Pemanfaatan Media Fitur Reels Instagram Dalam Kreativitas Menulis Puisi

  • Rifa Salsabila IKIP Siliwangi
Keywords: Creativity, Poetry, Reels

Abstract

A complex process that occurs in everyone and lasts a lifetime is learning because knowledge can be obtained by all people, as well as with the current development of technology. The world offers various conveniences in finding information from various lines. The use of social media is a way to make it easier for users to find information and disseminate information, including creativity in writing poetry. Creativity in writing poetry can be seen in the ability of individuals to express themselves. One social media that is widely used by all people today is Instagram. This research is a qualitative research using a descriptive method, namely describing what is in accordance with the features on Instagram. There are many features on Instagram, the author chooses the reels feature to increase creativity in writing poetry. The purpose of this research is because the use of the Instagram reels feature has images, video, audio, text that can be changed as needed, this will make it easier to use Instagram reels to increase creativity in writing poetry.

References

Afdholy, N. (2019). Model Seviredu: Inovasi Membaca Puisi di Era Digimodernisme. Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa dan Sastra (SELASAR), 173.
E. Kosasih. (2015). Apresiasi Sastra Indonesia. Jakarta: PT Perca.
Eponiah, & Juhairi, I. (2022). Analisis Gaya Bahasa Pada Akun Instagram @kumpulan_puisi dan Implikasinya Terhadao Pembaca. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan .
Hasanuddin WS. (2016). Membaca dan Menilai Sajak. Bandung: Penerbit Angkasa Bandung.
Isnaini, H., & Lestari, R. D. (2022). Hawa, Taman, dan Cinta: Metafora Religiositas pada Puisi-Puisi Sapardi Djoko Damono. Jurnal Gurindam: UIN Sultan Syarif Kasim Riau, Volume 2, Nomor 2, 1-14.
Laily, I. M., Astutik, A. P., & Haryanto, B. (2022). Instagram sebagai Media Pembelajaran Digital Media Pembelajaran Digital Agama Islam di Era 4.0. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam.
Meifilina, A. (2021). Instagram Reels Sebagai Media Self Disclosure Mahasiswa . Widya Komunika.
Robin, I. (2019). Penggunaan Media Video Akun Instagram shiftmedia.id dalam Pembelajaran Menulis Puisi Pada Siswa Kelas VIII SMPIT Al-Lauzah Tahun Pelajaran 2018/2019. 19.
Sari, A. D. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Dengan Menggunakan Fitur "Reels Instagram" Pada Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di Masa Pandemi Covid 19. Prosiding Seminar Nasional PBSI-IV .
Suryawin, P. C., Wijaya, M., & Isnaini, H. (2022). Tindak Tutur (Speech Act) dan Implikatur dalam Penggunaan Bahasa. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniiora dan Ilmu Pendidikan, Volume 1, Nomor 3, 29-36.
Vitasari, N., & Hasanudin, C. (2022). Pemanfaatan Fitur Reels Instagram pada Pembelajaran Membaca Puisi guna Mendukung Gerakan Merdeka Belajar di Sekolah. Prosiding SENADA: Seminar Daring Nasional.
Wulandari, D., Arcana , N., & Kuncoro, K. S. (2022). Pengembangan Instagram Reels Pembelajaran Pokok Bahasan Persamaan Garis Lurus untuk SMP. UNION: Jurrnal Ilmiah Pendidikan Matematika.
Published
2023-05-12
How to Cite
Rifa Salsabila. (2023). Pemanfaatan Media Fitur Reels Instagram Dalam Kreativitas Menulis Puisi. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(3), 09-18. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i3.241