ANALISIS SISTEM PELAYANAN ASURANSI DANA PENSIUN PT TASPEN CABANG MEDAN DI SETDA PROVSU

Authors

  • Darwin Multa Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Suci Wulandari Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.51903/manajemen.v5i1.874

Keywords:

insurance, pension funds, PT TASPEN, service quality, digital technology, claims

Abstract

This research aims to analyze the pension fund insurance service system at the Regional Secretariat of North Sumatra Province (Setda Provsu) which is managed by PT TASPEN Medan Branch. The main focus of this research is to determine the extent of service quality, procedures and obstacles in the process of managing pension fund claims. The research method used is a descriptive method with a qualitative approach, through interviews and direct observation of employees and beneficiaries. The research results show that PT TASPEN has implemented several digital-based service innovations, such as the Taspen Mobile application, but there are still obstacles in disseminating information and understanding procedures by participants. In addition, it was found that claims processing times were sometimes delayed due to insufficient completeness of the files. This research's recommendations include increasing outreach to pension fund participants and optimizing technology-based service systems in order to increase satisfaction and service efficiency

References

Fuad, M. (2014). Implementasi Kebijakan dan Kualitas Pelayanan Dana Pensiun di PT TASPEN. . Jurnal Kebijakan Publik, 5(3), 123-135.

Ginting, R. (2022). Implementasi Konsep Smart City dalam Pelayanan Publik di Kota Medan. . Jurnal Perencanaan Wilayah dan Kota, 24(2), 189-205.

Harahap, R. (2020). Hubungan Kualitas Layanan Asuransi Dana Pensiun dengan Kesejahteraan Pensiunan. . Jurnal Kesejahteraan Sosial, 18(3), 225-240.

Hutabarat, J. (2022). Analisis Kesenjangan Pelayanan Dana Pensiun di Daerah Perkotaan dan Pedesaan Sumatera Utara. . Jurnal Pembangunan Daerah, 20(3), 278-295.

Kurniawan, A. (2019). Hambatan dan Tantangan Pelayanan Pensiun pada PT TASPEN: Studi Kasus Cabang Sumatera Utara. . Jurnal Administrasi Publik, 10(2), 80-95.

Lubis, A. (2019). Analisis Kendala dalam Pelayanan Asuransi Dana Pensiun: Studi Kasus di Sumatera Utara. . Jurnal Administrasi Publik, 14(2), 156-170.

Lubis, M. (2020). Pengaruh Faktor Sosio-Kultural terhadap Persepsi Kualitas Layanan Dana Pensiun. . Jurnal Sosiologi, 16(1), 45-62.

Nasution, A. (2023). Pola Kolaborasi Antar Lembaga dalam Peningkatan Kualitas Pelayanan Dana Pensiun. . Jurnal Administrasi Publik, 21(2), 167-184.

Nasution, M. (2022). Tantangan Implementasi Teknologi dalam Pelayanan Publik di Era Digital. . Jurnal Ilmu Administrasi, 19(1), 45-60.

Negara, B. K. (2022). Statistik PNS 2022. . Jakarta:: BKN Press.

Negara., U.-U. R. (n.d.).

Pardede, R. (2023). Strategi Mitigasi Risiko dan Kontinuitas Bisnis Lembaga Pengelola Dana Pensiun Pasca Pandemi. . Jurnal Manajemen Risiko, 15(1), 78-95.

Pelayanan., P. D.-1. (n.d.).

Purwanto, E. (2020). Manajemen Dana Pensiun PNS di Indonesia: Teori dan Praktik. . Jakarta: Rajawali Pers.

Rozali, M. (2021). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Otentikasi Terhadap Kepuasan Nasabah Dalam Bertransaksi (Studi Kasus PT Taspen Persero Cabang Utama Medan) . (Disertasi Doktor, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Saragih, B. (2023). Implementasi Good Governance dalam Pelayanan Publik di Indonesia. . Jurnal Kebijakan dan Manajemen Publik, 11(2), 78-95.

Setiawan, D. (2017). Pengaruh Digitalisasi terhadap Efisiensi Pelayanan Dana Pensiun. . Jurnal Manajemen Pelayanan Publik, 6(1), 45-60.

Siahaan, D. (2022). Tren Investasi Berkelanjutan dalam Pengelolaan Dana Pensiun di Indonesia. . Jurnal Keuangan dan Perbankan, 26(4), 412-430.

Siahaan, P. (2021). Evaluasi Kinerja PT TASPEN dalam Pelayanan Dana Pensiun PNS. . Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 23(4), 412-428.

Siahaan, P. (2023). Ekspektasi dan Persepsi Masyarakat terhadap Kualitas Pelayanan Publik di Era Digital. . Jurnal Ilmu Administrasi Negara, 21(1), 78-95.

Simanjuntak, E. (2023). nalisis Kesenjangan Gender dalam Akses Layanan Dana Pensiun di Indonesia. . Jurnal Studi Gender, 18(2), 156-173.

Sinaga, P. (2021). Dampak Pengelolaan Dana Pensiun terhadap Keberlanjutan Fiskal Pemerintah Daerah. . Jurnal Ekonomi dan Kebijakan Publik, 13(3), 301-318.

Siregar, H. (2023). Analisis Kebutuhan Pelayanan Asuransi Dana Pensiun di Sumatera Utara. . Jurnal Perencanaan Pembangunan, 21(1), 55-72.

Situmorang, B. (2023). Kualitas Pelayanan Dana Pensiun sebagai Indikator Keberhasilan Kebijakan Kepegawaian Daerah. . Jurnal Kebijakan dan Manajemen PNS, 17(1), 55-72.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. . Bandung: : Alfabeta.

Tambunan, R. (2023). Reformasi Birokrasi dan Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik di Indonesia. . Jurnal Administrasi Negara, 17(3), 301-318.

Tarigan, H. (2021). Perlindungan Konsumen dalam Layanan Asuransi Dana Pensiun: Studi Kasus di Sumatera Utara. . Jurnal Hukum Bisnis, 19(2), 225-242.

Yulkarneni, H. (2015). Strategi Peningkatan Layanan KLIM Dana Pensiun di Kantor PT. TASPEN Surabaya. . Publika, 3(8).

Downloads

Published

2025-02-06

How to Cite

Darwin Multa Nasution, & Suci Wulandari Siregar. (2025). ANALISIS SISTEM PELAYANAN ASURANSI DANA PENSIUN PT TASPEN CABANG MEDAN DI SETDA PROVSU. MANAJEMEN, 5(1), 01–11. https://doi.org/10.51903/manajemen.v5i1.874