Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Proses Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IX SMP Negeri 2 Ciawi Pada Akun Youtube Neducitas Channel
DOI:
https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i3.240Keywords:
language errors, learning process, YouTubeAbstract
This study aims to analyze language errors in the Indonesian language learning process for class XI SMP Negeri 2 Ciawi on the Neducitas Channel Youtube Account. The method used in this research is descriptive with a qualitative approach. The subjects of this study were educators in the field of Indonesian language studies with the object under study, namely language errors made by educators because they did not use formal and/or standard language during the teaching and learning process. Based on the research data, it shows that there are errors that are categorized into 4 language errors, namely language errors in words and tenses, omissions, misordering, and informal ineffective sentences carried out by educators such as the use of the letter "h" at the end of a word such as the word "what". The impact of language errors and the use of informal language during the teaching and learning process results in the absence of the ability and skills to convey information to students using effective language so that educational interactions that occur in the classroom do not use a variety of formal languages.
References
Aryanti, Y., Indarti, M. D., & Priyanto, A. (2019). Analisis Penggunaan Bahasa Prokem Melalui Media Sosial Whats Application (WA) Pada Siswa SMA. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 2(3), 305–312.
Amriyah, N., & Isnaini, H. (2021). Campur Kode Sudjiwo Tedjo dalam Dialog Interaktif Indonesia Lawyers Club TvOne Episode Setahun Jokowi-Maruf: Dari Pandemi Sampai Demokrasi. Jurnal Disastra, Vol. 3 No.1, 98-103.
Fatimah, F. N., Purnamasari, D., Pratiwi, D., & Firmansyah, D. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Tuturan Pembawa Acara Dan Bintang Tamu Dalam Talk Show Hitam Putih Yang Berjudul “Fenomena Kanjeng Dimas.” Parole Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(5), 776–786.
Handika, K. D., Sudarma, I. K., & Murda, I. N. (2019). Analisis Penggunaan Ragam Bahasa Indonesia Siswa dalam Komunikasi Verbal. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(3), 358. https://doi.org/10.23887/jp2.v2i3.19284
Kartini, K. (2021). Pergeseran Penggunaan Bahasa Indonesia Pada Saat Proses Pembelajaran di Kalangan Mahasiswa: Analisis Bahasa Prokem. Indonesian Journal of Learning Studies, Vol 1, No, 223–228. https://www.dmi-journals.org/ijls/article/view/214
Kurniasari, N., Andrianti, V., & Isnaini, H. (2018). Analisis Kesalahan Ejaan Pada Salah Satu Judul Berita “Isu Tka Digoreng Menjelang Pilpres” Pada Surat Kabar Tribunjabaredisi 25 April 2018. Pada Surat Kabar Tribun Jabar Edisi, 1(4), 527–534.
Lathifah, N. R., Anggita, F. D., & Rosianingsih, S. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Tataran Fonologi Pada Kanal Youtube “Mas Bas-Bule Prancis.” Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 10(1), 91. https://doi.org/10.31000/lgrm.v10i1.4094
Lestari, R. (2017). Penggunaan Youtube sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris. Seminar Nasional Kedua Pendidikan Berkemajuan Dan Menggembirakan (The Second Progressive and Fun Education Seminar), 1, 633–640. http://publikasiilmiah.ums.ac.id/bitstream/handle/11617/9613.pdf/?sequence=1&isAllowed=y
Muzaki, H., & Darmawan, A. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Lisan Pada Kanal Youtube Fouly. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 7(1), 55–62. https://doi.org/10.21107/metalingua.v7i1.11420
Muzaki, H., Khusna, N., Putri, E. A., & Putri, R. A. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Youtuber Eropa pada Tataran Linguistik. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(2), 1–14. https://doi.org/10.33603/deiksis.v9i2.6908
Nurwicaksono, B. D., & Amelia, D. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Pada Teks Ilmiah Mahasiswa. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 138–153. https://doi.org/10.21009/aksis.020201
Rusminto, N. E. (2021). Local language vs national language: The Lampung language maintenance in the Indonesian contex. Kervan –International Journal of Afro-Asiatic Studies, 1, 287–307.
Suryawin, P. C., Wijaya, M., & Isnaini, H. (2022). Tindak Tutur (Speech Act) dan Implikatur dalam Penggunaan Bahasa. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniiora dan Ilmu Pendidikan, Volume 1, Nomor 3, 29-36.
Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 19(1), 75–82. https://doi.org/10.24036/invotek.v19i1.409