ilmu Makna. Bandung: Refika Aditama 2009.
Machyudin Agung Harahap, Susri Adeni. (2020). Tren Penggunaan Media Sosial Selama Masa Pandemi. Jurnal Profesional FIS UNIVED. Vol.7 No.2
Aprilya, T. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Melalui Instagram Dalam Menigkatkan
Kepercayaan Customer Di Samarinda. EJournal Ilmu Komunikasi, Vol 5 (1)
Published
2023-05-12
How to Cite
Salma Janiya Salsabilla. (2023). Analisis Perubahan Makna Meluas (Generalisasi) Dan Perubahan Makna Total Dalam Media Sosial Instagram. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(3), 19-33. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i3.243