ANALISI FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PENDAPATAN UMKM PADA MASA PANDEMI COVID-19 (STUDI KASUS PADA UMKM KLUBAN DI BANJARATMA)

  • Warpuah Universitas Muhadi Setiabudi
  • Dwi Harini Universitas Muhadi Setiabudi
  • Slamet Bambang Riono Universitas Muhadi Setiabudi
Keywords: Covid-19 Pandemic, MSMEs, Income

Abstract

The impact of the Covid-19 pandemic has affected many various fields, including the people's economy. The affected economic sectors include Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs), both culinary and handicraft businesses and. Their income is declining. This is due to the decline in people's purchasing power. Various efforts were made to deal with the possible business risks faced. However, MSME actors are still faced with various problems, both technical and nontechnical. This condition is a challenge in order to prepare for capital expenditures and the flow of the impact of the pandemic. Various strategies are carried out in order to keep the business running. If the Covid-19 pandemic continues, it is not impossible that some business actors will be able to go out of business to close their businesses. This prediction certainly threatens the Indonesian national economy. This study aims to find out what factors affect the income of MSMEs during the Covid-19 pandemic. The population in this study was 30 members of the Club MSME actors in Banjaratma Village. This research. The results of the factor analysis stated that in this study, 10 factors were found that influenced the decline in MSME income during the Covid-19 pandemic in Banjartma Village. These factors are: social distancing factors, PSBB factors, raw material factors, sales factors, technology factors, fund assistance factors, influencer factors, banking factors, consumption factors, and structural policy factors

References

Adnan, F. S. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Usaha Mikro Kecil Menengah di Kota Banda Aceh Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Journal of Sharia Economic, 3(1).

Asmara, C. F. (2018). Implementasi Bantuan Dana Bergulir Bagi Pelaku Usaha. Naskah Publikasi, Universitas Maritim Raja Ali Haji, 5.

Ayuningtyas, S. (2016). Manajemen Permasalahan Rumah Tangga. Yogyakarta: Laksana.

Badan Pusat Statistik. (2021). Kabupaten Brebes Dalam Angka BPS Kabupaten Brebes. Badan Pusat Statistik.

Djalil, M., & Sulaeman. (2015). Strategi Pengembangan Usaha Keripik Ubi Kayu Pada Industri Pundi Mas di Kota Palu. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/241608-strategi-pengembanganusaha-keripik-ubi-bbffef91.pdf

Dwiarti, R., & Wibowo, A. B. (2018). Analisis Pengaruh Tingkat Pendidikan, Kompensasi, dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan pada PT. Taman Wisata Candi Prambanan. Jurnal Perilaku dan Strategi Bisnis (JPSB), 157–170.

Fadhlani, & Ayu, H. (2017). Pengaruh Modal Kerja, Lama Usaha, Jam Kerja dan Lokasi terhadap Pendapatan Monza di Pasar Simalingkar Medan. Jurnal Visioner dan Strategis, 6(2).

Ferry Christian Ham, dkk. (2018). Analisis Pengakuan Pendapatan dan Beban pada PT Bank Perkreditan Rakyat Prisma dan Manado. Jurnal Riset Akuntansi, 13(2), 630.

Hakim. (2022, Mei 1 ). Hubungan Tingkat Sosial Ekonomi : Pendidikan, Penghasilan, dan Fasilitas dengan Pencegahan Komplikasi Kronis pada Penyandang Diabetes Melitus Tipe 2 di Surakarta. Retrieved from http://eprints.ums.ac.id: http://eprints.ums.ac.id/66356/1/naskah%20publikasi.pdf

Hapsila, A., & Astarina, I. (2019). Pengaruh Simpanan Tabungan dan Kredit Yang Disalurkan terhadap Laba Pada PT Bank Rakyat Indonesia (PERSERO) Tbk. Unit Kerumutan. Jurnal Manajemen dan Bisnis, 8(1).

Ikatan Akuntan Indonesia. (2015). Standar Akuntansi Keuangan. Jakarta: Salemba Empat.

Izati, Ismi. (2021). Analisis Faktor–Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan UMKM pada Masa Pandemi Covid-19 di Kecamatan Dukuhturi Kabupaten Tegal. Diploma Thesis, Politeknik Harapan Bersama Tegal.

KBBI. (2022, 1 Mei). Retrieved from https://kbbi.web.id/teknologi

Sholihin, A. I. (2013). Buku Pintar Ekonomi Syariah. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Suarjana, A. A., & & Wahyuni, L. M. (2017). Faktor Penentu Minat Berwirausaha Mahasiswa (Suatu Evaluasi Pembelajaran). Jurnal Bisnis dan Kewirausahaan, 11-22. doi:https://doi.org/10.31940/jbk.v13i1.687

Sugiharto, S. A., Ramadhana, M. R., & dkk. (2018). Pengaruh Kredibilitas Influencer terhadap Sikap pada Merek. Jurnal Ilmu Politik dan Komunikasi, 8(2).

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sunyoto, D. (2014). Konsep Dasar Riset Pemasaran & Perilaku Konsumen. Yogyakarta: CAPS.

Susanti, N. I. (2016). Pengaruh Tingkat Bagi Hasil dan Pendapatn Nasabah Terhadap Pembiayaan Bermasalah (Studi Kasus Uspps Ausath Blokagung Banyuwangi). Jurnal Hukum Islam Ekonomi dan Bisnis, 2(2), 35.

Tambunan, T. (2012). Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Indonesia Isu-Isu Penting. Jakarta: LP3ES.

Undang-undang. (2018). Nomor 6 Tahun 2018 Kekarantinaan Kesehatan pasal 1 angka 11.

Usman. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Driver Go-Ride pada Masa Pandemi Covid-19 di Gorontalo. Jurnal al-Buhuts, 17(1).

Wahyuni, S. (2013). Panduan Praktis Biogas. Jakarta: Penebar Swadaya.

Yusniaji, F., & Erni, W. (2013). nalisis Penentuan Persediaan Bahan Baku Kedelai yang Optimal dengan Menggunakan Metode Stockhastic pada PT. Lombok Gandaria. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan, 13(2).

Published
2022-08-22